آخرین تحولات مصالحه؛ از حقوق زنان به عنوان خط سرخ تا واکنش های جدی به عملیات بهاری طالبان

توسطالطاف حسین امیری

فروردین ۲۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , , ,

مسئله مصالحه به عنوان یکی از جدی ترین بحث های افغانستان سرخط بسیاری از خبرها می باشد. همزمان با تحولات دیگر در حوزه مصالحه، اعلام عملیات بهاری شورشیان بحث برانگیز شده و آمریکا واکنش های جدی به این مسئله داشته است.

در ادامه، به 3 نکته از مجموع تحولات اخیر در حوزه مصالحه پرداخته شده است.

حقوق زنان خط سرخ در روند صلح

رییس جمهور در ادامه سفرهای ولایتی خود در فاریاب از خط سرخ اش سخن گفت. آقای غنی پس از استماع خواست‌ها و پیشنهادات زنان ولایت فاریاب گفته است که: “جای افتخار است که امروز زنان فاریاب متفکرانه خواست‌های خود را مطرح می‌کنند. حقوق زنان خط سرخ ما در پروسۀ صلح است و ما هرگز به عقب بر نمی‌گردیم.”

آقای غنی در عین حال از زنان فاریابی خواسته تا افکار فرمایشی را کنار بگذارند و خواست‌ها و افکار شان را مستقلانه مطرح کنند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان

حذف از فهرست سیاه سازمان ملل

در ادامه تحولات مرتبط با مصالحه، قرار است تا یک هفتۀ آینده نشست بین‌الافغانی در دوحه برگزار شود. همزمان با این گزارش شده که نام‌های چهارده تن از اعضای دفتر طالبان در قطر از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون شده است.

به گفتۀ این منابع، نام ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان نیز از این فهرست بیرون شده‌است.

گفته می شود که انس حقانی، شیر محمد عباس ستانکزی، امیرخان متقی، قاری دین محمد، زاهدالله احمدزی، ضیاء الرحمن مدنی  از اعضای دیگر گروه طالبان استند که نام‌های شان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد خارج شده است.

گزارش ها می رساند که نام‌های اعضای گروه طالبان به‌گونۀ موقتی برای مدت نُه ماه از این فهرست خارج شده تا روند صلح را تسهیل کند.

عملیات بهاری طالبان

علاوه بر تحولات فوق، روز گذشته شورشیان طالبان عملیات بهاری خود را بنام الفتح آغاز کرده اند. این اعلام واکنش‌های زیادی را در پی داشته. در این میان، زلمی خلیل زاد نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که طالبان با اعلام عملیات بهاری‌شان بی‌تفاوتی خود را به صلح‌خواهی افغان‌ها نشان داده است.

گزارش ها می رساند که نام‌های اعضای گروه طالبان به‌گونۀ موقتی برای مدت نُه ماه از این فهرست خارج شده تا روند صلح را تسهیل کند
گزارش ها می رساند که نام‌های اعضای گروه طالبان به‌گونۀ موقتی برای مدت نُه ماه از این فهرست خارج شده تا روند صلح را تسهیل کند

زلمی خلیل‌زاد در صفحه توییترش ضمن محکومیت عملیات بهاری طالبان زیر نام”الفتح” نگاشته است که عملیات بهاری این گروه غیرمسوولانه و بی‌پروایی این گروه به کاهش خشونت در افغانستان است.

خلیل‌زاد از کشورهای که خواهان صلح در افغانستان است به شمول پاکستان وقطر خواسته است که اعلام عملیات بهاری طالبان را محکوم کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *