جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آخرین تحولات صلح؛ از سریال تحریم های جرگه مشورتی صلح تا واکنش‌ها به فهرست 250 نفری هیئت حکومت افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

تحریم جرگه مشورتی صلح

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان که قرار است به تاریخ ۹ ثور سال جاری  با حضور بیش از 2500  نماینده از سراسر افغانستان برگزار گردد با موجی از تحریم های جریان های مطرح سیاسی- انتخاباتی افغانستان مواجه شده است.

این جرگه که برای اولین بار از سوی گروه طالبان تحریم گردید با مخالفت عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان، حاشیه های جدی تری پیدا کرد.

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام نموده که در جرگه مشورتی صلح اشتراک نخواهد کرد. این تیم تاکید کرد که “این نشست را ممد به حل مشکلات موجود در افغانستان نمی‌داند.”

علاوه بر تیم آقای عبدالله، تحریم جرگه از سوی تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری حنیف اتمر، تیم های انتخاباتی نورالحق علومی، احمد ولی مسعود، رحمت الله نبیل و فرامرز تمنا نیز ادامه یافت. این تیم ها اعلام داشتند که در جرگه مشورتی صلح شرکت نمی کنند. و نیز این نامزدان انتخابات ریاست جمهوری جرگه مشورتی صلح را، راه گشاه نداسته اند.

علاوه بر این تیم ها، شورای عالی احزاب جهادی و ملی نیز جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده و این احزاب جهادی این جرگه را حرکت یک جانبه و برخلاف قانون اساسی دانسته اند.

در تازه ترین گزارش دسته انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز هشدار داده که اگر در شیوه گزینش اعضای لویه جرگه و نیز در صلاحیت های این جرگه، تغییر به میان نیاید، این دسته انتخاباتی نیز آن را، تحریم خواهد کرد.

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام نموده که در جرگه مشورتی صلح اشتراک نخواهد کرد
تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام نموده که در جرگه مشورتی صلح اشتراک نخواهد کرد

فهرست شرکت کنندگان نشست قطر

در سوی دیگر بحث مصالحه افغانستان، نشست قطر میان سیاست‌مداران افغان، حکومت افغانستان و طالبان تا دو روز دیگر برگزار خواهد شد. انتظار می رود که این نشست زمینه گفتگوهای رسمی را میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان فراهم سازد.

روز گذشته (سه شنبه) فهرست ۲۵۰ تن از چهره های داخل و خارج از حکومت افغانستان برای شرکت در نشست قطر، از سوی ریاست جمهوری اعلام شده است.

در این فهرست به شمول رهبران احزاب سیاسی، شماری از اعضای کابینه حکومت و جوانانی که در رده های دیگر حکومتی کار می کنند نیز شامل اند. در فهرست منتشر شده ریاست جمهوری ۵۰ تن از زنان افغان نیز حضور دارند.

مراسم «عروسی» نیست

در واکنش به فهرست ۲۵۰ نفری اعلام شده از سوی دفتر ریاست جمهوری برای اشتراک در نشست دوحه، شورشیان طالبان نیز به آن واکنش نشان داده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز چهارشنبه گفته که: “تهیه‌کنندگان این لیست در کابل باید بفهمند که این یک کنفرانس سازمان‌دهی شده توسط یک کشور خلیج است، نه مراسم عروسی در هوتلی در کابل و یا کدام مهمانی دیگر.”

نشست دوحه که از جمعه تا یک شنبه آینده دایر می‌شود، دومین نشست “بین‌الافغانی” میان طالبان و هیئتی از افغانستان است.

در واکنش به فهرست ۲۵۰ نفری اعلام شده از سوی دفتر ریاست جمهوری برای اشتراک در نشست دوحه، شورشیان طالبان نیز به آن واکنش نشان داده اند
در واکنش به فهرست ۲۵۰ نفری اعلام شده از سوی دفتر ریاست جمهوری برای اشتراک در نشست دوحه، شورشیان طالبان نیز به آن واکنش نشان داده اند

فهرست فرمايشى‌ و حکومتی

عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز به این فهرست واکنش نشان داده است. آقای نور با نشر خبرنامه ای فهرست اشتراک کنندگان نشست با طالبان در قطر را رد نموده است.

در این خبرنامه آمده است که: «فهرست فرمايشى‌ای كه از طرف حكومت براى نشست قريب‌الوقوع قطر تهیه شده است را کاملا رد نموده و آن را یک فهرست حکومتی میخوانیم. متاسفانه برخلاف توقعات و بدون درنظر گرفتن واقعیت‌های موجود سیاسی و اجتماعی در کشور، اکثریت آدم‌ها در این فهرست از میان مسوولان حکومتی و افرادی انتخاب شده‌اند که از هیچ قشر جامعه و پایگاه‌های مردمی نمایندگی کرده نمیتوانند، توازن اجتماعی در نظر گرفته نشده ‌و مهمتر از همه، حضور پررنگ حوزه جهاد و مقاومت به عنوان یکی از طرف‌های مهم معادلات سیاسی در کشور کاملا نادیده گرفته شده است. با چنین چیدمان در نشست قطر شرکت نخواهیم کرد.”

طالبان مانع روند صلح

همزمان با این تحولات، عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان در دیدار با هئیت سناى ایالات متحده گفته است ‌که هنوز هم طالبان بزرگترین مانع در راستاى دستیابى به صلح هستند.

آقای عبدالله ضمن قدردانی از تلاش‌هاى زلمى خلیلزاد نماینده آمریکا برای مصالحه ابراز امیدوارى کرده که در نتیجه‌ی این کوشش‌ها مذاکرات صلح منجر به قطع جنگ و تأمین امنیت درافغانستان شود.

آتش‌بست میان حکومت و طالبان

در همین حال، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای مصالحه گفته که چندین دور مذاکرات را با طالبان در زمینه صلح افغانستان برگزار کرده و معتقد است که اعلام آتش بس سریع ترین راه برای جلوگیری از قربانیان بیشتر در افغانستان و راهی برای رسیدن به صلح است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای مصالحه گفته که چندین دور مذاکرات را با طالبان در زمینه صلح افغانستان برگزار کرده و معتقد است که اعلام آتش بس سریع ترین راه برای جلوگیری از قربانیان بیشتر در افغانستان و راهی برای رسیدن به صلح است
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای مصالحه گفته که چندین دور مذاکرات را با طالبان در زمینه صلح افغانستان برگزار کرده و معتقد است که اعلام آتش بس سریع ترین راه برای جلوگیری از قربانیان بیشتر در افغانستان و راهی برای رسیدن به صلح است

آقای خلیل‌زاد، تاکید کرده که مردم افغانستان نیاز دارند در یک فضای آرام و بدور از خشونت‌ زندگی کنند. آقای خلیل‌زاد، روز دوشنبه (۲۶ حمل) در تویترش نگاشته‌که برای جلوگیری از تلفات در افغانستان، باید میان طالبان و حکومت افغانستان آتش‌بس برقرار شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان