جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

چهره‌های منتخب مجلس نمایندگان افغانستان (3)؛ مسیر زندگی 3 نماینده از ولایات بامیان و فراه

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

خبرنامه در سومین گزارش خود برای معرفی نامزدان منتخب این دور از انتخابات پارلمانی افغانستان، سه نماینده دیگر و این‌بار از ولایات بامیان و فراه را انتخاب کرده است.

محمدرحیم علی‌یار از ولایت بامیان

 محمدرحیم علی‌یار فرزند یکی از فرماندهان جهاد و مقاومت افغانستان به نام بابه علی‌یار است. او در سال 1347 در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان به دنیا آمده است.

آقای علی‌یار تحصیلات ابتدایی را در زادگاه‌اش فراگرفته و تحصیلات عالی خود را در حوزه علوم دینی تا پایان سطوح عالیه و تحصیلات دانشگاهی را تا مقطع لیسانس در رشته حقوق در شهر قم ایران به پایان رسانیده است.

او پس از اتمام تحصیلات به بامیان برگشته و به عنوان معلم سه سال در لیسه «نیطاق» ولسوالی یکاولنگ کار کرده.

 آقای علی‌یار فعالیت خود در جبهه جهاد و مقاومت را در چارچوب حزب وحدت اسلامی افغانستان به عنوان مسئول فرهنگی پایگاه خاتم‌الانبیا در ولسوالی یکاولنگ آغاز نموده و در سال 1373 وارد کابل شده و تا سقوط کابل، در مقاومت حضور داشته است.

 آقای علی‌یار پس از حکومت موقت تا سال 1383 به عنوان والی ولایت بامیان نیز کار کرده است. او از سال 1391 خورشیدی به این‌سو نیز به عنوان معاون رهبری و مسئول زون مرکزی حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان فعالیت نموده است.

او در مورد انگیزه ورود به پارلمان افغانستان به خبرنامه گفت: “با توجه به وضعیت نابسامان سیاست، اقتصاد، فرهنگ، تعلیم و تربیه، هر شخص مکلف است برای جامعه سالم و برخودداری از حقوق مردم تلاش کند و این مسوولیتی است بر همه ما تا برای این امور مبارزه کنیم و من نیز برای انجام این مسئولیت، در مجلس نمایندگان حضور پیدا کرده‌ام.”

mohammad rahim aliyar 2

 نیکبخت فهیمی از ولایت بامیان

پوهنیار نیکبخت فهیمی فرزند جنرال محمد نادر فهیمی، در سال 1367 در ولسوالی ورس ولایت بامیان به دنیا آمده است.

او تعلیمات ابتدایی خود را در ولسوالی ورس، تعلیمات متوسطه را در کابل و تعلیمات دوران لیسه را در لیسه نسوان نمبر دوم ولایت جوزجان به پایان رسانیده است.

خانم فهیمی در سال 1384 در دانشگاه بامیان مشغول فراگیری تحصیلات عالی بوده و در سال 1387 در رشته زراعت از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است.

او پس از فراغت از دانشگاه بامیان در سال 1388 به حیث استاد در دانشگاه بامیان مقرر گردید.

بعد از سه سال، خانم فهیمی برای ادامه تحصیلات و دریافت مدرک ماستری‌اش به ایران رفته و در دانشگاه تربیت مدرس آن کشور، مشغول فراگیری تحصیلات دوره ماستری شد.

این وکیل جوان دوره تحصیلات ماستری خود را در سال 1393 در رشته زراعت به پایان رسانید و پس از بازگشت دوباره، به تدریس ادامه داد.

اما او اکنون پس از سپری دوره طولانی برای تدریس، این‌بار در انتخابات پارلمانی سال 1397 شرکت کرده با گرفتن رای بالا، در بین زنانی بود که توانست به پارلمان راه پیدا کند.

نیکبخت فهیمی که اکنون 30 سال دارد، از ولایت بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

Nikbakht fahimi

او با یادآوری از مشکلات مردم بامیان به خبرنامه گفت: “با توجه به مشکلات مردم بامیان می‌خواهم با حضور در پارلمان کشور صدایی باشم که می‌تواند مشکلات و چالش‌های حتی خیلی کوچک را حل کنم، زیرا من با این مردم زندگی کرده و از مشکلات آن‌ها بیشتر آگاه بوده و می‌توانم به خوبی آن را برای حکومت و کشور بیان کنم.”

عبدالستار حسینی از ولایت فراه

عبدالستار حسینی متولد سال 1350 از ولایت فراه است و اکنون 47 سال سن دارد.

او مدرک لیسانس خود را از دانشگاه  غالب ولایت هرات در رشته علوم سیاسی به دست آورده و اکنون یکی از چهره‌های جدید در پارلمان افغانستان است.

حسینی از سال 1364 شامل “حربی شونزی” شده، در جریان جنگ دولت و مجاهدین مجبور به ترک وطن شده و پس از  2 سال، به کشور بازگشته است. حسینی پس از شکست طالبان و روی کار آمدن دولت انتقالی در ولایت نیمروز ساکن بوده، پس از آن به ولایت فراه نقل مکان کرده و در بخش نظامی شروع به کار کرده است.

او در بخش آمریت افکار عمومی فرماندهی پولیس ولایت فراه تعیین شده بود که با دریافت یک مکتوب در مورد بورس تحصیلی افسران جوان در آمریکا، جزء 45 نفری می‌شود که از میان 1200 نفر، موفق به کسب این زمینه تحصیلی می‌گردد.

این عضو جدید مجلس نمایندگان افغانستان از ولایت فراه، پس از فراغت در آمریکا، با بازگشت به کشور در اداره تحقیقات اساسی، جز معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله، مشغول به کار شده و این سمت به مدت 2 سال به عهده او بوده است. پس از آن، حسینی به حیث مسوول کشف زون چهار سرحدی در هرات، مشغول به کار شده است.

Abdulsatar hussaini

حسینی در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت فراه نیز گفت: “مردم ولایت فراه بسیار آگاهانه به اشخاص شایسته رأی دادند و کسانی که از ولایت فراه در پارلمان راه پیدا کرده‌اند، کسانی هستند که صادقانه به مردم افغانستان خدمت کرده‌اند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان