جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آخرین تحولات صلح افغانستان؛ از واکنش های تند به اظهارات عمران خان تا ایجاد جرگۀ مشورتی و میانجی‌گری صلح

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

تازه ترین تحولات مصالحه افغانستان در داخل و خارج این کشور به سرعت در حال شکل گیری است. این تحولات از ائتلاف سازی نامزدان ریاست جمهوری برای مصالحه تا تلاش های حکومت افغانستان در سطح داخلی و منطقه ای را در بر می گیرد.

جرگۀ مشورتی و میانجی‌گری صلح

در تازه ترین تحول صلح افغانستان، هفت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام داشته که جریانی را زیر نام “جرگۀ مشورتی و میانجی‌گری صلح” ایجاد کرده‌اند.

محمدشهاب حکیمی، حکیم تورسن، فرامرز تمنا، ابراهیم الکوزی، عنایت الله حفیظ و نور رحمان لیوال و غلام فاروق نجرابی از نامزدانی می باشند که این جرگه را تشکیل داده‌اند.

این نامزدان، روز (یک‌شنبه، ۲۶ حوت) در نشستی در کابل همزمان با اعلام موجودیت این جریان، آماد‌گی شان را برای میانجی‌گری میان حکومت و طالبان اعلام نموده اند.

این نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری گفته اند که حکومت روند صلح را تخریبحکومت روند صلح را تخریب می‌کند و ایالات متحده نیز در این گفت وگوها به دنبال منافع جهانی خودش بوده‌است.

سفر به ایران

همزمان با این جرگه، در ادامه سفرهای محمدعمر داوودزی، رئیس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رئیس‌جمهور افغانستان در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح، این هفته در یک سفر رسمی روز (شنبه، ۲۵ حوت) برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی روی روند صلح افغانستان، به تهران سفر کرده است. پیش از این آقای داوودزی  به پاکستان، هند و چین سفر کرده بود و قرار است به روسیه نیز سفر کند.

در ادامه سفرهای محمدعمر داوودزی، رئیس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رئیس‌جمهور افغانستان در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح، این هفته در یک سفر رسمی روز (شنبه، ۲۵ حوت) برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی روی روند صلح افغانستان، به تهران سفر کرده است
در ادامه سفرهای محمدعمر داوودزی، رئیس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رئیس‌جمهور افغانستان در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح، این هفته در یک سفر رسمی روز (شنبه، ۲۵ حوت) برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی روی روند صلح افغانستان، به تهران سفر کرده است

صلح در افغانستان به معنای صلح در منطقه است

محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رییس‌جمور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح روز (یکشنبه، ۲۶ حوت) در دومین روز سفرش به ایران گفته است که نقش کشورهای همسایه در صلح افغانستان حیاتی است.

در اعلامیه‌ای که از سوی شورای عالی صلح منتشر شده، گفته شده که آقای داوودزی در دومین روز سفرش به ایران در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه‌ی این کشور گفته است که صلح در افغانستان به معنای صلح در منطقه است.

او تأکید کرده است که این صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها و در گفت‌وگوهای مستقیم و رسمی میان دولت افغانستان و گروه طالبان تأمین شود.

به گفته‌ی او، هیچ راهی جزء صحبت‌های مستقیم برای صلح پایدار در کشور وجود ندارد.

ترغیب طالبان

عمر داودزی در بازدیدش از ایران در عین حال خواهان ترغیب طالبان به صلح از سوی ایران شده بود. آقای داودزی گفته بود که ایران همواره از دولت افغانستان حمایت کرده است.

آقای داوودزی در دیدار با نمایندگان اقشار مختلف مهاجران افغانستان در سفارت این کشور در تهران گفته است که جنگ در افغانستان 40 سال طول کشیده و در حال حاضر طرف‌های جنگ تغییر کرده است.

مداخله آشکار در امور افغانستان

همزمان با این تحولات منطقه ای در داخل افغانستان نیز شماری از اعضای مجلس سنا در مورد مصالحه و اظهارات اخیر نخست وزیر پاکستان واکنش نشان داده اند.

فضل‌هادی مسلم یار رییس مشرانو جرگه همراه با شماری از اعضای این جرگه در یک نشست اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان را محکوم کرده و آن را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان دانسته است. آقای مسلم یار تاکید کرده که افغانستان از مرحله ای گذشته است که پاکستان برای آن تصمیم بگیرد.

عمران خان روز جمعه (24 حوت) در جمعی از مردم در منطقه قبایلی باجور در نزدیکی مرز با افغانستان گفته است که روند کنونی صلح افغانستان به ثبات، بهبود تجارت و رفاه اقتصادی در منطقه منجر خواهد شد.

فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا
فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا

او همچنین از تشکیل یک حکومت جدید در افغانستان خبر داد و گفته است که: “یک حکومت خوب در افغانستان ایجاد خواهد شد، حکومتی که از همه افغان‌ها نمایندگی خواهد کرد. جنگ خاتمه می‌یابد و صلح در آنجا (افغانستان) برقرار می‌شود.”

تعیین اعضای کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح

همزمان با این تحولات شورای عالی صلح افغانستان اعلام داشته که کار برای تعیین اعضای کمیسیون برگزاری لویۀ جرگۀ مشورتی صلح را آغاز کرده‌است.

مسولان شورای صلح گفته اند که ریاست این کمیسیون را عمر داوودزی رییس دبیرخانۀ این نهاد برعهده خواهد داشت.

جرگۀ مشورتی صلح، قرار است به تاریخ ۹ثور سال آینده خورشیدی برگزار شود و گزارش ها می رساند که در این جرگه در حدود دوهزارتن شرکت خواهند کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان