جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

از واشنگتن تا مسکو؛ صداها و اداهای صلح خواهانه افغانستان را به کجا خواهد برد؟

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

دونالد ترمپ رييس جمهور امريکا، خروج نیروهای امريکایی را با توافق صلح، مشروط دانسته و گفته است که  باید به جنگ افغانستان و مصارف دراین مورد، پایان داده شود.

آقای ترمپ، دیروز جمعه در صفحه تویترش تاکید کرده است که او از جنگ افغانستان و سوریه و مصارف که برای آن هزینه می‌شود، خسته شده است.

این دومین بار است که رییس جمهوری امریکا بعد از آغاز گفت‌وگو میان امریکا و نمایندگان طالبان، در مورد صلح افغانستان ابراز نظر می‌کند.

او تصریح کرده است: «من میراث‌دار یک آشفتگی کامل در سوریه و افغانستان هستم، جنگ‌های بی‌پایان، با هزینه و کشتار نامحدود. ما ۵۰ میلیارد دالر در یک سال در افغانستان هزینه کردیم و به سختی به آن‌ها حمله کردیم، تا این که اکنون در حال مذاکرات صلح هستیم.»

رییس جمهوری امریکا تاکید کرده است که او در جریان کارزارهای انتخاباتی گفته بود که به این جنگ باید خاتمه داده شود.

آقای ترمپ اگرچند از موعود خروج نيروهایش از افغانستان یادآوری نکرده است؛ اما چند بار از خروج سربازان کشورش یاد کرده است.

پیش از این، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح و آشتی افغانستان تاکید کرده است که در چارچوبی، در مورد صلح با طالبان به توافق رسیده است.

ایالات متحده در افغانستان ۱۴ هزار نیرو دارد که عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان هستند.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1091326078323486722

گزینه خروج نیروهای امریکایی

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اخیرا خبر گزارش داد که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کُند کردن روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و کاهش هزینه‌های این نیروها را داده است.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، کاهش شمار نیروهای آمریکایی از ۱۴ هزار نفر به سه هزار نفر و کاهش دو میلیارد دلاری در مصارف سالانه نیروهای آمریکایی از مهمترین پیشنهادات آقای غنی به آقای ترامپ در این نامه است.

افرادی که از محتوای این نامه اطلاع دارند به نیویورک تایمز گفته‌اند که آقای غنی از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته که گروه‌هایی از دو کشور تشکیل شود تا درباره جزئیات کاهش مصارف و چگونگی کاهش نیروها به “سطحی کارآمدتر” بحث کنند .

گفته شده که این نامه روز سه‌شنبه گذشته، درست پس از پایان دیدار شش روزه نمایندگان طالبان و نمایندگان آمریکا، از سوی آقای غنی فرستاده شده است. این نامه توسط خانم آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی که با آقای غنی در کابل دیداری داشت، فرستاده شده است.

با این حال عمرداوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان در مورد تصمیم رییس جمهور امریکا مبنی بر خروج زودهنگام نیروهای امریکایی ابراز نگرانی کرده و گفته است که خروج زودهنگام و نامنظم نیروهای امریکایی از افغانستان سبب خواهد شد که خونریزی‌ها افزایش یابد.

 او افزوده که طالبان به دلیل ازبین رفتن روحیه اعضای‌شان در میدان نبرد، با حکومت گفت‌وگو نمی‌کنند.

آقای داوودزی در گفت‌وگوی ویژه با «سی.ان.ان» گفته است: «اگر (خروج) به گونه‌ی رخ بدهد که منظم نباشد…. اگر طوری رخ بدهد که خلای ایجاد شود، پس واضح است که خونریزی‌ها در کشور افزایش می‌یابد».

با این حال عمرداوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان در مورد تصمیم رییس جمهور امریکا مبنی بر خروج زودهنگام نیروهای امریکایی ابراز نگرانی کرده و گفته است که خروج زودهنگام و نامنظم نیروهای امریکایی از افغانستان سبب خواهد شد که خونریزی‌ها افزایش یابد
با این حال عمرداوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان در مورد تصمیم رییس جمهور امریکا مبنی بر خروج زودهنگام نیروهای امریکایی ابراز نگرانی کرده و گفته است که خروج زودهنگام و نامنظم نیروهای امریکایی از افغانستان سبب خواهد شد که خونریزی‌ها افزایش یابد

رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان در پیوند به نگرانی در مورد خروج احتمالی نیروهای امریکایی هم‌چنان گفته است: «ما روابط را در جایش قضاوت خواهیم کرد. ما هنوز پیامدهای عملی را شاهد نیستیم جز فشارهای از سوی رییس جمهور ترامپ که می‌خواهد خروج را انجام دهد و مصرف را کم کند، این فشار سبب ایجاد نگرانی می شود و همزمان فرصتی را نیز بوجود می آورد.»

مخالفت کابل با نشست مسکو

وزارت امور خارجه افغانستان مخالفت خود را با نشستی که به میزبانی روسیه با اشتراک نمایندگان طالبان و چهره‌های سیاسی خارج از حکومت افغانستان برگزار می‌شود، مخالفت کرده و تاکید می‌کند که این نشست سودی برای صلح افغانستان نخواهد داشت.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که قرار است نشست روسیه بر محور صلح افغانستان در روزهای پنجم و ششم ماه جاری میلادی برگزار شود.

از سوی هم روزنامه نیویارک تایمز روز شنبه این هفته در گزارشی نوشته است که قرار است طالبان تا چند روز دیگر با رهبران اپوزیسیون افغانستان به استثنای مقام‌های حکومتی این کشور در مسکو دیدار کند.

سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر تایید کرده که روسیه از آنان دعوت کرده است تا در این نشست در مسکو شرکت کنند.

آقای شاهین گفت است: «یک نشست در مسکو دایر می شود. نمایندگان احزاب سیاسی و چهره‌های برجسته می‌آیند و یک هیات بزرگ ما هم برای شرکت در این نشست به مسکو می‌روند.»

گفته شده است که قرار است در این دیدار روی مسایل کلیدی بعدی به‌شمول گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس سرتاسری در نشست‌های بعدی گفت‌وگو شود.

مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان اما می‌گوید که این توافقات کلی نبوده است.

رییس دبیرخانه این شورا در گفت‌وگو با «سی.ان.ان» افزوده است که طالبان نمی‌خواهند که رو در رو با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند.

سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر تایید کرده که روسیه از آنان دعوت کرده است تا در این نشست در مسکو شرکت کنند
سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر تایید کرده که روسیه از آنان دعوت کرده است تا در این نشست در مسکو شرکت کنند

آقای داوودزی در این مورد تاکید دارد: «به نظر من رهبران طالبان نگران‌اند، تا زمانی که جدول زمانی خروج از سوی نیروهای امریکایی اعلام نشود و این گروه با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند، سبب خواهد شد که “مورال” فرماندهان و جنگ‌جویان‌شان در میدان نبرد از بین برود و به این فکر شوند که چرا آنان می‌جنگند.»

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که  هیات این کشور در نشست مسکو به خاطری اشتراک نمی‌کند که چنین نشست‌ها نمی‌تواند روند‌های مربوط به صلح را کمک کند.

او تاکید دارد: « ما به این باور هستیم که چنین نشست‌ها نمی‌تواند پروسه صلح را کمک کند و قرار نیست که ما در آن اشتراک کنیم، پیش از این مشوره‌های صورت گرفته و ما چارچوب را مشخص کرده‌ایم، روسیه از جمله کشور‌های است که رهبری و مالکیت افغانستان را به رسمیت شناخته‌است، ما امیدواریم که کشور‌ها به خصوص روسیه به تعهدات خود عمل کنند.»

نگرانی زنان

در میان خوشبینی‌های محتاطانه در مورد نتایج گفت‌وگو‌های صلح افغانستان، نگرانی‌هایی نیز در این مورد وجودو دارد.

با گرم شدن بحث‌های صلح، زنان افغان نگران‌اند که مبادا دستآورد‌های آن‌ها به نحوی قربانی گفت‌وگوی‌های صلح شود.

زنان افغانستان با تشکیل جلسه‌های مختلف در طی چند هفته‌ی گذشته، خواهان برجسته‌سازی نقش آنان در روند صلح شده‌اند.

گروهی از فعالان حقوق زنان نگرانی‌شان را در مورد این روند با هیات ۱۲ نفری مذاکره کننده حکومت افغانستان با طالبان به روز پنج‌شنبه در میان گذاشتند.

شاه‌گل رضایی، عضو این هیات تاکید می‌کند که این فعالان حقوق زن در جلسه روز پنج‌شنبه خواستار رسیدن به نگرانی‌های زنان در روند صلح شده اند.

خانم رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است
خانم رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است

خانم رضایی می‌گوید: « عدم مشارکت زنان در همه‌ی عرصه‌ها به ویژه در روند صلح، زیر پا شدن دستاورهای هفده ساله و ارزش‌های که در قانون اساسی افغانستان در نظر گرفته شده است، به عنوان نگرانی در این جلسه مطرح شد. آنان هم‌چنان می‌خواهند که جزییات مذاکرات با آنان در میان گذاشته شود.»

این عضو هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان می‌گوید که اتفاق‌ها که مربوط به نگرانی‌های زنان، قانون اساسی و مشارکت زنان و دستاورهای سال‌های گذشته می‌شود، نه‌تنها نگرانی زنان، بل نگرانی همه‌ی مردم افغانستان است.

او تاکید کرد: « تلاش ما این است که زنان از تمام جزییات مذاکرات صلح آگاه باشند. به همین خاطر در این نشست تعهد سپرده شد که هر مرحله که در مورد صلح افغانستان انجام شود، زنان باید حضور داشته باشد و با نهادهای مختلف زنان شریک شود.»

شاه‌گل رضایی باور دارد که پس از این ززنان در حاشیه بحث‌های در مورد صلح نخواهد بود.

چرا به میزبانی روسیه

هم‌زمان با شدت تلاش‌های ایالات متحده امریکا برای توافق با طالبان برای پایان بخشیدن به جنگ از طریق مذاکره، دیده می شود که روسیه نیز عقب نمانده است.

 این دومین بار است که مسکو از نشستی در مورد صلح افغانستان میزبانی می‌کند. در نشست نخست که برای نخستین‌بار نمایندگان گروه طالبان به صورت رسمی حضور یافتند، شورای عالی صلح افغانستان اشتراک داشت.

برگزاری نشستی میان نمایندگان طالبان و چهره‌های سیاسی افغانستان، برخلاف موضع حکومت است که بر مذاکره میان حکومت و طالبان اصرار دارد.

آگاهان امور سیاسی به این باورند این نشست‌های امریکا و روسیه با طالبان بیانگر تضاد منافع دو کشور است. به گفته این آگاهان، از آنجایی که روسیه منافع‌اش را در افغانستان در خطر می بیند، می کوشد مانند امریکا در مذاکرات صلح افغانستان نقش داشته باشد.

از سویی هم نشریه‌ی فارن پالیسی نوشته است، در حالی که ایالات متحده می‌خواهد از افغانستان بیرون شود، روسیه می خواهد دوباره درین کشور دخیل شود.

با توجه به تحولات به نظر می رسد که نگرانی های شدیدی نسبت به آنچه که روندهای صلح در خارج از افغانستان انجام می شود، وجود دارد. این نگرانی ها حتی تا گفتگو از خونریزی و خشونت های بیشتر در صورت خروج آمریکا از افغانستان به پیش رفته است. با چنین وضعیتی، تصویر مشخص از این که صداها و اداهای صلح خواهانه افغانستان را به کجا خواهد برد وجود ندارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان