محب: صلح نیاز است ولی نه به هر قیمت/ پروسه صلح باید همه شمول باشد، نه یک معامله بین نخبگان

توسطروایت زنده

اسفند ۲۱, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد این کشور، در مورد روند صلح افغانستان سخن گفته و خاطرنشان کرده که دو سال پیش، صلح حتی بخشی از لغت‌نامه افغانستان نبود، ولی حکومت وحدت ملی، صلح را یک اولویت قرار داده و با تقبل خطرات آن، امروز عملا روی آن کار می‌کند.

حمدالله محب که روز گذشته (دوشنبه، 20 حوت) در این نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، خاطرنشان نموده است: “صلح نیاز است و ضرورت عاجل به آن دیده می‌شود، ولی نه به هر قیمت! قانون اساسی افغانستان و همچنان دولت مردم سالار و حکومت منتخب که روی آن بنا شده، باید احترام گردد”.

وی در مورد روند صلح تصریح کرده است: “این پروسه باید همه شمول و نماینده یک افغانستان نوین باشد، نه یک معامله بین نخبگان، اگر صلح به افغان‌ها تعلق دارد و توسط آن‌ها تأمین می‌گردد، ما آماده دخیل شدن در گفتگوهای مستقیم با طالبان هستیم. صلح همزمان با انتخابات به پیش می‌رود”.

این مقام ارشد افغانستان در عین حال خاطرنشان نموده که افغانستان از یک دوره تحول اجتماعی می‌گذرد و75 درصد جمعیت آن را مردمان زیر سن ۳۵ سال تشکیل می‌دهد که در دموکراسی بزرگ شده و توقعات و اصول متفاوتی از نسل پدران و نیاکان خویش دارند.

photo_2019-03-12_11-17-11

محب افزوده است که “نسل ما در جنگ به دنیا آمده و در منازعه و دوری از وطن رشد کرده، ما صلح را از ته دل می‌خواهیم و آرزو داریم تا صلح مکمل آن‌چه باشد که در ۱۸ سال واپسین به دست آورده‌ایم، نه عکس آن و ما باید آینده‌مان را محفوظ نگه‌داریم”.

وی تصریح کرده است: “ما دوره‌ای را که زنان قربانی تبعیض سیستماتیک رژیم طالبان بودند، تجربه کرده‌ایم. زنان امروز در همه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی فعال و دخیل هستند. زنان همچنان به طور جمعی نقش حیاتی را در رشد اقتصادی و امنیت ملی ما ایفا می‌کنند”.

مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرده است: “ما کشور خود را به سوی خودکفایی سوق می‌دهیم. این یک بستهٔ اصلاحاتی به منظور برآورده ساختن تقاضاهای نسل نوین افغانستان می‌باشد که متمرکز به حکومت‌داری خوب، پاک و مبتنی بر شایسته سالاری بر حسب نیازهای شهروندان باشد، نه برای جیب‌های نخبگان سیاسی”.

وی در ادامه بیان داشته است: “عایدات داخلی افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به 91 درصد  افزایش داشته و هر هدفی را که صندوق وجهی بین‌المللی تعیین کرده، به دست آمده است”.

محب خاطرنشان کرده است که افغانستان سال گذشته به ارزش یک میلیارد دالر صادرات داشته و از یک اقتصاد کمکی به یک اقتصاد تجاری روان است.

وی خاطرنشان کرده که افغانستان از سازمان ملل متحد برای حمایت قوی‌شان از پروسه دموکراتیک در افغانستان قدردانی کرده، و روی حمایت تخنیکی دومدار آن در انتخابات آینده حساب می‌کند.

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان از شرکای بین‌المللی این کشور خواسته تا به افغانستان به مثابهٔ یک پلتفارم همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی، نه تنها من‌حیث منافع مشترک اقتصادی، بلکه به عنوان اهداف مشترک صلح و ثبات ببینند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *