واکنش‌ها به برگزاری نشست مسکو؛ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بدون حضور حکومت افغانستان!

توسطذکی امینی

بهمن ۱۴, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

یک منبع از گروه طالبان تأیید کرده که قرار است هیئتی از دفتر سیاسی این گروه در قطر به مسکو سفر کند.  به گفته این منبع، این هیئت با نمایندگانی از احزاب سیاسی افغانستان در مسکو دیدار خواهد کرد.

مذاکرات بینالافغانی بدون حکومت افغانستان

قرار است این نشست به تاریخ ۵ و ۶ فبروری برگزار شود و گفته شده است که در آن شماری از نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان شرکت می‌کنند.

رهبران سیاسی افغانستان که به این نشست دعوت شده‌اند، حامد کرزی، گلبدین حکمتیار،  محمد محقق، حکمت خلیل کرزی، ملا عبدالسلام ضعیف، عطامحمد نور،  شاه‌نواز تنی و محمد اسماعیل خان می‌باشد.

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت، دعوت از نمایندگان این حزب در نشست مسکو را تایید کرده، اما گفت که هنوز برای شرکت در این نشست تصمیمی نگرفته‌اند.

محمد حنیف اتمر، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در صفحه توییترش نگاشه است: “با جمعی از رهبران کشور در نشست مسکو اشتراک می‌کنیم و آن‌را قدمی مهم در راستای آغاز مذاکرات همه شمول بین‌الافغانی می‌دانیم”.

شورای حراست و ثبات افغانستان نیز گفته که از این نشست مطلع است و در جریان آن قرار دارد.

پیش از این عباس استانکزی، رئیس پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر طی اظهاراتی گفته بود که این گروه با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کند، اما با مردم افغانستان چون سیاسیون، احزاب سیاسی، بزرگان مذهبی و قومی مذاکره خواهد کرد.

عدم شرکت شورای عالی صلح در نشست

اما شورای عالی صلح و دولت افغانستان اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت نخواهند کرد.

در اواسط ماه عقرب نیز نشستی با حضور نمایندگان گروه طالبان در مسکو برگزار شده بود. در این نشست نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان شرکت داشتند. این در حالی است که دولت افغانستان اعلام کرده بود که این نمایندگان به صورت مستقل در این نشست شرکت کرده و  نماینده دولت افغانستان نیستند.

در نشست قبلی مسکو، سرگئی لاوروف،  وزیر خارجه روسیه گفته بود که این نشست به عنوان یکی از اهداف مهم در شکل‌گیری شرایط مناسب برای آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت، طالبان و نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف افغانستان است.

مخالفت برخی چهرههای سیاسی

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در توییترش در مورد نشست مسکو گفته است: “کنفرانس مسکو به میزبانى ملا عباس ستانکزی (همان که انحلال‌ نیروهای امنیتی افغان را در سر دارد)، به نمایندگى طالبان و روس‌ها و مهمان شدن سران مجاهدین، معمای سال ۲۰۱۹. حال زمان آن فرا رسیده است تا سران مجاهدین جسارت کنند و بعد از این داکتر نجیب‌ را شهید داکتر نجیب‌الله خطاب کنند”.

آیا کشورهای دیگر در نشست مسکو حضور خواهند داشت؟

در نشست قبلی مسکو، نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند نیز حضور داشتند و دولت آمریکا نیز از حضور مقام‌های سفارت این کشور در این نشست خبر داد.

اما سفارت روسیه در کابل می‌گوید که نشست آینده مسکو، یک نشست بین‌الافغانی میان طالبان و رهبران سیاسی افغانستان است.

این سفارت گفته است: “به این ارتباط به آگهی رسانیده می‌شود که قرار است یک گردهمایی بین‌الافغانی همه شمول در هفته آینده در مسکو تدویر یابد که کمیته تشکیلاتی گردهمایی جامعه افغان‌ها در مسکو تحت نام دیالوگ بین‌الافغانی تنظیم کننده و مبتکر آن می‌باشد”.

این سفارت خاطرنشان کرده است: “رسما اعلام می‌داریم که اشتراک نماینده‌های روسیه و نماینده‌های هیچ کشور خارجی دیگر در این گردهمایی مد نظر گرفته نشده است”.

واکنشهای تند صفحات اجتماعی

اما نشست مسکو، واکنش‌های تندی در صفحات اجتماعی به دنبال داشته است.

در نشست قبلی مسکو، نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند نیز حضور داشتند و دولت آمریکا نیز از حضور مقام‌های سفارت این کشور در این نشست خبر داد
در نشست قبلی مسکو، نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند نیز حضور داشتند و دولت آمریکا نیز از حضور مقام‌های سفارت این کشور در این نشست خبر داد

باری سلام، فعال جامعه مدنی در صفحه توییتری خود نوشته است: “کرزی و سایر چهره‌های سیاسی که حاضر شده‌اند در نشست مسکو شرکت کنند، غنی را دور نمی‌زنند؛ بل دولتی را دور می‌زنند و برباد می‌دهند که خود بنیانگذار آن اند. این یعنی خیانت آشکار به نظام خودساخته و خندیدن بر ریش پدر خود”.

اجمل بلوچ‌زاده، آگاه مسائل سیاسی و یکی از نامزدان انتخابات پارلمانی افغانستان از ولایت کابل نیز در توییتر خود در واکنش به این نشست نوشته است: “سبوتاژگران طرح بن‌سوان و طالبان با میانجی‌گری پاکستان در مسکو بالای انحلال اردوی شجاع افغانستان و بردن افغانستان برای بار دوم به جنگ‌های داخلی ١٩٩٢ گفتگو و مذاکره می‌کنند. بی‌دولتی، بی‌ثباتی و وابسته ساختن افغانستان به پاکستان و عربستان توسط روسیه از آجندای این نشست خوانده می‌شود”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *