جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نامه غنی به ترامپ؛ کابل مایل به کاهش هزینه های سربازان آمریکایی در افغانستان است

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نامه غنی به ترامپ نگرانی‌هایی را در مورد تاثیرات خروج شتابزده عساکر آمریکایی بر امنیت افغانستان نشان میدهد.

دبی-رییس جمهور غنی در تلاشی برای حفظ نیروهای امنیتی ایالات متحده در افغانستان به رییس جمهور ترامپ گفته است که کابل مایل است تا در مورد کاهش اندازه و هزینه حضور نظامی آمریکا در این کشور با آنها گفتگو کند.

آقای غنی در نامه‌یی به ترامپ که کاپی یی از آن به دست وال استریت ژورنال رسیده بود از ترامپ دعوت کرد تا در “آینده‌ی نزدیک” از افغانستان دیدن کرده و روابط افغانستان-ایالات متحده را مورد بازنگری قرار داده و “در مورد راهی که طرفین از آن ذینفع باشند و هردو کشور و مردمان آن به صلح و امنیت دست یابند” گفتگو کنند.

این نامه که تاریخ روز دوشنبه بر آن حک شده است روشنترین نشانه نگرانی آقای غنی در مورد اثرات خروج فوری عساکر آمریکایی بر امنیت این کشور است. همچنان این شدیدترین تلاش حکومت آقای غنی برای بدست آوردن نفوذ در روند سریع صلح افغانستان است که دیرزمانی میشود بر گفتگوهای طالبان-ایالات متحده تمرکز دارد که طرف آمریکایی آن از سوی نماینده ویژه و دیپلمات کارکشته زلمی خلیلزاد به پیش برده میباشد.

تا اخیر روز سه‌شنبه روشن نبود که آیا آقای ترامپ این نامه را دریافت کرده است یا نه، اما تاریخ این نامه دو روز پس از آن بود که مذاکره‌کننده های طالبان و ایالات متحده مهمترین دور مذاکرات خود را با هدف دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ هفده ساله افغانستان به پایان رسانیدند. بنا به گفته های آقای خلیلزاد، در جریان مذاکرات شش روزه در قطر، طرفین اساسا بر دو مورد حیاتی برای پایان دادن به جنگ افغانستان تاکید کردند.

آقای خلیلزاد در مورد اینکه مذاکره کننده‌گان در قطر به چه تفاهمی رسیده اند، هیچ جزییاتی را افشا نکرد، تنها این را گفت که ایالات متحده با حکومت افغانستان و دیگران کار میکند تا به یک آتش‌بس همه جانبه دست یابد. اما فردی از سوی یکی از اشتراک کننده‌گان طالب در این گفتگوها گفت که واشنگتن بر خروج حدودا 14000 عسکرش از افغانستان توافق کرده و در همین حال شورشیان وعده کردند تا مانع هر نوع حمله تروریستی از خاک افغانستان به بیرون شود.

آقای خلیلزاد در مورد اینکه مذاکره کننده‌گان در قطر به چه تفاهمی رسیده اند، هیچ جزییاتی را افشا نکرد، تنها این را گفت که ایالات متحده با حکومت افغانستان و دیگران کار میکند تا به یک آتش‌بس همه جانبه دست یابد
آقای خلیلزاد در مورد اینکه مذاکره کننده‌گان در قطر به چه تفاهمی رسیده اند، هیچ جزییاتی را افشا نکرد، تنها این را گفت که ایالات متحده با حکومت افغانستان و دیگران کار میکند تا به یک آتش‌بس همه جانبه دست یابد

نماینده‌گان حکومت افغانستان در این گفتگوها در قطر اشتراک نکردند زیرا شورشیان گفتگو با حکومت کابل را رد کرده و آن را دست نشانده آمریکا خوانده اند. مقامات بلندپایه افغان میگویند که دوربودن نماینده‌گان حکومت افغانستان از گفتگوها آقای غنی را که همیشه تاکید داشت که پروسه صلح باید “تحت رهبری افغانها” باشد عصبانی کرده است.

دیپلمات های غربی در کابل نیز میگویند که آقای غنی از این نگران است که توافق صلح منجر به تشکیل یک دولت موقت در کشور شود در حالی که توافقنامه های جدید در مورد اشتراک قدرت میان نماینده‌گان طالبان، حکومت افغانستان، احزاب سیاسی و گروه های جامعه مدنی مورد بحث قرار میگیرد.

آقای غنی در نامه به آقای ترامپ چنین به نظر میرسد که گزارشهای ماه دسامبر را مبنی براینکه رییس جمهور امر خروج 7000 نظامی ایالات متحده از افغانستان را تایید میکند. هرچند گزارش های بعد از آن از سوی مشاور امنیت ملی رییس جمهور این گزارش های را که سبب نگرانی مقامات افغان به علت خروج شتابزده این عساکر شده بود، رد کرد.

آقای غنی نوشته است: “در حالیکه حکومت افغانستان همانند یک همکار متعهد و پایدار در کنار ایالات متحده برای دستیابی به اهداف مشترک مان مبنی بر صلح و امنیت مانده است، ما از تغییرات اخیر در زمینه روابط مان و  تغییرات در اولویت ها و اهداف مان در کشور و منطقه آگاه هستیم.”

آقای غنی در یک بازنگری مشترک ایالات متحده و حکومت افغانستان در مورد چگونگی کاهش تعداد و هزینه نیروهای ایالات متحده و پیمانکاران در افغانستان هیچ توصیه خاصی ارائه نکرده و تنها میگوید که هدف آنها این است که “حداکثر موثریت را برای کمک به کارایی” داشته باشند. با این حال، او خواهش کاهش کمک های آمریکایی به غیرنظامیان و از بین بردن برنامه های کمک های غیر نظامی که از طریق پیمانکاران اداره میشود، شد.

براساس گفته های سرمفتش خاص ایالات متحده در امر بازسازی افغانستان، از سال 2002 به این طرف، ایالات متحده بیش از 132 میلیارد دالر را برای بازسازی افغانستان و بیش از 800 میلیارد دالر را برای جنگ این کشور هزینه کرده است.

ترس افغانها از خروج ایالات متحده بوسیله گزارشی که همین هفته از سوی این سرمفتش به نشر رسید، تقویت شده است.

کنترل حکومت افغانستان از 31م اکتوبر سال گذشته بر 63.5درصد از 35میلیون افراد ساکن در تحت کنترل یا نفوذ حکومت افغانستان در ربع پایانی این سال کاهش 1.7 درصدی داشته است. در این گزارش بیان شده است که نفوس ساکن در ساحات تحت منازعه به 25.6 درصد افزایش یافته است.

آقای غنی در نامه به آقای ترامپ چنین به نظر میرسد که گزارشهای ماه دسامبر را مبنی براینکه رییس جمهور امر خروج 7000 نظامی ایالات متحده از افغانستان را تایید میکند
آقای غنی در نامه به آقای ترامپ چنین به نظر میرسد که گزارشهای ماه دسامبر را مبنی براینکه رییس جمهور امر خروج 7000 نظامی ایالات متحده از افغانستان را تایید میکند

کنترل حکومت افغانستان بر این کشور یک کاهش 1.7 درصدی از 31م اکتوبر که مردم ساکن تحت کنترل یا نفوذ حکومت افغانستان 35میلیون نفر تخمین زده میشد، داشته است.

کاهش در کنترل حکومت زمانی به میان می آید که تعداد پرسونل نیروهای امنیتی افغان از جنوری 2015 به بعد به کمترین حد خود رسیده است. درحالیکه، در این گزارش گفته شده است که با استناد به آماری که از سوی نیروهای هوایی ایالات متحده به نشر رسیده است، در یازده ماه اول سال 2018 ایالات متحده تعداد مهمات خود در افغانستان را پنج مرتبه کمتر از 2016 کاهش داده است.

ژنرال جک اف مکنزی، رییس جدید فرماندهی مرکزی ایالات متحده که مسوولیت نظارت بر عملیات های نظامیان آمریکایی بر افغانستان را برعهده دارد، در کمیته خدمات تسلیحات سنا گفته است که نیروهای امنیتی این کشور هنوز ضعیف اند.

او گفت: “اگر ما اینک به صورت فوری این کشور را ترک کنیم، باور ندارم که آنها قادر به دفاع از کشور خود باشند.”

نویسنده: کرگ نیلسون

منبع: ولسترید ژورنال

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان