جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تشدید فشارها بر پاکستان برای از بین بردن لانه‌های تروریستان؛ آیا منطقه امن‌تر خواهد شد؟!

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

اخیرا فشارهای جدی از سوی برخی کشورها بر پاکستان مبنی بر اقدامات عملی علیه پناه‌گاه‌های تروریستی در خاک این کشور وارد شده است. به تازگی وزرای خارجه امریکا و هند از پاکستان خواسته‌اند علیه این پناه‌گاه‌‎ها در خاک خود اقدام جدی انجام دهد.

مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا روز گذشته(۲۰ حوت) در دیدار با ویجی گوخالی، وزیر دولت هند در امور خارجی بر اقدامات پاکستان در این زمینه تاکید کرده و با صدور اعلامیه‌ای، از اسلاآباد خواسته‌اند که در مورد به عدالت کشاندن مسوولان حمله کشمیر، اقدام عاجلی را در برابر گروه‌های هراس‌افگن که در خاکش جابجا اند، انجام دهند.»

رسانه‌های هندی نیز نگاشته‌اند، دو مقام توافق کرده‌اند که پاکستان نیاز دارد گام‌های مستحکمی را برای نابودی پناه‌گاهای هراس‌افگنان در خاک خود بردارد.

اخیرا هند پس از حمله انتحاری بر سربازان هندی که در آن ۴۴ سرباز کشته شد، مراکز گروه «جیش محمد» را در پاکستان مورد حمله هوایی قرار داد که این مساله سبب تنش میان دو کشور شد.

تشبیه پاکستان به زامبیا

هند تنها کشوری نیست که از گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان شکایت دارد. در چند دهه اخیر مشکلات موجود در افغانستان و پاکستان به خصوص مسأله تروریسم و بحران‌های‌ناشی ‌از آن‌، نه تنها بر کشور‌های ‌منطقه خاورمیانه تاثیر نامطلوبی‌گذاشته، بلکه بسیاری از نقاط جهان نیز متأثر از وضعیت نابسامان و ناآرام این منطقه گشته است.

روز گذشته دوشنبه(20 حوت) شماری از فعالان جامعه‌ی مدنی در کابل در یک حرکت اعتراضی، با نمایش با پوشیدن نقاب "زامبیا" در برابر سفارت‌های پاکستان و ایران، از این کشورها به ویژه از پاکستان خواستند که دیگر از گروه‌های هراس‌افگن که دست به خون‌ریزی، انتحار و انفجار می‌زنند، پشتیبانی نکنند
روز گذشته دوشنبه(20 حوت) شماری از فعالان جامعه‌ی مدنی در کابل در یک حرکت اعتراضی، با نمایش با پوشیدن نقاب “زامبیا” در برابر سفارت‌های پاکستان و ایران، از این کشورها به ویژه از پاکستان خواستند که دیگر از گروه‌های هراس‌افگن که دست به خون‌ریزی، انتحار و انفجار می‌زنند، پشتیبانی نکنند

با این حال مقام‌های افغانستان از دهه‌های گذشته نسبت به این موضوع نگران بوده‌‌ و پاکستان را مسوول ناامنی‌های کشورشان می‌دانند. به گفته‌ی آنان، اسلام‌آباد در برابر تروریست‌های مستقر در خاکش اقدامی نمی‌کند و حتی به حمایت از آنان نیز می‌پردازد.

در عین حال روز گذشته دوشنبه(20 حوت) شماری از فعالان جامعه‌ی مدنی در کابل در یک حرکت اعتراضی، با نمایش با پوشیدن نقاب “زامبیا” در برابر سفارت‌های پاکستان و ایران، از این کشورها به ویژه از پاکستان خواستند که دیگر از گروه‌های هراس‌افگن که دست به خون‌ریزی، انتحار و انفجار می‌زنند، پشتیبانی نکنند.

 این فعالان همچنین از سازمان ملل می‌خواهند که بر کشورهای پشتیبان هراس‌افگنی، بیشتر فشار وارد کند. این معترضان تأکید کردند که کشورهای همسایه باید بدانند که تجهیز گروه‌های هراس‌افگنی در افغانستان، روزی دامن آنان را نیز خواهد گرفت.

هشدار ایران به پاکستان

اخیرا جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال ناآرامی‌ها در مرزهای شرقی خود، فشارهای جدی را بر پاکستان وارد کرده و مقام‌های سیاسی و نظامی آن، به این کشور هشدار داده است.

رییس جمهوری ایران اخیرا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر پاکستان هشدار داده است که ادامه فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک این کشور، «می‌تواند روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد».

حسن روحانی روز دوشنبه این هفته(20 حوت)، در تماس تلفنی با عمران خان گفت است که ایران منتظر عملیات قاطع پاکستان علیه تروریست‌ها است.

آقای روحانی خطاب به نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرده است که «ما نباید بگذاریم دهه‌ها دوستی و برادری بین دو کشور تحت تاثیر اقدام گروهک‌های تروریستی قرار گیرد که ما و شما می‌دانیم از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

این در حالی است که وزارت خارجه ایران ماه گذشته سفیر پاکستان در تهران را در واکنش به حمله انتحاری به اتوبوس سپاه پاسداران احضار کرد. هم‌‎چنان رئیس مجلس ایران به این کشور هشدار داده که در صورت برخورد نکردن با گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک این کشور، «سطح همکاری دو کشور به شدت مخدوش خواهد شد.»

برخی از مقامات دیگر ایرانی نیز تهدید کرده‌اند که در صورت برخورد نکردن دولت پاکستان با گروه‌های مسلح مخالف حکومت تهران، نیروهای نظامی ایران در خاک آن کشور به آنان حمله خواهند کرد.

رییس‌جمهور ایران تصریح کرده است که «نیروهای ایرانی این آمادگی را دارند که با هماهنگی اسلام‌آباد، پاسخی قاطع به تروریست‌ها بدهند.»

وی اضافه کرده است: «ایران به خوبی می‌داند گروهک‌های تروریستی که از خاک پاکستان برای حملات تروریستی علیه ملت ایران استفاده می‌کنند، در کدام نقاط مستقر هستند.»

چهارشنبه ۲4 دلو در پی حمله انتحاری به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در مسیر خاش ـ زاهدان، ۲۷ عضو سپاه کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

مقامات ایران گروه «جیش العدل» را که مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، یک گروه «تروریستی» می‌خوانند.

وعده‌های پاکستان برای از بین بردن پناه‌گاه‌های تروریستان

فشارهای اخیر توسط کشورهای مختلف بر پاکستان سبب شده که این کشور دست به یک سلسله اقدامات علیه گروه‌های تروریستی در خاکش انجام دهد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به تازگی اعلام کرده است که «ما بسیار به تروریست‌ها و محل اختفای آنان نزدیک شده‌ایم و به زودی اخبار خوشحال‌کننده‌ای درباره این تروریست‌ها و اقدامات آن‌ها منتشر خواهد شد».

از سویی هم شهريار خان آفريدي، وزير مشاور داخله در كابينه دولت پاكستان روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته اعلام كرد که به منظور مبارزه دولت اين كشور با گروه‎هاي تروريستي، 44 نفر از عناصر وابسته به گروه‎هاي مختلف غيرقانوني بازداشت شده‎اند.

 شماري از دستگيرشدگان از نزديكان مسعود اظهر، سركرده گروه تروريستي «جيش محمد» هستند. به گزارش رويترز، او تاكيد كرد كه برخورد قاطع با گروه‎هاي غيرقانوني در سراسر پاكستان ادامه پيدا خواهد كرد تا اين كشور از حضور گروه‎هاي مخرب و تروريستي پاك شود.

فشارهای اخیر توسط کشورهای مختلف بر پاکستان سبب شده که این کشور دست به یک سلسله اقدامات علیه گروه‌های تروریستی در خاکش انجام دهد
فشارهای اخیر توسط کشورهای مختلف بر پاکستان سبب شده که این کشور دست به یک سلسله اقدامات علیه گروه‌های تروریستی در خاکش انجام دهد

 او صراحتا اعلام كرد، اين روند هرگز گزينشي و سليقه‎اي نخواهد بود. اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه در حمله انتحاري هفته پيش به منطقه‎اي در هند، ميان دو كشور درگيري نسبتا شديدي روي داد و هند صراحتا پاكستان را مسوول اين حمله دانست، اما پاكستان مكررا اين ادعا را رد كرد.

هم‌زمان با افزایش فشارهای برخی از کشورها بر پاکستان مبنی بر از بین بردن لانه‌های هراس‌افگنان در خاک این کشور، آگاهان بخش نظامی تأکید دارند که این مسأله می‌تواند بر ثبات افغانستان نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

عتیق‌الله امرخیل، آگاه مسایل نظامی می‌گوید، این معلوم است که پاکستان در دامن خود همواره گروه‌های متعدد تروریستی را پرورش داده است، این‌که خود پاکستان آن را رد می‌کند، حرف جدا است، اما ما بارها شاهد بودیم که چندین کشور از خاک پاکستان مورد تهدید قرار گرفته است.

آقای امرخیل تاکید دارد: «فشارها بر پاکستان برای ازبین بردن لانه‌های امن تروریستان می‌تواند برای ثبات افغانستان موثر باشد. اما باید مقام‌های کابل از راه‌های دیپلماتیک فشارهای بیشتری بر اسلام‌آباد بیاورد.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان