جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

چهره‌های منتخب مجلس نمایندگان افغانستان (16)؛ مسیر زندگی 2 نماینده از ولایت شمالی بلخ

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

فوزیه حمیدی

فوزیه حمیدی فرزند عبدالصمد در سال 1343 در شهر مزار شریف متولد شده که اکنون نیز در کارته آریانای ولایت بلخ زندگی می‌کند.

او در سال 1364 از لیسه سلطان راضیه شهر مزار شریف فارغ شده اما به دلایلی نتوانسته که به صورت متواتر به تحصیلات خود ادامه دهد. به همین سبب در سال 1390 موفق به کسب مدرک لیسانس از رشته حقوق در دانشگاه مولانا جلالدین محمد بلخی این ولایت، شده است.

خانم فوزیه حمیدی با 48 سال سن از قوم تاجیک پس از فعالیت‌های مختلف در نهادهای گوناگون در مرکز کشور و زادگاه‌اش در دوره هفدهم به صورت مستقل از مزارشریف کاندیدا شده و توانسته به مجلس نمایندگان راه یابد.

خانم حمیدی بعد از این که از مکتب فارغ شده در دادستانی کل در بخش کدر و پرسونل به مدت 5 سال کار کرده است.

پس از پنج سال اجرای وظیفه در دادستانی کل خانم حمیدی به ولایت بلخ بازگشته برگشت و در آنجا در شعبه امنیت عامه و تحقیق شروع به کار کرده و به مدت دوازده سال در بخش دادستانی امنیت عامه و دادستانی تحقیق استیناف ولایت بلخ وظیفه داشته است.

این چهره جدید در پارلمان افغانستان، با آمدن طالبان به کشور با تهدیدات زیادی رو به رو شده که مجبور مهاجرت به پاکستان برای 4 سال می‌شود. دفتر کاری او مسدود شده و تمام وسایل‌اش توسط طالبان به آتش کشیده شده است.

خانم حمیدی پس از سقوط طالبان دوباره به در بخش مدیریت کودکستان‌های ولایت بلخ در بست 2 ریاست کار و امور اجتماعی تقرر حاصل کرده است. سپس به مدت شش سال به حیث رئیس کار و امور اجتماعی این ولایت کار کرده است. خانم حمیدی بعد از ریاست کار و امور اجتماعی ولایت بلخ دوباره به دادستانی کل برگشت و این بار به عنوان آمر جندر در بست 3 دادستانی کل شروع به کار کرده است.

fawzia hamidi

خانم حمیدی بخاطر داشتن پس زمینه درخشان در بخش ثارنوالی به زودی توانست به آمریت ثارنوالی اختصاصی منع خشونت علیه زنان ولایت بلخ برسد. او آخرین ماموریت‌اش در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ بوده که در دادستانی ابتدائی این ولسوالی برای 1 سال کار کرده است.

رئیس عبدالخالق

رئیس عبدالخالق در سال 1343 در ولایت بلخ به دنیا آمده است. او از قوم تاجیک بوده و اکنون 52 سال سن دارد.

رئیس عبدالخالق در سن هفت سالگی وارد لیسه نادر شاهی که اکنون به نام لیسه استقلال یاد می‌شود، در کابل، شده است. او تا صنف نهم را در لیسه نادر شاهی به پایان رسانیده و سپس بعد از ورود روس‌ها، به ولسوالی شولگره ولایت بلخ نقل مکان کرده و به صفوف جهاد علیه نیروهای شوروی پرداخته است.

او که در سال‌های اشغال کشور در جبهه‌های جنگ مصروف بوده، با پایان جنگ ها دوباره مشغول به ادامه تحصیل شده و مکتب را  در لیسه قدیم ولسوالی شولگره بلخ تمام کرده و در سال 1391 از این مکتب فارغ شده است.

رئیس عبدالخالق در سال 1397 مدرک لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه ترکستان شهر مزار شریف بدست آورده است.

آقای عبدالخالق سابقه جهاد علیه نیروهای شوروی را نیز در کارنامه دارد. او در نخست به عنوان سرباز و سپس به عنوان قومندان تعیین شده.

بعد از سقوط حکومت داکتر نجیب، رئیس عبدالخالق به عنوان رئیس ارکان لوای 36 جهادی ایفای وظیفه کرده و بعد از آمدن طالبان به مدت پنچ سال به همرای دیگر مجاهدین در کوه‌های دره صوف جنگیده است.

رئیس عبدالخالق در زمان حکومت حامد کرزی بعنوان قومندان غُند توپچی پیشنهاد شد که در آن زمان مربوط قول اردوی نمبر هفت در شمال کشور بوده و پس از آغاز پروسه دایاک (دی‌دی‌آر) که مجاهدین همه سلاح‌های سبک و سنگین خود را به اردوی ملی در وزارت دفاع تسلیم کرده، او نیز نامزد شورای ولایتی بلخ شده و توانست با شش هزار رای برنده انتخابات شورای ولایتی در دور اول شود.

raees abdulkhaliq

رئیس عبدالخالق در دور بعدی انتخابات نیز خود را نامزد شورای ولایتی بلخ کرده، این بار نیز با 25 هزار رای برنده به شورای ولایتی بلخ راه پیدا کرده است. او عضویت حزب جمعیت اسلامی افغانستان را دارد.

رئیس عبدالخالق یکی دیگر از چهره‌های جدید است که در 2 دوره انتخابات عضو شورای ولایتی بلخ به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی را بین سالهای 1384 الی 1393 به دست آورده است و اکنون توانسته در انتخابات پارلمانی 1397 به نمایندگی از ولایت بلخ وارد پارلمان در دوره هفدهم شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان