جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آخرین تحولات صلح افغانستان(4)؛ امیدواری ها به گفتگوهای بین الافغانی در قطر و اتهام ها به حکومت در کابل

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مذاکرات صلح افغانستان امروز یک‌شنبه (12حوت) برای دومین روز میان مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان پس از دو روز وقفه، در دوحه‌ی قطر برگذار شده است.

با این حال گروه طالبان امیدوار است مذاکرات پیش‌رو با آمریکا به خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان بیانجامد و به افغان‌ها اجازه دهد که خود آنان گفت‌وگوهای صلح را برای پایان خصومت‌ها انجام دهند.

در مذاکرات دوحه قطر که سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و برای دو روز ادامه داشت، بحث‌ها بیشتر روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و این‌که پس از خروج آنان، از خاک افغانستان علیه امریکا استفاده نشود، متمرکز بود.

اما در همین حال روز جمعه،( 10 حوت) در حمله طالبان مسلح بر پایگاه نظامی ۲۱۵ میوند در ولسوالی واشیر ولایت هلمند، دست‌کم 40 تن از سربازان اردوی ملی افغانستان کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در عین حال طالبان تاکید کرده‌اند که این‌بار گفت‌وگوهای دوحه تا زمان دستیابی به یک نتیجه، ادامه خواهد داشت.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته است: «مذاکرات میان طالبان و آمریکا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته‌ی گذشته درباره خروج نیروهای خارجی به رهبری آمریکا از افغانستان بود. هم‌چنین طالبان به دنبال ارایه تضمین برای جلوگیری از استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان برای ضرر رساندن به کشورهای دیگر در آینده است.»

او تاکید کرده که مذاکرات در حال انجام است، اما کامل نشده است. به گفته‌ی شاهین، این مذاکرات تا زمان دستیابی به یک نتیجه ادامه خواهد داشت.

در مذاکرات دوحه قطر که سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و برای دو روز ادامه داشت، بحث‌ها بیشتر روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و این‌که پس از خروج آنان، از خاک افغانستان علیه امریکا استفاده نشود، متمرکز بود
در مذاکرات دوحه قطر که سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و برای دو روز ادامه داشت، بحث‌ها بیشتر روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و این‌که پس از خروج آنان، از خاک افغانستان علیه امریکا استفاده نشود، متمرکز بود

این سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته است که «طالبان امیدوار است بتواند پس از اتمام این گفت‌وگوها و به‌پایان رسیدن “اشغال‌گری امریکا”، روند صلح بین‌الافغانی را پیش ببرد

اجماع ملی زنان افغان

در نشست اجماع ملی زنان برای صلح افغانستان که پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته (۹ حوت) با حضور صدها زن از سراسر این کشور در کابل برگزار شد، از حکومت و طالبان خواسته شد که بدون قید و شرط، اعلام آتش‌بس کنند.

زنان در این نشست بر حفظ قانون اساسی افغانستان تاکید کرده و گفتند، صلحی برای آن‌ها قابل قبول است که این قانون، نظام، دست‌آوردها و ارزش‌های سال‌های گذشته در آن حفظ شود.

زنان افغان همچنین بر مالکیت مردم این کشور در روند صلح تاکید کرده و از جامعه جهانی خواستند آن‌ها نیز از این روند به رهبری افغان‌ها حمایت کنند.

رولا غنی، بانوی اول افغانستان در این نشست گفت که زنان مهم هستند و باید صدای‌شان شنیده شود.

کسی نمی‌تواند صلح را تحمیل کند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در برنامه اجماع ملی زنان افغان در کابل تاکید کرد که «کسی نمی‌تواند صلح را به افغان‌ها تحمیل کند و هر صلحی برای مردم این کشور قابل قبول نیست.»

او از کشورهای منطقه و جامعه جهانی خواست تا در تضمین صلح افغانستان همکار باشند، اما «مالکیت این روند باید از افغان‌ها باشد».

اشرف غنی تمام ملت افغانستان را قربانی جنگ خواند و خطاب به زنان قربانی گفت، تصمیم در مورد بخشیدن عاملان جنگ باید بر عهده ملت و قربانیان باشد.

از سویی، او پس از آن در برنامه «روز ملی نیروهای امنیتی» که هم‌چنان پنج‌شنبه گذشته در کابل برگزار شد، تاکید کرد که طالبان حداقل یک دلیل را برای مشروعیت جنگ‌شان ارایه کنند.

رولا غنی، بانوی اول افغانستان در این نشست گفت که زنان مهم هستند و باید صدای‌شان شنیده شود
رولا غنی، بانوی اول افغانستان در این نشست گفت که زنان مهم هستند و باید صدای‌شان شنیده شود

رییس‌جمهور تاکید کرد: «اگر هدف این بود که قوای بین‌المللی از افغانستان برآید، قوای بین‌المللی هم مانع‌تان نیست، این گز و این میدان، من تمام جهان را قانع کردم که با شما صحبت کنند. تا زمانی که من نگفته بودم، در 17 سال کسی با شما صحبت کرد؟»

متهم شدن حکومت به مخدوش کردن روند صلح

با این وجود، محمد حنیف اتمر، نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور را مانع رسیدن به توافق صلح با طالبان می‌داند.

مشاور پیشین امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان که اکنون رقیب انتخاباتی وی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری است، اشرف غنی را به خاموش کردن صدای دگراندیشان در روند صلح با طالبان متهم می‌کند و معتقد است، وی با این کار مانع رسیدن به توافق صلح با طالبان خواهد شد.

آقای اتمر که سال گذشته‌ی میلادی از مقام خود استعفا داد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته است که «رییس جمهوری اقداماتی را در پیش گرفته که به ضرر روند صلح است.»

از سویی هم، گلبدین حکمت‌یار، رییس حزب اسلامی افغانستان و یکی از جنگ‌سالارانی که بر اساس توافق و سازش با حکومت افغانستان در سال 2017 به کابل بازگشته و به جریان اصلی سیاسی در افغانستان پیوسته است، نیز حکومت افغانستان را متهم به ادامه جنگ کرد.

آقای حکمت‌یار در گفت‌وگویی با شبکه‌ی خبری طلوع نیوز گفت که «حکومت و زمام امور به دست چهره‌هایی است که خواهان جنگ در افغانستان هستند. از صلح بیم دارند. جنگ امتیازاتی وافری به این‌ها داده است؛ زندگی افسانه‌ای، خانه‌های مجلل، سرمایه‌های هنگفت… این‌ها حاضر نیستند که از همه‌ی این امتیازات دست بکشند.»

محمد حنیف اتمر، نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور را مانع رسیدن به توافق صلح با طالبان می‌داند
محمد حنیف اتمر، نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور را مانع رسیدن به توافق صلح با طالبان می‌داند

اما هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، اشرف غنی برنامه مشخصی برای برقراری صلح در افغانستان دارد و بارها از طالبان برای مذاکره دعوت کرده است.

 آقای چخانسوری با «بی‌پایه و اساس» خواندن خبرهای کناره‌گیری اشرف غنی به خبرگزاری رویترز گفت است: «تنها فردی که برای رسیدن به صلح برنامه‌ای مشخص و مناسب دارد و از ابتکار عمل برخوردار است، رییس جمهوری اشرف غنی است و توافق کنونی برای صلح نتیجه برنامه دقیق اوست.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان