بهترین دوربین‌های سال ۲۰۱۸؛ 8 نکته از آخرین تحولات دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری

توسطذکی امینی

بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

اتحادیه‌ تصویر و صدای اروپا بهترین دوربین‌های جهان را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد. بر این اساس دوربین سونی آلفا A7 III بهترین دوربین سال شده است.

این اتحادیه هر سال برترین محصولات جهان عکاسی را معرفی می‌کند. این انتخاب یکی از معتبرترین مراجع برای عکاسان جهان برای انتخاب بهترین محصولات است و این انتخاب تأثیر زیادی روی خرید و بازار لوازم عکاسی می‌گذارد. در این اواخر فروش دوربین‌های عکاسی حدود 30 درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش موسسه دوربین و تولیدات تصویری “CIPA”، فروش دوربین‌های عکاسی کاهش شدیدی داشته است. رونق بازار دوربین‌های عکاسی هر روز کم‌تر از گذشته می‌شود، زیرا دوربین‌های موبایل‌ها هر روز قدرتمند‌تر می‌شوند.

با قدرتمندتر شدن موبایل‌ها در گرفتن عکس، بازار دوربین‌های کامپکت بیشتر از دیگر انواع دوربین‌ها در خطر است. به این ترتیب این دوربین‌ها با ۴۴ درصد کاهش فروش روبه‌رو بوده‌اند. اما نکته جالب آن‌جاست که دوربین‌های حرفه‌ای با آیینه، بر خلاف پیش‌بینی‌های گذشته نه تنها کاهش فروش نداشته‌اند، بلکه با افزایش فروش یک دهم درصدی هم روبه‌رو بوده‌اند.

فروش دوربین‌های بدون آیینه که شرکت‌های پاناسونیک، سونی و المپوس پرچم‌دار آن هستند، حدود ۱۶ درصد کاهش یافته، در مقابل فروش دوربین‌های با آیینه کنون و نیکون رشد داشته است.

این آمارها نشان می‌دهد هم‌چنان عکاسان و دوست‌داران هنر عکاسی دیدن اپیتکال را به دیدن دیجیتال در چشمی دوربین‌های خود ترجیح می‌دهند. البته تحلیل‌گران بازار دوربین می‌گویند در آینده این روند با افزایش کیفیت دید دیجیتال تغییر می‌کند. بر اساس همین پیش‌بینی‌ها، دو شرکت نیکون و کنون هم در حال طراحی دوربین‌های جدید بدون آیینه هستند.

سونی آلفاA7 III

این دوربین یکی از چهار محصول فول‌فریم بدون آیینه سونی است که قیمت مناسبی دارد و می‌تواند نیاز بسیاری از عکاسان را از نیمه‌حرفه‌ای تا حرفه‌ای پوشش دهد. این دوربین می‌تواند با سرعت ده فریم بر ثانیه عکاسی کند. کیفیت مناسب فیلم‌برداری K4 در این دوربین باعث شده است بتوان حتی از آن برای کارهای تلوزیونی استفاده کرد. همچنین این مدل از سونی در شرایط نور کم هم توانایی مناسبی برای ثبت تصاویر دارد.

اتحادیه‌ تصویر و صدای اروپا بهترین دوربین‌های جهان را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد
اتحادیه‌ تصویر و صدای اروپا بهترین دوربین‌های جهان را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد

دوربین‌های آیینه‌دار حرفه‌ای

در بخش دوربین‌های آیینه‌دار حرفه‌ای یا دی.اس.ال.آر، نیکون D850 توانست به عنوان بهترین محصول شناخته شود. این دوربین فول‌فریم آیینه‌دار، سنسور بسیار دقیق و کم نویز ۴۵ مگاپیکسلی دارد و می‌تواند با سرعت هفت فریم در ثانیه عکاسی کند. این مدل دوربین از برند نیکون، در ۱۵۳ نقطه با سرعت بالا قدرت فوکوس‌کشی دارد.

دوربین‌ نیمهحرفهای

در بین دوربین‌های دی.اس.ال.آر میان رده نیمه‌حرفه‌ای، کنون 6D مارک دو به عنوان بهترین دوربین انتخاب شده است. این دوربین فول‌فریم با آیینه، با دارا بودن یک سنسور ۲۶ مگاپیکسلی، کیفیت مناسبی دارد و در شرایط کم نور هم خروجی مناسبی ارائه می‌دهد. سرعت بالای فوکس‌کشی و قیمت منطقی می‌تواند این دوربین را حتی برای بسیاری از افراد حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای به عنوان گزینه مناسبی برای عکاسی معرفی کند.

دوربینهای فیلمبرداری

در زمینه فیلم‌برداری پاناسونیک هم‌چنان پیش‌تاز است. در این بخش، مدل توسعه یافته پاناسونیک GH5S توانسته است بهترین دوربین فیلم‌برداری باشد. این دوربین عکاسی با این‌که قیمت بالایی ندارد، کیفیتی مشابه دوربین‌های گران‌قیمت فیلم‌برداری عرضه می‌کند. همین عامل سبب شده است این دوربین تبدیل به دوربین اول بسیاری از شبکه‌های ساخت مستند یا دوربین دوم بسیاری از فیلم‌های سینمایی شود.

مدل توسعه یافته پاناسونیک GH5S توانسته است بهترین دوربین فیلم‌برداری باشد
مدل توسعه یافته پاناسونیک GH5S توانسته است بهترین دوربین فیلم‌برداری باشد

بهترین دوربین‌ برای عکاسان تازهکار

بر اساس نتایج مسابقه تیپا که از معتبرترین مراجع معرفی دوربین در جهان است، بهترین دوربین دی.اس.ال.آر برای کسانی که می‌خواهند عکاسی حرفه‌ای را آغاز کنند، نیکون 5600 است. این دوربین برای دانشجویان هنر یا روزنامه‌نگاران می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در بخش دوربین‌های عکاسی بدون آیینه برای افرادی که تازه عکاسی را آغاز کرده‌اند، فوجی فیلم MXT20 به عنوان بهترین دوربین شناخته شده است.

بهترین دوربین برای عکاسان حرفهای و نیمهحرفه‌ای

در بخش دوربین‌های فول فریم دی.اس.ال.آر کنون 5D مارک چهار و بهترین دوربین بدون آیینه حرفه‌ای هم المپیوس OMDAM1 مارک ۲ است. در بخش دوربین‌های عکاسی که قابلیت فیلم‌برداری دارند، بهترین دوربین GH5 پاناسونیک شناخته شده است.

نیکون پرچم‌دار برندههای «ورلد پرس فوتو»

حدود ۵۱ درصد از افرادی که در مسابقه معتبر عکاسی خبری «ورلد پرس فوتو» برنده شده‌اند، از دوربین‌های نیکون و ۳۰ درصد از دوربین‌های کنون استفاده کرده‌اند. فوجی‌فیلم، سونی، پنتاکس و دی‌جی‌آی هم در مکان‌های بعدی قرار دارند.

در این جایزه، بیشترین دوربین‌ها در بین برندگان کنون 5D و نیکون D810 بوده است.

حدود ۵۱ درصد از افرادی که در مسابقه معتبر عکاسی خبری «ورلد پرس فوتو» برنده شده‌اند، از دوربین‌های نیکون و ۳۰ درصد از دوربین‌های کنون استفاده کرده‌اند
حدود ۵۱ درصد از افرادی که در مسابقه معتبر عکاسی خبری «ورلد پرس فوتو» برنده شده‌اند، از دوربین‌های نیکون و ۳۰ درصد از دوربین‌های کنون استفاده کرده‌اند

چرا دوربین‌‌های گوشی‌های تلفن همراه نمی‌تواند با دوربین‌های حرفه‌ا‌ی رقابت کنند؟

یکی از مواردی که سبب شده همچنان دوربین‌های گوشی‌های تلفن همراه نتوانند با دوربین‌های حرفه‌ای رقابت کند، اندازه کوچک سنسور و لنز‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تر است. ولی دوربین موبایل در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و بازار دوربین‌های کامپکت عملا در حال نابودی است. پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده با توسعه هوش مصنوعی، دوربین‌های موبایل قابلیت بیشتری هم پیدا کنند. همان‌طور که در سال گذشته برخی سازندگان موبایل با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند عمق میدان بیشتری به عکس‌های موبایلی بدهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *