کودکان متفاوت؛ 7 نکته خواندنی برای تربیت کودکان

توسطنفیسه قربانی

بهمن ۱۷, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

مهارت زندگی برای کودکان بسیار مهم است. ارزش‌های زندگی را به کودکان بیاموزیم؛ ارزش‌هایی که از هر علم و دانشی برای کودکان و آینده‌شان مفیدتر است.

کودکان نه مجرم اند و نه دشمن ما، آن‌ها موجودات کوچکی اند که در دنیای پر قانون ما گیج و بی‌پناه اند. به آن‌ها زندگی کردن بیاموزید؛ مبادا با سخت‌گیری به جایی برسند که فقط زنده‌اند و زندگی نیاموختند.

بخشش

یکی از تعالیم مذهبی این است که بخشنده باشیم. کودکان باید بفهمند که کینه دیگران را به دل گرفتن، به خود انسان لطمه می‌زند و بخشیدن، خاطره گناه را از ذهن انسان می‌برد.

خوشبختی

مفهوم خوش‌بختی، عادت لذت بردن از زندگی است. کودک که نمی‌داند چگونه از زندگی خود لذت ببرد، احساس می‌کند بار سنگینی بر روی دوش دیگران است. در واقع خانواده‌ای که لذت بردن از زندگی را به فرزندش می‌آموزد، خانواده‌ای است که به تربیت اخلاقی بها می‌دهد. اگر می‌خواهید هنر خوشبخت‌زیستن را به فرزند خود بیاموزید، به او بگویید که خوشبختی آن‌چه می‌خواهید، نیست، بلکه رضایت دادن به آن چیزی است که دارید.

کودکان نه مجرم اند و نه دشمن ما، آن‌ها موجودات کوچکی اند که در دنیای پر قانون ما گیج و بی‌پناه اند
کودکان نه مجرم اند و نه دشمن ما، آن‌ها موجودات کوچکی اند که در دنیای پر قانون ما گیج و بی‌پناه اند

یادگیری

یادگیری به معنای واقعی یک ارزش است. والدین اشخاص موفق، برای یادگیری ارزش زیادی قایل‌اند. اغلب آن‌ها برای کودکان کمتر از دو سال خود، هفته‌ای چند بار کتاب می‌خوانند. در این خانواده‌ها کتاب‌ها بخش مهمی از زندگی است.

احترام

احترام اساس رشد اخلاقی است که به اشکالی مختلف متجلی می‌شود: احترام به قانون، احترام به حقوق مردم، احترام به شأن انسان و احترام به محیط اطراف خود.

تفکر

باید هنر تفکر و عمل کردن را به فرزندان‌مان یاد دهیم، اما چگونه؟ سوال کردن از کودک راهی است که او را به اندیشیدن درباره نتایج رفتارش محبور می‌کند.

جنبه اقتصادی

پول را برای فرزندان‌تان هدف قرار ندهید، بلکه آن را ابزاری برای رسیدن به هدف بدانید.

پول را برای فرزندان‌تان هدف قرار ندهید، بلکه آن را ابزاری برای رسیدن به هدف بدانید
پول را برای فرزندان‌تان هدف قرار ندهید، بلکه آن را ابزاری برای رسیدن به هدف بدانید

در تنظیم برنامه اقتصادی خانواده، از فرزندان‌تان نظرخواهی کنید و نظرشان در جمع خانواده، مطرح و از برنامه و نظر زیبای آنان با توجه به سن و سال‌شان تشکر کنید. با این کار می‌توانید تفکر اقتصادی فرزندان‌تان را تقویت کرده و به شخصیت اجتماعی آنان جهت ببخشید.

درک کردن

درک دل‌سوزانه‌ی دیگران، کیفیتی است که کودک را در مناسبات اجتماعی‌اش کمک می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *