جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

تنش های فزاینده هند و پاکستان؛ آیا افغانستان متاثر از منازعه دهلی و اسلام آباد خواهد شد؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در ادامه تنش‌های هند و پاکستان در دو روز گذشته، وزارت خارجه پاکستان می‌گوید دو هواپیمای هندی را سقوط داده و سخنگوی ارتش این کشور اعلام داشته که یک خلبان هندی را دستگیر کرده اند.

به گفته یک سخنگوی ارتش پاکستان یکی از این هواپیماها در داخل خاک پاکستان سرنگون شده و خلبان آن نیز دستگیر شده است.

هند اما تایید کرده است که تنها یک جنگنده “میگ” این کشور ناپدید شده است و از سرنوشت خلبان آن خبری دردست نیست.

همزمان عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سخنانی خواهان اقدامات محتاطانه هندوستان شده است. آقای خان تصریح کرده که «سلاح‌هایی که آنها و ما داریم می توانند باعث اتخاذ تصمیم‌های اشتباه شود.»

براساس گزارش‎ها برای پروازهای غیرنظامی در منطقه تنش محدودیت‌هایی از سوی دو کشور انجام شده است. روز گذشته در پی حمله هند بر مواضعی در داخل خاک پاکستان اسلام آباد اعلام داشته بود که دست به اقدامی تلافی‌جویانه علیه هند خواهد زد؛ امری که امروز صبح از سوی نظامیان پاکستانی عملی گردید.

هند صبح روز گذشته یک حمله غافیل گرانه را بر آنچه که اردوگاه تروریستی “جیش محمد” نامیده در منطقه خط مرزی هند و پاکستان ، انجام داد. این حمله ۳:۳۰ صبح روز گذشته توسط ۱۲ جیت جنگنده «Mirage 2000» نیروی هوایی هند انجام شد.

خبرگزاری ANI  هند گزارش داد که این هواپیما، بمب ۱هزار کیلوگرامی را که توسط لیزر هدایت می‌شد را در یک اردوگاه مهم تروریستی در خط مرزی پرتاب کرده که در نتیجه‌ی آن این اردوگاه منهدم شده است.

بستن فضای هوایی

در پی تشدید تنش ها میان هند و پاکستان، مسئولان امور هوایی ملکی افغانستان امروز اعلام داشتند که پاکستان حریم هوایی خود را مسدود کرده و به هیچ هواپیمایی اجازه عبور از حریم هوایی این کشور داده نمی شود. پیش از این اعلامیه افغانستان، اداره هوانوری ملکی پاکستان به طور رسمی حریم فضای خود را تا اطلاع بعدی بسته اعلام کرده بود.

هند صبح روز گذشته یک حمله غافیل گرانه را بر آنچه که اردوگاه تروریستی “جیش محمد” نامیده در منطقه خط مرزی هند و پاکستان ، انجام داد. این حمله ۳:۳۰ صبح روز گذشته توسط ۱۲ جیت جنگنده «Mirage 2000» نیروی هوایی هند انجام شد
هند صبح روز گذشته یک حمله غافیل گرانه را بر آنچه که اردوگاه تروریستی “جیش محمد” نامیده در منطقه خط مرزی هند و پاکستان ، انجام داد. این حمله ۳:۳۰ صبح روز گذشته توسط ۱۲ جیت جنگنده «Mirage 2000» نیروی هوایی هند انجام شد

هم‌زمان با این اطلاع حکومت پاکستان یک هواپیمای شرکت هوایی کام ایر که در مسیر پروازی هندوستان قرار داشت، از فضای پاکستان بازگشتانده شد.

از سویی هم اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان اعلام کرده که پرواز های افغانستان – هند به حالت تعلیق درآمده است. مقام‌های این اداره تاکید کرده اند که پاکستان نه تنها به هواپیماهایی که به هند و یا از هند به افغانستان پرواز می‌کردند، اجازه پرواز نداده، بلکه برای حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ پرواز که از سایر کشورها از فضای افغانستان می‌گذشتند و بعد از خاک پاکستان عبور می‌کردند، ممنوعیت پرواز وضع کرده است.

به گفته‌ی آنان اسلام آباد حتی به هواپیماهایی که از یک گوشه‌ای از خاک پاکستان می‌گذشت، نیز اجازه عبور نداده است.

اداره مستقل هوانوری ملکی افغانستان در یک اعلامیه‌ به تمام شرکت‌های هوایی که از این مسیر می‌گذشت موضوع را شریک کرده و منتظر رفع ممنوعیت پرواز از طرف پاکستان است.

دعوت به گفتگو

در پی تشدید تنش ها بین اسلام آباد و دهلی نو، عمران خان نخست وزیر پاکستان، امروز (چهارشنبه) خطاب به طرف هندی گفته است که «بیایید مجرایی برای مذاکره باز کنیم.»

خبرگزاری رویترز به نقل از عمران خان نوشته است که «ما باید بنشینیم و گفت‌وگو کنیم. با توجه به تسلیحاتی که دو طرف دارند، نمی‌توانند دچار اشتباه محاسباتی شوند.»

نخست وزیر پاکستان خطاب به مقام‌های هند گفته است که «ما از قبل از شما خواستم که بیایید برای حادثه اسفبار “پولواما” گفت‌وگو کنیم. باردیگر تاکید می‌کنم که منطق بهتر باید پیروز شود.»

از سویی هم نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امروز با مقامات عالی‌ رتبه این کشور، از جمله مشاور امنیت ملی، وزرای دفاع و خارجه و نیز مقامات اطلاعاتی هند دیدار و تحولات اخیر هند و پاکستان را بررسی کرده است. اتحادیه اروپا و چین نیز روز سه شنبه از دهلی نو و اسلام آباد خواستند که «حداکثر خویشتن‌داری» را از خود نشان دهند.

در پی تشدید تنش ها بین اسلام آباد و دهلی نو، عمران خان نخست وزیر پاکستان، امروز (چهارشنبه) خطاب به طرف هندی گفته است که «بیایید مجرایی برای مذاکره باز کنیم.»
در پی تشدید تنش ها بین اسلام آباد و دهلی نو، عمران خان نخست وزیر پاکستان، امروز (چهارشنبه) خطاب به طرف هندی گفته است که «بیایید مجرایی برای مذاکره باز کنیم.»

مایا کوچیانچیچ، سخنگوی اتحادیه اروپا در این زمینه گفته که: «ما با هر دو کشور در ارتباط می مانیم و فکر می کنیم مهم این است که طرفین حداکثر خویشتنداری را نشان دهند تا وضعیت از این بدتر نشود.»

حمله انتحاری 14 فبروری گروه تروریستی موسوم به جیش محمد به نیروهای هندی در پولوامای کشمیر و کشته شدن دست‌کم 41 تن از آنها به تنشی دنباله‌دار، میان این دو کشور تبدیل شده است.

تاثیرپذیری افغانستان

شماری از آگاهان سیاسی و اقتصادی افغانستان تاکید دارند، در صورتی‌که تنش‌ها میان دو کشور منطقه طول بکشد، می‌تواند روی افغانستان از نگاه سیاسی و اقتصادی تاثیر منفی داشته باشد.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه می‌گوید: «ادامه این تنش‌ها طبعا از نگاه تجاری و اقتصادی تاثیرات بالای افغانستان خواهد داشت. چون رویدادهای که در منطقه رخ می‌دهد، تاثیرات مستقیم بالای ما دارد. ما در حال حاضر از طریق بندر واگه‌ی پاکستان اموال خود را از جمله میوه‌های تازه و خشک خود را به هند صادر می‌کنیم. و در صورت ادامه تنش، این بندرها به‌روی بازرگانان افغان بسته خواهد شد.»

عبدالواحد فرزه‌ای، اگاه مسایل سیاسی نیز به خبرنامه می‌گوید که هر تنشی که در منطقه ایجاد می‌شود، تاثیرات بالای بر افغانستان خواهد داشت.

او تاکید می‌کند: «اگر در منطقه یک جنگ دراز مدت اتفاق بیافتد در آن صورت مطلقا افغانستان به عنوان یک کشور آسیب‌پذیر از ناحیه تجارت، مواصلات، از نگاه نظامی و مداخلات بیرونی متاثیر خواهد شد.»

اما آقای فرزه‌ای باور دارد که این تنش‌ها به درازا نخواهد کشید. او تصریح می‌کند: « شما شاهد بودید که چندین بار این دو کشور تنش‌هایی داشته‌اند، اما با همان زیرکی های دیپلوماسانه که داشته‌اند، این تنش‌ها را فروکش کرده‌اند.»

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

اما ملک ستیز، آگاه روابط بین‌الملل تاکید دارد که این تنش‌ها می‌تواند مذاکرات صلح افغانستان را بی‌اهمیت کند.

آقای ستیز تاکید دارد: «حمله‌ی هند به پاکستان مذاکرات طالبان و خلیل‌زاد را بی‌اهمیت می‌سازد. چون هردو شرکای استراتژیک پاکستان هستند»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان