سال 97؛ کارکردهای حکومت افغانستان در بخش کشاورزی

توسطعلی شیر شهیر

اسفند ۲۶, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , , ,

بخش کشاورزی در افغانستان به گونه سنتی یکی از شاخص‌های بالقوه‌ی اقتصادی محسوب شده و از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل رشد اقتصادی در این کشور به‌شمار می‌رود. حدود ۷۰ درصد افغان‌ها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، بیشتر در مزارع کشاورزی مشغول کار اند و درآمد ۶۱ درصد خانوارها از این بخش به دست می‌آید.

برنامه باغ‌داری

وزارت زراعت، آبیاری و مال‌داری افغانستان در سال ۱۳۹۷ حدود ۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون افغانی بودجه توسعه‌ای داشته است. تمرکز روی برنامه‌ی ملی باغ‌داری، احیا و بازسازی سیستم‌های پایدار آبیاری، توسعه بخش مال‌داری و رشد تولیدات غله به ‌ویژه گندم، از اولویت‌های مهم این وزارت در این سال بوده است.

مقام‌های این وزارت می‌گویند که آنان در سال جاری خورشیدی در قالب برنامه ملی باغ‌داری، حدود ۲۵هزار جریب زمین را برای توسعه باغ‌های میوه و پرورش زردآلو، انار و شفتالو اختصاص داده‌اند.

به گفته‌ی آنان، با وجود تهدیدهای خشک‌سالی در سال جاری خورشید، اما محصولات سبزی و میوه افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان به خبرنامه می‌گوید که این وزارت در سال جاری خورشیدی حدود 40 هزار و 500 باغ‌ جدید از میوه‌های مختلف را در سراسر افغانستان ایجاد کرده ‌است. به گفته‌ی او، این وزرات در این سال مالی، بزرگ‌ترین لابراتوار را در بادام باغ کابل ساخته است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان
اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان

در کنار آن، وزارت زراعت در بخش آبیاری، حدد 235 شبکه‌ آبیاری به‌ارزش 2.9 میلیارد افغانی را در سال جاری خورشیدی تکمیل کرده است.

کاهش در تولیدات غله

در بخش توسعه کشاورزی و تولید غله، وزارت زراعت در آغاز سال مالی 97 برآورد کرده بود که با اجرای برنامه‌هایی که آنان در این سال دارند، تولیدات غله به‌ویژه گندم، حدود ۴ درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد.

اما در حال حاضر مقام‌های این وزارت می‌گویند که در اثر خشک‌سالی که امسال در این کشور وجود داشت، کاهش چشم‌گیری در بخش تولید غله داشته‌اند.

گزارش اداره مرکزی آمار افغانستان که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که تولیدات گندم در سال جاری خورشیدی حدود 16 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این تولیدات ۳.۶ میلیون تن اعلام شده که ۱۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داشته است. علت این کاهش نیز خشک‌سالی و کشت نشدن مناطق کشت دیمی است.

پروژه‌های زیربنایی

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که در سال جاری خورشیدی روی برخی از پروژه‌های راکد زیربنایی نیز کار شده است. ایجاد 13 شبکه‌ قرنطین در بنادر افغانستان برای بهبود وضعیت صادرت و واردات این کشور، ایجاد مسلخ‌های بزرگ در برخی از شهرهای افغانستان به ارزش 30 میلیون دالر و دیزاین و تدارک سردخانه‌ها با ظرفیت 500 تن از جمله برنامه‌های مهم زیربنایی حکومت افغانستان در بخش کشاورزی بوده است.

بخش مالداری

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان در سال جاری خورشید به خاطر جلوگیری از مرگ‌ومیر و تلف‌شدن مواشی ناشی از خشک‌سالی در افغانستان، حدود 50 هزار تن مواد خوراکی حیوانی را به ارزش 1.3 میلیارد افغانی  در سراسر افغانستان توزیع کرده است.

این وزارت در بخش مرغ‌داری و خودکفایی در این بخش نیز 39 فارم‌ تجارتی 10 تا 30 هزار قطعه‌ای را در سال جاری خورشیدی در افغانستان ایجاد کرده است.

به گفته‌ی اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آنان در این سال حدود 16 هزار دستگاه بزرگ جوجه‌کشی را به ظرفیت 158 هزار جوجه ساخته‌اند.

برنامه‌های حمایت از زنان

وزارت زراعت افغانستان در بخش‌های حمایت از زنان، 30 هزار باغچه خانگی، 1 هزار و 30 سبزخانه و بالاتر از 30 هزار فارم‌های مرغ‌داری کوچک را برای زنان افغان توزیع کرده است.

بازاریابی برای محصولات کشاورزی

اکبر رستمی می‌گوید که آنان در بخش منابع طبیعی، برای اولین‌بار در سال جاری خورشیدی، جلغوزه سیاه را به‌نام افغانستان صادر کرده‌اند. این کشور در این سال حدود 16 صد تن جلغوزه سیاه را به ارزش 40 میلیون دالر به چین صادر کرده است.

تولیدات زعفران نیز در این سال رشد چشم‌گیری داشته که از حدود 10 تن در سال 1396، به 16 تن در سال 1397 رسیده است. به گفته‌ی مقام‌های وزارت زراعت، در برخی از ولایت‌های افغانستان مانند هرات، تولیدات زعفران نسبت به سال گذشته، دو برابر افزایش داشته است.

اکبر رستمی می‌گوید که آنان در بخش منابع طبیعی، برای اولین‌بار در سال جاری خورشیدی، جلغوزه سیاه به‌نام خود افغانستان به چین صادر شد
اکبر رستمی می‌گوید که آنان در بخش منابع طبیعی، برای اولین‌بار در سال جاری خورشیدی، جلغوزه سیاه را به نام افغانستان صادر کرده‌اند

وزارت زراعت افغانستان برای بازاریابی محصولات کشاورزی این کشور، در سال جاری خورشیدی دو نمایشگاه بزرگ جهانی در کشورهای امارات و هند داشته است.

در نمایشگاه دبی که یک ماه قبل برگزار شد، بر اساس آمارهای اداره توسعه‌ای ایالات متحده امریکا، به ارزش 104.8 میلیون دالر میان بازرگانان و شرکت‌های افغان و بازرگانان دبی، قرارداد امضا شد.

نمایشگاه دیگر این وزارت در شهر ممبی هند بود که در این نمایشگاه به ارزش 94 میلیون دالر محصولات کشاورزی افغانستان به‌فروش رفت.

با وجود رُشد بطی اقتصادی که منجر به کاهش سهم بخش زراعت در اقتصاد افغانستان شده است، این بخش، ۴۰ درصد فرصت‌های شغلی را برای مردم فراهم کرده است.

یکی از چالش‌های بزرگ این بخش، این است که اقتصاد روستایی فاقد ظرفیت‌های بالقوه برای اشتغال‌زایی است که بتواند بخش بزرگی از نیروی انسانی جوان در ولایات را به بازار کار سوق و یا جذب کند. با این حال، بر اساس آمارهای بانک جهانی، در حدود ۵۰ درصد جوانان در روستاهای افغانستان در بخش زارعت و مالداری مشغول کار اند و اکثرا به مثابه کارگران بدون مُزد در مزارع خود کار می‌کنند.

وزارت زراعت افغانستان برای بازریابی محصولات کشاورزی این کشور، در سال جاری خورشیدی دو نمایشگاه بزرگ جهانی در کشورهای امارات و هند داشته است
وزارت زراعت افغانستان برای بازاریابی محصولات کشاورزی این کشور، در سال جاری خورشیدی دو نمایشگاه بزرگ جهانی در کشورهای امارات و هند داشته است

چالش دیگر در بخش زراعت در افغانستان، عدم تنوع در بخش غله‌جات و حبوبات است. در این کشور عمدتا تمرکز اصلی بر کشت و زرع گندم  قرار دارد. با آن‌که در راستای تأمین مصوونیت غذایی، دهاقین همواره تلاش می‌کنند که به کشت و تولید گندم و دیگر غله‌جات و حبوبات روی بیاورند، اما کاهش منفعت در تولید گندم، ممکن است آن‌ها را به کشت کوکنار در زمین‌های حاصل‌خیز ترغیب کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *