جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

30 سفر ولایتی در یک سال اخیر؛ عملی کردن برنامه «ولایت‌محور» یا آغاز پیکارهای انتخاباتی؟!

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در طول چهار سال، حدود 60 سفر ولایتی به ولایت‌های مختلف افغانستان داشته است. 50 درصد از این سفرهای آقای غنی(نزدیک به 30 سفر) در سال جاری خورشیدی صورت گرفته است.

رییس جمهوری افغانستان تنها در چهار ماه اخیر سال جاری خورشیدی، 14 سفر ولایتی داشته که این سفرهای واکنش تند احزاب سیاسی و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را در پی داشته است. آنان تأکید دارند که این سفرها جنبه انتخاباتی دارد و رییس جمهوری فعلی افغانستان از امکانات حکومتی به نفع مبارزات انتخاباتی خود استفاده می‌کند.

آقای غنی این هفته در  ظرف 20 ساعت به سه ولایت افغانستان از جمله نیمروز، فراه و قندهار سفر کرده است.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «صبح زود روز شنبه كابل را به مقصد نيمروز ترك کرديم. بعد از توقف كوتاه با چرخبال‌ها به طرف فراه رفتيم. برنامه‌هاي مردمي تا ساعت ٥ شام ادامه يافت. تمام برنامه‌ها با موفقيت سپري شد. بعد از فراه به طرف قندهار رفتيم، ديدارهاي مردمي و ديدار با سربازان، افسران و بريدملان تا ناوقت شب ادامه يافت. سرانجام بعد از ٢٠ ساعت كار، ناوقت شب به كابل رسيديم.»

30 سفر در یک سال اخیر

از میان 30 سفر آقای غنی در یک سال اخیر، بیشترین سفرهای او به ولایت‌های بزرگ و پرجمعیت صورت گرفته است. به گونه‌ی مثال رییس جمهوری افغانستان در یک سال اخیر 3 بار به ولایت قندهار، 2 بار به ننگرهار، 2 بار بلخ، 2 بار پکتیا و 2 بار نیز به غزنی سفر کرده است.

خبرنامه در این گزارش به سفرهای آقای غنی در یک سال گذشته اشاره کرده است:

ماه حمل (2 سفر)

خوست، 20 حمل

پکتیا، 12 حمل

ماه ثور (1 سفر)

لوگر، 25 ثور

ماه جوزا (2 سفر)

قندهار، 21 جوزا

بلخ، 9 جوزا

ماه سرطان (3 سفر)

پنجشیر، 24 سرطان

لغمان، 12 سرطان

ننگرهار، 11 سرطان

ماه اسد (3 سفر)

غزنی، 19 اسد

10ـ کاپیسا، 17 اسد

11ـ بادغیس، 4 اسد

ماه میزان (3 سفر)

12ـ غزنی، 5 میزان

13ـ بلخ، 14 میزان

14ـ پروان، 23 میزان

ماه عقرب (5 سفر)

15ـ بامیان، 19 عقرب

16ـ دایکندی، 18 عقرب

17ـ پکتیا، 12 عقرب

18ـ هلمند، 6 عقرب

19ـ قندهار، 1 عقرب

ماه قوس (2 سفر)

20ـ هرات، 22 قوس

21ـ بادغیس، 19 قوس

 ماه دلو (1 سفر)

22ـ ننگرهار، 21 دلو

ماه حوت (5 سفر)

23ـ نیمروز، 5 حوت

24ـ کنر، 15 حوت

25ـ فراه، 18 حوت

26ـ نیمروز 18 حوت

27ـ قندهار 18 حوت

دوباره گذاشتن سنگ تهداب برخی پروژه‌ها

شماری از باشندگان ولایاتی که رییس‌جمهور غنی اخیرا به آن ولایات سفر کرده، با انتقاد از این سفرهای آقای غنی می‌گویند که این سفرها، نمادین و پیکار انتخاباتی است. آنان تاکید دارند که رییس‌جمهور در این سفرهایش، پروژه‌هایی را که پیش از این تهداب‌گذاری شده، دو باره تهداب‌گذاری می‌کند.

کنر، یکی از ولایت‌هایی است که هفته‌ی گذشته رییس جمهور غنی به آن ولایت سفر کرد. اما شهروندان کنر با انتقاد از رییس جمهوری می‌گویند که آقای غنی سنگ‌های تهداب ساختمان‌های لیلیه دانشگاه و هم‌چنان شفاخانه 200 بستر این ولایت را دوباره گذاشته است.

ملک خان پاچا، یکی از بزرگان قومی این ولایت تاکید می‌کند: «پروژه‌های که قبلا توسط بزرگان محلی افتتاح شده بود، رییس‌جمهور همان پروژه‌ها را دوباره افتتاح کرد. افتتاح دوباره یک پروژه چه درد مردم را دوا می‌کند؟!»

از سویی‌هم شعیب غروال، فعال جامعه مدنی ولایت کنر این سفرها را نمایشی می‌داند. او تاکید دارد که «این یک سفر نمایشی و کمپاینی به کنر بود. تیم رییس جمهور در پشت دروازه‌های بسته با کسان مشخصی که استخدام شده بودند، دیدار کرد و خواست‌های مردم را نشنید.»

انتقاد تند نامزدان انتخاباتی

شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز سفرهای ولایتی اخیر رییس‌جمهور غنی را نوعی از مبارزات انتخاباتی پیش از وقت می‌خوانند. آنان تاکید دارند که این کمپاین‌های پیش از وقت، شفافیت و عدالت انتخاباتی را متأثر می‌کند.

محمد واعظی، سخنگوی تیم انتخاباتی “صلح و اعتدال” به رهبری محمد حنیف اتمر می‌گوید که آقای غنی بیشتر در این سفرها مردم را فریب داده و پروژه‌های تکراری را افتتاح می‌کند.

محمد واعظی، سخنگوی تیم انتخاباتی "صلح و اعتدال"
محمد واعظی، سخنگوی تیم انتخاباتی “صلح و اعتدال”

او تاکید دارد: «بهتر است رییس‌جمهور غنی به‌جای سفرهای کمپاینی قبل از وقت به ولایات، روی اولویت‌های سیاسی و امنیتی کشور بیشتر تمرکز کند تا مردم بی‌گناه کشور این گونه هر روز قربانی نشوند.»

به گفته‌ی این نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، پیکارهای انتخاباتی پیش از وقت رییس‌جمهور غنی با استفاده از امکانات دولتی برای آنان پذیرفتنی نیست و آنان تاکید دارند که آقای غنی قوانین انتخاباتی را رعایت کند.

از سویی هم، تیم انتخاباتی “امنیت و عدالت” به رهبری رحمت‌الله نبیل نیز تاکید دارد که آقای غنی به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری نباید از امکانات دولتی به نفع مبارزات انتخاباتی‌اش استفاده کند.

محمدعارف کیانی، سخنگوی این تیم انتخاباتی تاکید دارد: «سفرهای ولایتی اخیر رییس‌جمهور غنی کاملا خلاف قانون انتخابات است و در صورتی که این ‌کمپاین‌های پیش از وقت متوقف نشود، انتخابات ریاست جمهوری غیرشفاف و غیرعادلانه خواهد بود و مردم افغانستان آن را نخواهد پذیرفت.»

اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان این سفرهای ولایتی آقای غنی را برنامه‌های ولایت‌محور عنوان کرده و تاکید دارد که این سفرهای رییس‌جمهور غنی از چهار سال به این‌سو آغاز شده است.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: «رییس‌جمهور، نگاه کابل‌محور ندارد. رییس‌جمهور غنی در چهار سال اخير بيش از 60 سفر ولايتي داشته است. در برخي ولايت‌ها مانند ولايت نورستان طي 50 سال براي اولين بار يك مقام بلندرتبه، سفر كرده است.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان