جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

چهره‌های منتخب مجلس نمایندگان افغانستان (5)؛ مسیر زندگی 7 نماینده از ولایات کنرها، سرپل، فاریاب، بدخشان و خوست

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

در دوره هفدهم پارلمان چهره‌های جدیدی را می‌توان یافت که با انگیزه بیشتر وارد این مجلس شده و سعی دارند نسبت به نمایندگان دوره‌های گذشته، تغییرات موثرتری را در وضعیت کشور و مردم ایجاد کنند.

این در حالی است که بعضی از نماینده راه یافته به دور جدید مجلس نمایندگان افغانستان، چهره هایی اند که در دوره های گذشته نیز در ترکیب پارلمان این کشور حضور داشته و بار دیگر به این مجلس راه یافته اند. این نمایندگان به این باور هستند که توانسته‌اند به خوبی از عهده وظیفه و مسئولیت های‌شان به درآیند؛ به همین خاطر مردم بار دیگر به آن ها رای دادند.

خبرنامه در پنجمین گزارش خود پیرامون معرفی نمایندگان منتخب مردم افغانستان برای حضور در مجلس نمایندگان، تعدادی دیگر از این نمایندگان را معرفی می کند.

وژمه ساپی، ولایت کنرها

وژمه ساپی فرزند پیرمحمد در سال 1342 در ولایت کنر چشم به جهان گشوده است.

بانو وژمه از اکادمی پولیس کابل فارغ گردیده و بیشتر از 20 سال در وزارت امورداخله به عنوان افسر پولیس ایفای وظیفه نموده است. او همچنان در زون شرق افغانستان در بخش انکشاف و حقوق زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر کار نموده است.

بانو ساپی برای بار دوم است که با رأی مردم از ولایت کنر وارد پارلمان می‌شود. او در دوره قبلی کاری‌اش در کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان عضویت داشته و فعالیت‌هایش از طریق این کمیسیون با وزارت امورداخله، ریاست عمومی امنیت ملی، وزارت سرحدات و ارگان‌های محلی بوده است.

او در مورد انگیزه‌اش برای وکالت به خبرنامه گفت: “ولایت کنر یکی از ولایت‌های دوردست و کوهستانی افغانستان است و نیاز به یک نماینده زن داشت که صدای رسا مردم در پارلمان باشد و من این توانایی را در خود دیدم که می‌توانم صدای رسا این مردم باشم.”

wazhma sapai

همچنان وژمه ساپی در مورد مشکلات مردم این ولایت افزود: “ولایت کنر با کشور پاکستان هم‌سرحد است و این خودش بزرگترین مشکل مردم این ولایت است که از لحاظ ناامنی بسیار مشکلات دارند. این ولایت دارای راه‌های صعب العبور است و در قسمت ترانسپورت، سرک و آب آشامیدنی با مشکلات فراوانی روبرو است”.

سید محمد حسن شریفی بلخابی، ولایت سرپل

سید محمد حسن شریفی بلخابی، فرزند سید حسن در سال 1350 در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل به دنیا آمده است.

آقای بلخابی تعلیمات ابتدایی و ثانوی خود را در 1374 در مکتب سید جمال‌الدین ولسوالی بلخاب به پایان رسانده، لیسانس خود را از رشته حقوق عمومی و ماستری خود را از حقوق بین‌الملل گرفته است. آقای بلخابی در حوزه علمیه نیز تحصیل نموده است.

وی قبل از وکالت، فعالیت‌هایی چون تدریس در حوزه‌های علمیه و مدارس دینی در ولسوالی بلخاب و شهر شبرغان ولایت جوزجان، مسئول مدرسه دینی اهل‌البیت، امامت نماز جمعه در شهر شبرغان و رئیس شورای علمای دینی بلخاب را در کارنامه خود دارد.

آقای بلخابی در مورد انگیزه‌اش برای نمایندگی از مردم به خبرنامه گفت: “زمانی که رسالت خود را انجام می‌دادم و پیام‌‌رسانی می‌کردم در مقابل یک هزار نفر، فکر کردم که بهتر است این پیام‌رسانی را به سطح ملی برسانم و خدماتی را که انجام می‌دادم، می‌خواستم عامه شود و برای تمام کشور خدمت کنم؛ در قوه مقننه یک قانون بهتر بسازم تا عدالت اقتصادی، سیاسی و اداری تأمین شود.”

Hasan-Sharifi balkhabi

رنگینه کارگر، ولایت فاریاب

رنگینه کارگر 33 ساله، در سال 1365 در شهر مزارشریف متولد شده است. او مدرک لیسانس اقتصاد و ماستری خود را در اداره و منجمنت به دست آورده است.

کار‌گر برای دومین‌بار به عنوان نماینده ولایت فاریاب به مجلس نمایند‌گان افغانستان راه یافته است.

بانو کارگر قبل از این‌که وارد دنیای سیاست شود، در دوران دانشجویی در دانشگاه نور به عنوان آمر مالی ایفای وظیفه نموده است. او هم‌چنان مدت کوتاهی در بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) کار کرده است.

او از انگیزه انتخاب نمایندگی مردم را در پارلمان، مشکلات آن‌ها به خصوص زن‌ها در ولایت فاریاب عنوان کرده، به خبرنامه گفت که در این راستا کارهای خیلی زیاد انجام داده است.

بانو کارگر افزود: “در همه ولایت‌های افغانستان چالش‌های زیادی در قبال زن‌ها وجود دارد و ولایت فاریاب هم مجزا از ولایت‌های دیگر نیست.”

rangina kargar

کمال ناصر اصولی، ولایت خوست

کمال ناصر اصولی، با مدرک لیسانس و ماستری در بخش حقوق از کشور روسیه، یک بار دیگر توانست با گرفتن رأی بالا، به عنوان نماینده مردم ولایت خوست به پارلمان راه پیدا کند. او در سال 1355 در ولایت خوست به دنیا آمده است.

به گفته کمال ناصر اصولی: “ولایت خوست در نزدیکی شهر میران‌شاه وزیرستان قرار دارد و وزیرستان مرکز طالبان است و بحث امنیتی در ولایت خوست بسیار زیاد می‌باشد. سطح دانش معلمین در ولایت خوست بسیار پایین است، با کمبود مکاتب و سرک مواجه هستیم، پلی‌کلینیک‌ها که در ولسوالی‌های دوردست وجود ندارد و با این‌که در ولایت خوست پنج دانشگاه فعالیت دارد، بازهم کمبود مکان تحصیلی برای دانشجویان احساس می‌شود.”

آقای اصولی با بیان این چالش‌ها به خبرنامه خاطرنشان کرد: “در سال 2009 دیدم در سیاست افغانستان اکثریت اشخاصی بودند که نتوانستند کاری که می‌خواستند انجام دهند را عملی کنند. من سعی کردم با ورود به پارلمان، کار سودمندتری برای مردم انجام دهم».

او همچنان یادآور شد که پدرش در دوره چهاردهم نیز در این بخش کار کرده و نماینده مردم بوده است و به این دلایل، او نیز برای انجام خدمت به مردم وارد مجلس نمایندگان شده است.

kamal-naser-osuli

کمال ناصر اصولی از تجارب خود در دوران زندگی کاری‌اش به خبرنامه گفت: “تجارت داشتم و در پهلوی تجارت، در یک نهاد مدنی عضو شورای رهبری بودم و تا اکنون عضو این شورا هستم. فعال جامعه مدنی بودم و در سال 2010 در ولسی جرگه کاندید کردم و بلندترین آرا را در ولایت خوست گرفتم. مدت هشت سال می‌شود که رییس کمیسیون تحصیلات عالی، معارف، دینی و فرهنگی ولسی جرگه هستم”.

احمدضیا یفتلی، ولایت بدخشان

آقای یفتلی، وکیل منتخب ولایت بدخشان است که در دوره هفدهم مجلس نمایندگان راه پیدا کرده است. او در سال 1341 در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان به دنیا آمده است.

او لیسانس خود را از رشته طب دانشگاه کابل به دست آورده و رشته‌های صحت عامه را در بنگلا‌دیش و مدیریت و منجمنت را در آمریکا به پایان رسانیده است.

از جمله کارکردهای او، ایفای وظیفه در وزارت صحت عامه و ده سال سابقه کاری به عنوان رئیس صحت عامه بدخشان است. یفتلی در سال 2002 رییس صحی وزارت دفاع بوده و پس از آن، فرمانده صحی اردوی ملی تا اواخر سال 2010 بوده است.

این نماینده منتخب بدخشان ریاست دانشگاه زاول را نیز به عهده داشته است.

او با بیان مشکلات زیاد در بخش‌های مختلف در ولایت بدخشان، در گفت‌وگو با خبرنامه، از انگیزه خود برای نمایندگی از مردم این منطقه می‌گوید: “من خواستم تا ناملایمتی‌های ولایت بدخشان را به تصویر بکشم و برای تغییر آن تلاشی کرده باشم.”

zia yaftali

حجتالله خردمند، ولایت بدخشان

حجت‌الله خردمند در سال 1366 در ولایت بدخشان، ولسوالی ارگو به دنیا آمده است. مکتب را در این ولسوالی به پایان رسانیده و 4 سال مشغول تحصیل در آکادمی ملی نظامی بوده است.

او از رشته حقوق مدرک لیسانس داشته و از کشور ترکیه نیز تخصص خود را در بخش نظامی به دست آورده است.

آقای خردمند همچنان در اردوی ملی وظیفه اجرا است. در کارنامه این وکیل منتخب از ولایت بدخشان، معاونیت قضایای حقوقی در بگرام و کار در قطعه خاص وجود دارد که پس از استعفا، در انتخابات پارلمانی از ولایت بدخشان کاندیدا شده است.

این وکیل پارلمان که توانسته رأی اعتماد مردم بدخشان را به دست آورد، در مورد اولویت‌های کاری‌اش به خبرنامه گفت: “اکثرا ناقضین قانون کسانی بودند که در پارلمان بودند و تعداد کمی از وکیل‌ها صادقانه کار می‌کردند، اما صداهای آنان شنیده نمی‌شد و خفه می‌شدند، من می‌خواهم در پارلمان بروم و ببینم که کی‌ها در پارلمان آمده‌اند و هدف‌شان چیست! برنامه من همین است که یک تیم کاری خوب تشکیل بدهم و وعده‌هایی که به مردم خود دادم، به آن‌ها خیانت نکنم و یک نمایندگی خوبی از مردم داشته باشم.”

hujatullah khiradmand

مولوی ذبیحالله عتیق، بدخشان

مولوی ذبیح‌الله عتیق در سال 1354 در ولسوالی راغ ولایت بدخشان به دنیا آمده است، او تحصیلات خود را در مدارس دینی کراچی پاکستان به پایان رسانیده و در سال 1381، سند لیسانس خود را از این تحصیلات، پس از ارزیابی به دست آورده است.

او از سال 1381 تا 1384 به عنوان معلم در لیسه فیض‌آباد ولایت بدخشان کار کرده است.  پس از عقرب 1384، وارد کارزارهای انتخابات شورای ولایتی شده و در دو دوره به حیث وکیل شورای ولایتی از حوزه بدخشان انتخاب شده است. او در دوره اول برای دو سال به حیث معاون شورای ولایتی و در دور دوم، چهار سال به حیث رییس شورای ولایتی ایفای وظیفه کرده است.

همچنان آقای عتیق بیش از یک سال به عنوان مشاور در ریاست اجرایی حکومت افغانستان کار کرده است.

او این‌بار توانست با گرفتن آرای بالا به پارلمان راه پیدا کند.

zabiullah

مولوی عتیق در مورد انگیزه ورودش به مجلس نمایندگان افغانستان به خبرنامه گفت: “9 سال به حیث وکیل در شورای ولایتی بدخشان بودم و شناختی را که از مردم ولایت بدخشان دارم و مشکلات مردم را از گوشه گوشه ولایت سراغ دارم که همه این‌ها به من انگیزه داد تا در پارلمان کاندید کنم و از این آدرس مرهمی باشم برای دردها و مشکلات مردم بدخشان.”

اولویت‌های این چهره جدید مجلس نمایندگان افغانستان برای سال‌های پیش‌رو وکالتش، رفع نیازمندی‌های مردم و در کنار وظایف اصلی، تلاش دارد در بخش‌های دیگر هم‌چون ایجاد وضعیت بهتر امنیتی و صحی در ولایت بدخشان کار نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان