جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

موضع کابل در مورد نشست طالبان در اسلام‌آباد؛ «پاکستان می‌خواهد خود را بی‌گناه نشان دهد!»

موضع کابل در مورد نشست طالبان در اسلام‌آباد؛ «پاکستان می‌خواهد خود را بی‌گناه نشان دهد!»
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مذاکره‌کنندگان گروه طالبان گفته‌اند تا چهار روز دیگر با هیأت آمریکایی در پاکستان دیدار می‌کنند. این در حالی ا‌ست که وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید هنوز دعوت‌نامه‌ای به چنین مذاکراتی دریافت نکرده‌ است.

سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان گفته است دیدار پیش‌رو با هیئت آمریکایی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، صورت می‌گیرد. بنابر آن‌چه پیشتر اعلام شده بود، قرار بود دو طرف روز ۲۵ فبروری در دوحه، پایتخت قطر، دیدار و گفت‌وگو کنند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «هرچند ما بیانیه عمومی طالبان را دیده‌ایم، اما دعوت‌نامه رسمی دریافت نکرده‌ایم».

سخنگوی طالبان گفته، این گروه قرار است با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار کند تا «مذاکراتی همه‌جانبه در مورد روابط افغانستان و پاکستان انجام شود».

گفت‌وگوها بین آمریکا و طالبان، به‌ویژه پس از آن‌که زلمی خلیل‌زاد، رهبری هیات آمریکایی را برعهده گرفت، افزایش پیدا کرده‌ است. طالبان و واشنگتن گفته‌اند در این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده ‌است.

با این حال دولت افغانستان هم‌چنان نقش مستقیمی در مذاکرات ندارد. کابل تأکید کرده هر توافقی باید از گفت‌وگوی مستقیم بین طرف‌های افغان منتج شود.

اما طالبان دولت مرکزی را «آلت دست بیگانگان» توصیف کرده و تاکنون از گفت‌وگو با آن خودداری کرده ‌است. ولی عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان می‌گوید طالبان به دنبال آن است امارت ترور و وحشت را بار دیگر در افغانستان بنا کند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان می‌گوید طالبان به دنبال آن است امارت ترور و وحشت را بار دیگر در افغانستان بنا کند
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان می‌گوید طالبان به دنبال آن است امارت ترور و وحشت را بار دیگر در افغانستان بنا کند

واکنش حکومت افغانستان

مقام‌های حکومتی افغانستان در واکنش به برگزاری این نشست میان نمایندگان طالبان و رهبران پاکستان، تاکید دارند که اسلام‌آباد با برگزاری این نشست، می‎خواهد خود را به نوعی بی‌گناه نشان دهد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان می‌گوید که اسلام‌آباد با برگزاری این نشست می‌خواهد نشان دهد که نمایندگان طالبان خارج از پاکستان است.

آقای عبدالله به طلوع نیوز گفته است: «در واقع تمام رهبران و شوراهای طالبان در پاکستان هستند و اسلام‌آباد می‌تواند هر زمان آن‌ها را به مذاکره دعوت کند».

از سویی هم حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان امروز پنج‌شنبه(25 دلو) در گفت‎وگویی با بی.بی.سی پاکستان را عامل اصلی جنگ در افغانستان خوانده است.

آقای کرزی گفته است حالا که آمریکا به دنبال صلح در افغانستان است و اگر پاکستان به این نتیجه رسیده باشد که دست از مداخلات در این کشور بردارد، صلح آمدنی است.

آقای کرزی می‌گوید، به دلیل تلاش برای آوردن صلح در کشورش، حاضر به امضای پیمان امنیتی با آمریکا نشد.

او اگرچه می‌گوید به شدت پشتیبان تلاش‌های صلح از سوی آمریکا است، اما تاکید دارد که هنوز هم به نیت پاکستان به دیده شک می‌نگرد و می‌گوید، هنوز باید کارهای زیادی صورت بگیرد تا به نیت پاکستان برای آوردن صلح به افغانستان مطمین شود.

تلاش برای افغانی کردن مذاکرات

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان در حال حاضر در رأس یک هیات بزرگ، دیدارهای خود را از کشورهای بلجیم، آلمان، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان شروع کرده است. هدف این دیدارها تقویت پروسه صلح و مذاکرات بین‌الافغانی عنوان شده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان

خلیل‌زاد محتاطانه ابراز امیدواری کرده که پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه جولای، یک توافق صلح به دست آید، اما برای رسیدن به این هدف، او اصرار کرده که طالبان باید با حکومت افغانستان وارد مذاکره شود. طالبان تا حالا از دیدار با حکومت خودداری کرده و آن را دست‌نشانده امریکا می‌خواند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان که از به حاشیه رانده شدن در مذاکرات اخیر مأیوس شده، روز چهارشنبه عازم آلمان شد تا در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند.

طالبان همچنین در مورد دیدار پیش‌رو با نخست‌وزیر پاکستان گفته‌اند که قرار است در این دیدار «گفتگوهای جامع» در مورد مناسبات دوجانبه داشته باشند. رسانه‌های پاکستانی، ماه گذشته گزارش دادند که اسلام‌آباد مایل است دور بعدی مذاکرات با طالبان را میزبانی کند.

خلیل‌زاد در تلاش‌هایش برای کسب حمایت منطقه از پروسه صلح در ماه جنوری با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرد. پاکستان یکی از سه کشوری است که رژیم طالبان را پیش از سقوط‌اش در سال ۲۰۰۱، به رسمیت شناخته بودند.

ترکیت تیم مذاکرهکننده طالبان

طالبان چند روز قبل با انتشار بیانیه‌ای ترکیب تیم 14 نفره خود را برای مذاکره با امریکا اعلام کرد. هیأت جدید مذاکره‌کننده طالبان  به ریاست “شیرمحمد عباس استانکزی” تشکیل شده است.

اعضای این هیات را مولوی ضیاالرحمن،‌ مولوی عبدالسلام حنفی، شهاب‌الدین دلاور، ملا عبدالطیف منصور، ملا عبدالمنان عمری، مولوی امیرخان متقی، ملا محمد فاضل مظلوم،‌ ملا خیرالله خیرخواه، مولوی مطیع‌الحق، ملا محمد انس حقانی، ملا نورالله نوری، مولوی محمدنبی عمری و ملا عبدالحق وثیق، تشکیل می‌دهد.

در میان اعضای مذاکره کننده طالبان نام انس حقانی، از اعضای رهبری شبکه حقانی که در حال حاضر در زندان است نیز آمده است، هرچند سخنگوی طالبان گفته که وی هنوز آزاد نشده است.

طالبان چند روز قبل با انتشار بیانیه‌ای ترکیب تیم 14 نفره خود را برای مذاکره با امریکا اعلام کرد. هیأت جدید مذاکره‌کننده طالبان به ریاست "شیرمحمد عباس استانکزی" تشکیل شده است
طالبان چند روز قبل با انتشار بیانیه‌ای ترکیب تیم 14 نفره خود را برای مذاکره با امریکا اعلام کرد. هیأت جدید مذاکره‌کننده طالبان به ریاست “شیرمحمد عباس استانکزی” تشکیل شده است

آگاهان امور سیاسی به این باور اند که با تغییر در هیأت مذاکره‌کننده طالبان، هیچ تغییری در سیاست این گروه نخواهد آمد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان