چهره‌های منتخب مجلس نمایندگان افغانستان (7)؛ مسیر زندگی ۳ نماینده از ولایات نیمروز، بامیان و کنر

توسطفروزان نظری

فروردین ۵, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

گل احمد نورزاد از ولایت نیمروز

گل احمد نورزاد در سال 1344 در ولایت نمیروز بدنیا آمده است.

آقای نورزاد در بخش نظامی تحصیل کرده که در سال 1363 از دانشگاه جنگ (حربی پوهنتون) فارغ شده است.

آقای نورزاد تا سال 1372 در ارتش افغانستان خدمت کرده و بعد به تقاعد سوق داده شده است و بعد از تقاعد به کار تجارت شروع کرده است.

آقای نورزاد در مورد انگیزه اش به خبرنامه چنین گفت: احساسی که در برابر مردم و وطن خود داشتم وکالت در پارلمان را انتخاب کردم که در این شرایط حساس در خدمت مردم بوده و یک وکیل حقیقی برای مردم باشم و حداقل بتوانم یک فساد را از داخل پارلمان دور بسازم.

همچنان آقای نورزاد، نبود آب آشامیدنی، نبود امکانات صحی، نبود تعلیمات معیاری، نبود شرایط تحصیلی و بیکاری را از جمله مشکلات مردم نیمروز می داند.

gul ahmad noorzad

سید جمال فکوری بهشتی از ولایت بامیان

سید جمال فکوری بهشتی فرزند سید حسین بهشتی در سال 1344 در ولسوالی ورس ولایت بامیان بدنیا آمده است.

تعلیمات ابتدایی را در ولسسوالی پنجاب فرا گرفته است و تحصیلات عالی آقای فکوری بهشتی در مقطع لیسانس از علوم سیاسی و ماستری از روابط بین الملل می باشد.

آقای فکوری قبل از اینکه وارد پارلمان شود، عضو در یکی از احزاب جهادی بوده که مسوولیت امور فرهنگی را به عهده داشت که این حزب توسط پدرش رهبری می شد و در سال 1370 عضو شورای مرکزی حزب وحدت را داشته و در دوره های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم توسط آرای مردم به عنوان نماینده مردم بامیان در پارلمان راه یافته است.

در دوره پانزدهم عضو کمیسیون امور دفاعی، در دوره شانزدهم عضو کمیسیون روابط بین الملل بوده است و در  نظارت بر اعمال حکومت، تصویب قوانین و در هماهنگی بین نیروهای امنیتی نقش فعال داشته است و همچنان آقای فکوری عضو در گروه پارلمانی اعتماد بود. آقای فکوری بهشتی فعلا بیطرف است و عضو احزاب سیاسی نمی باشد.

آقای فکوری در مورد مشکلات مردم بامیان به خبرنامه گفت: امینت در بامیان خوب است و خود مردم بامیان تصمیم گرفتند که ناامنی در بامیان بوجود نیاید اما مشکل مردم بامیان فقر و بیکاری است چون بیشتر اموال و کالاهای مصرفی از بیرون کشور وارد می شود و زمینه کار برای مردم مساعد نیست.

fakori beheshti

نعمت الله کریاب از ولایت کنر

نعمت الله کریاب در سال 1361 در ولایت کنر بدنیا آمده است.

آقای کریاب ماستر ادبیات است که سند لیسانس و ماستری خود را از دانشگاه ولایت ننگرهار بدست آورده است.

آقای کریاب در رسانه های محلی و بین المللی به عنوان خبرنگار فعالیت کرده و در سال 2003 کار خود را با رسانه بی بی سی شروع کرد و این فعالیت 15 سال ادامه داشت و همچنان در رسانه های نیویورک تایمز و اسوشیتد پرس نیز کار کرده است. در عین حال آقای کریاب در دانشگاه ولایت کنر استاد است.

آقای کریاب از قوم مشوانی است و عضو هیچ یک از احزاب سیاسی نمی باشد و فعالیت سیاسی نکرده است.

نعمت الله کریاب در مورد انگیزه اش به خبرنامه گفت: “در دوره های قبلی پارلمان، اشخاصی بودند که هیچ به درد مردم نخوردند و دردی را دوا نکردند و من از زورمندان به تنگ آمده بودم چون ما در یک ماحول اکادمیک زندگی کردیم  و می خواستم نسل جوان را در سیاست همراه بسازم و یک زمینه برای  رشد اذهان، اشخاصی که استعداد دارند مساعد کنم به همین دلیل خود را منحیث نماینده مردم در پارلمان کاندید کردم.”

nemat ullah karyab

همچنان در مورد مشکلات مردم کنر افزود: “کنر یکی از ولایت افغانستان است که منابع طبیعی زیادی دارد ولی هیچ استفاده ای از آنها صورت نمی گیرد این منابع نه تنها از آن استفاده نمی شود بلکه به ضرر ما شده است و چوب های جنگلات ولایت کنر قاچاق می شود و همچنان مردم کنر آب آشامیدنی ندارند و زنان از درس و تعلیم محروم هستند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *