جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

فضای هوایی بسته پاکستان؛ از ضرر 12 میلیون دالری کابل تا جستجوی مسیرهای پروازی بدیل

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

سرپرست وزارت خارجه افغانستان از پاکستان خواسته است تا حریم فضایی خود را به روی پروازهای کابل – دهلی‌ باز کند.

پس از تنش‌ها میان پاکستان و هند، اسلام‌آباد حریم فضایی خود را به روی تمامی پرواز‌ها مسدود کرد و با آن که این تنش‌ها میان دو کشور کاهش یافته اما تا کنون این مسیرپروازی دوباره باز نشده است.

مقام‌های وزارت خارجه افغانستان تاکید دارند که سفیر پاکستان در کابل تعهد کرده که پس از بررسی، در آینده نزدیک حریم فضایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان باز خواهد شد.

صبغت الله احمدی، سخنگوی این وزارت به خبرنامه می‌گوید که «زاهد نصر الله خان، سفیر پاکستان در دیدار با صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان تعهد سپرده است که این مسیر به زودی به‌روی پروازهای افغانستان باز خواهد شد.»

در همین حال، اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید که ادامه بسته بودن حریم فضایی پاکستان، برای مسافران این مسیر مشکلات زیادی را به بار آورده است.

قاسم وفایی‌زاده رئیس این اداره دیروز یک‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفته که به دلیل مشکل عمومی، افغانستان نمی‌خواهد وارد یک منازعه منطقه‌ای شود.

آقای وفایی‌زاده تاکید کرده که انسداد حریم فضایی پاکستان، سیستم ترافیک هوایی منطقه را مختل کرده است.

صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

هشدار به اقدام بالمثل

پس از ایجاد مشکل در فضای هوایی پاکستان شرکت‌های هواپیمایی از طریق فضای ایران پرواز می‌کنند که فاصله و زمان سفر بیشتر شده و نرخ و زمان پرواز نیز افزایش یافته است.

رییس اداره هوانوردی ملکی افغانستان هشدار داده در صورتی‌که پاکستان تنها با پروازهای کابل این گونه برخورد کند، افغانستان نیز فضای خود را به‌روی پروازهای پاکستان مسدود خواهد کرد.

آقای وفایی زاده تاکید کرده که: «در صورتی که ممنوعیت عبور از فضای پاکستان به سایر کشورها رفع شود و تنها ممنوعیت بر افغانستان وجود داشته باشد، ما هم مسدود کردن فضای خود را به روی ترافیک هوایی پاکستان بررسی خواهیم کرد.»

مقام‌های حکومت افغانستان برای حل موقت این مشکل، به ویژه کوتاه شدن راه، قرار است مسیر جدید از طریق چین به دهلی‌نو ایجاد کنند.

مقام‌های اداره هوانوردی ملکی این کشور روز یک‌شنبه اعلام کردند « با آن که مسیر بدیل برای پرواز هواپیماها به دهلی نو در نظر گرفته شده، اما اداره هوانوردی در این روزها در تلاش ایجاد مسیر جدید از حریم فضایی چین به هند می‌باشد.»

از سویی‌هم محمد قاسم رحیمی، سخنگوی این اداره نیز امروز دوشنبه به خبرنامه گفت که آنان بررسی‌های فنی‌شان را بخاطر ایجاد تسهیلات برای پروازهای افغانستان از حریم فضایی چین آغاز کرده‌اند.

آقای رحیمی گفت: « همکاران ما در حال بررسی فنی این مسیر هستند. ما تلاش داریم که هند را از طریق چین به افغانستان وصل کنیم.»

به گفته‌ی مقام‌های اداره هوانوری بررسی‌های فنی این اداره حدود 50 تا 60 درصد به پیش رفته که نشان می‌دهد این مسیر  نسبت به مسیر پروازی ایران هزینه کمتری می برد.

 قاسم وفایی‌زاده رئیس اداره هوانوردی افغانستان
قاسم وفایی‌زاده رئیس اداره هوانوردی افغانستان

12 میلیون دالر ضرر

اداره هوانوردی افغانستان می‌گوید تداوم انسداد فضای پاکستان برای پرواز هواپیماهای افغانستان و هند موجب شده تا شرکت‌های هواپیمایی هند تمامی پروازهای خود به افغانستان را متوقف کنند.

مقام‌های این اداره تاکید دارند که این اقدام پاکستان حدود 12 میلیون دالر خسارت مالی به اقتصاد افغانستان وارد کرده است.

رییس اداره‌ی هوانوردی ملکی افغانستان در این باره گفته که: «با مسدود شدن حریم فضای پاکستان بخاطر پرواز به هند، ما بیش از۱۲میلیون دالر خسارمند شده‌ایم. حریم فضایی پاکستان تا ۲۴ اپریل مسدود است و حالا در مرحله اول پرواز های ما از طریق چین به هند می‌رود. ما تلاش می‌کنیم که مسیرهای جدید هوایی از شرق و غرب به هند ایجاد کنیم.»

مسافرانی که از دهلی به کابل رسیده‌اند می‌گویند که این مسیر قبلا کمتر از دوساعت زمان می‌گرفت و اکنون مسافران باید بیشتر از پنچ ساعت در راه باشند.

از سویی‌هم قیمت بلیت‌های شرکت‌های هوایی به صورت گسترده‌ای افزایش یافته است. به گونه‌ی مثال قیمت بلیت شرکت دولتی آریانا برای هند پیش از بسته شدن فضای پاکستان، 145 دالر بود و در حال حاضر این بلیت‌های یک‌طرفه با تفاوت 55 دالری به 200 دالر فروخته می‌شود.

به همین‌سان تفاوت عمده در نرخ بلیت‌های شرکت‌های خصوصی نیز رونما شده است. پیش از این قیمت بلیت یک‌طرفه شرکت کام‌ایر به دهلی، 160 دالر بود، اما در حال حاضر با تفاوت 140 دالری به 300 دالر فروخته می‌شود. هم‌چنان قیمت بلیت هواپیمای “اسپایس جت” پیش از بسته شدن فضای پاکستان 170 دالر بود و در حال حاضر با تفاوت 190 دالری به 360 دالر فروخته می‌شود.

بسته شدن دهلیز هوایی

در همین حال بخش خصوصی افغانستان از مقام‌های حکومتی هردو کشور می‌خواهد که هرچه زودتر معضله خط پروازی پایان یابد و این مسیر با هند را باز کنند. آنان تاکید دارند که اکنون، روند انتقال کالاهای بازرگانی افغانستان از طریق دهلیزهوایی به هند متوقف شده است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته که درصورت ادامه این امر، دهلیزهای هوایی بسته خواهد شد و افزایش هزینه‌ی بلیت هواپیماها، سبب می‌شود که بازرگانان نتوانند کالاهای شان را از این طریق به هند صادر کنند.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

آقای الکوزی به خبرنامه گفت که: «فضای هوایی پاکستان کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای صادرات و واردات میان افغانستان و هند است. ما امیدوار هستیم که هرچه زودتر برای برطرف شدن این مشکل راه حلی پیدا کنند.»

به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، پیش از این در هر هفته دو هواپیما، کالاهای تجاری این کشور را به هند انتقال می‌داد اما این روند متوقف شده و فرآورده‌های داخلی کابل از طریق پروازهای عادی با هزینه بیشتری انتقال می‌یابد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان