جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آخرین تحولات صلح افغانستان(3)؛ از دیدار زلمی خلیلزاد و ملا برادر تا خوشبینی برای رسیدن لحظه‌ی مهم مصالحه

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

قرار است پنجمین دور مذاکرات میان طالبان و آمریکا فردا سه شنبه(7حوت) در قطر برگزار شود. گروه طالبان اعلام کرده است که ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبری و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر برای شرکت در گفت‌وگوها با نمایندگان امریکایی به قطر رفته است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا نیز در صفحه رسمی تویترش تایید کرده که او برای اولین‌بار با ملا برادر، رهبر سیاسی گروه طالبان در قطر، دیدار کرده است.

آقای خلیل‌زاد در صفحه رسمی تویترش نوشته است که «یک ناهار کاری با ملا برادر و تیمش داشتیم. ما برای اولین‌بار باهم ملاقات کردیم و در حال رفتن به سوی مذاکرت هستیم.»

گروه طالبان امروز دوشنبه نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته‌بودند که نمایندگان این گروه و مقام‌های امریکای در یک مهمانی که از سوی دولت قطر برگزار شده است، دیدار تعارفی خواهند داشت.

آقای خلیل‌زاد پیش از دیدار با ملا برادر در تویتی گفته بود که لحظه‌ی مهم فرا رسیده و اکنون کارهای جدی آغاز می‌شود.

پیش از این گزارش شده بود که ملا برادر به دلیل مشکلات در اخذ اسناد مسافرتی نمی‌تواند به قطر سفر کند، اما گفته می‌شود این محدودیت‌ها برای تسهیل گفت‌وگو‌های صلح موقتا برداشته شده است.

در همین حال محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در تازه‌ترین اظهاراتش در رابطه به صلح گفته است که صلح در کشور آمدنی است و رییس‌جمهور بعدی را مردم انتخاب می‌کنند. آقای غنی در دیدار با گروهی از جوانان قندهار گفته است، اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب رئیس جمهوری افغانستان را ندارند. او گفته طرح حکومت موقت، طرح بیرونی و ساخته‌شده در بیرون از افغانستان و ناکام است.

تازه‌های مصالحه افغانستان در یک هفته اخیر:

تا حکومت تغییر نکند، صلح نمی‌آید!

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان گفته است، تا زمانی که دو عامل اصلی جنگ در این کشور ـ حضور نیروهای خارجی و حکومت دست‌نشانده ـ از میان نرود، صلح پایدار تأمین نخواهد شد.

او که یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز است، روز پنجشنبه گذشته(دوم حوت) در یک گردهمایی در کابل گفت: جنگ چهل ساله در افغانستان این موضوع را ثابت کرده که نیروهای خارجی، گروه‌های وابسته به آن‌ها و حکومت‌های دست‌نشانده نمی‌توانند به جنگ پایان دهند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان گفته است، تا زمانی که دو عامل اصلی جنگ در این کشور ـ حضور نیروهای خارجی و حکومت دست‌نشانده ـ از میان نرود، صلح پایدار تأمین نخواهد شد
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان گفته است، تا زمانی که دو عامل اصلی جنگ در این کشور ـ حضور نیروهای خارجی و حکومت دست‌نشانده ـ از میان نرود، صلح پایدار تأمین نخواهد شد

آقای حکمتیار حضور نیروهای ناتو در افغانستان را با حضور نیروهای شوروی سابق مقایسه کرد و گفت که هیچ کدام از این نیروها نتوانستند به اهداف‌شان برسند و «حکومت‌های مورد حمایت آن‌ها نیز در افغانستان ناکام بودند».

او مشخصا حکومت‌های پس از طالبان را “ناکام‌تر” از باقی حکومت‌ها در چهل سال گذشته خواند و گفت این حکومت‌ها هیچ دست‌آوردی در بخش‌های مختلف تأمین امنیت، ثبات، ارائه خدمات، مبارزه با فقر، محو مواد مخدر، حل مشکلات مهاجران، مبارزه با فساد و غارت سرمایه‌های ملی و غیره نداشته‌اند.

آقای حکمتیار در سخنرانی روز پنج‌شنبه‌اش از طالبان خواسته برای خاتمه جنگ در افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی، برگزاری انتخابات و آتش‌بس طولانی را بپذیرند.

او افزود که در زمان آتش‌بس، دولت افغانستان و دیگر جناح‌های دخیل باید هزینه نیروهای نظامی این گروه چون پرداخت حقوق به آن‌ها را به گردن بگیرد.

تأکید امریکا بر افغانی شدن مذاکرات

اما زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا برای صلح افغانستان پیش از شرکت در پنجمین نشست مذاکرات با طالبان، گفته است که گفتگوهای صلح افغانستان باید “بین‌الافغانی” باشد و با مشارکت تمام جناح‌های سیاسی پیش برده شود.

آقای خلیلزاد که در چند روز گذشته سرگرم دیدار با مقام‌های افغان در کابل بود، به ترکیه سفر کرده است.

او در صفحه توییتر خود نوشته که در ترکیه با ضمیر کابلوف، نماینده خاص رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و پاکستان دیدار کرده و هر دو طرف توافق کرده‌اند مذاکرات صلح افغانستان باید بین‌الافغانی باشد و به شمول حکومت افغانستان، تمامی جناح‌های سیاسی این کشور در آن سهم داشته باشند

https://twitter.com/US4AfghanPeace/status/1098927752978276352

آقای خلیلزاد هم‌چنین گفته است، گزینه‌هایی را جستجو می‌کند تا آن عده از اعضای هیات مذاکره‌کننده طالبان که در فهرست سیاه سازمان ملل شامل‌اند، فرصت شرکت در گفت‌وگوهای صلح را به دست بیاورند.

مشخص شدن محور گفت‌وگوهای نشست قطر

حکومت افغانستان اعلام کرده که در نشست قطر که قرار است فردا سه‌شنبه (7 حوت) برگزار شود، نمایندگان طالبان و آمریکا روی چهار موضوع با هم مذاکره می‌کنند.

هارون چخانسوری، سخنگوی رییس جمهوری افغانستان روز شنبه(4 حوت) در نشستی به خبرنگاران در کابل گفت: «خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در کار مبارزه با القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان از موضوعاتی‌اند که روی آن بحث می‌شود.»

آقای چخانسوری هم‌چنین گفت که طرح صلح حکومت روی میز است و هر زمانی که طالبان خواسته باشد، نمایندگان حکومت در مذاکرات صلح شرکت می‌کند.

اما گروه طالبان گفته حاضر نیست با دولت افغانستان مذاکرات مستقیم انجام دهد، زیرا آن را “دست‌نشانده” آمریکا می‌داند.

سال 2019 در روند صلح افغانستان تعیینکننده‌ خواهد بود

ضمیر کابلولف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه تاکید کرده که روند صلح این کشور به سرعت پیش می‌رود.

ضمیر کابلولف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان
ضمیر کابلولف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان

او ابراز امیدواری کرده که «این امر ما را به برقراری صلح واقعی در افغانستان در سال 2019 امیدوار کرده است.»

این دیپلمات برجسته روسی با اشاره به حمایت مسکو از گفت‌وگوی واشنگتن با طالبان گفته است: «بدون توافق طرفین، دست‌یابی به یک نتیجه درست در این کشور میسر نیست. اگر دولت مورد احترام طالبان در افغانستان حاکم شود، مشکل حل خواهد شد”.

کابلوف تأکید کرد که اولویت نخست روسیه ایجاد شرایط مناسب برای ایجاد وفاق در افغانستان است. صلح در افغانستان ضامن امنیت برای روسیه و متحدانش خواهد بود. به همین دلیل به گفته وی، روسیه در روزهای آینده نیز به میزبانی از نشست‌های صلح افغانستان ادامه خواهد داد.

اعلام جزییات جرگه مشورتی صلح

محمد عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان  امروز در کابل مسایل مرتبط با جرگه مشورتی صلح را واضح ترکرده و تاکید کرد که 2 هزار تن از سراسر افغانستان در این جرگه مشورتی شرکت خواهند کرد.

آقای داوودزی افزود که پیش از این جرگه مشورتی توسط کمیسیون‌های دولتی برگزاری می‎شد، اما این‌بار به‌دلیل نزدیک بودن انتخابات، این جرگه توسط کمیسیون غیردولتی برگزار خواهد شد.

او در مورد شیوه انتخاب اعضای شرکت‌کننده این گردهمایی بزرگ گفت که این اعضا به شیوه «شبه انتخاب»، برگزیده خواهند شد. به گفته‌ی آقای داوودزی از مجموع شرکت کنندگان این جرگه، حدود اهزا و 100 تن آن از ولایات افغانستان و 900 تن دیگر آنان از کابل و نهادهای ملی خواهد بود.

او هم‌چنان تاکید کرد که یکی از اهداف مهم جرگه مشورتی صلح بحث روی استراتژی مصالحه افغانستان و تجدید نظر در آن مورد می‌باشد و شرط‌های حکومت افغانستان در مورد موافقت با طالبان پس از این جرگه مشخص خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان