5 پایتخت آلوده جهان که خبرساز می‌باشد

توسطفروزان نظری

بهمن ۵, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ ,

آلودگی هوا یکی از مشکل‌های مرگ‌بار جهان است که سالانه جان میلیون‌‌ها تن را در اثر به‌بار آوردن بیماری‌های تنفسی و سرطان ریه می‌گیرد.

بر اساس اعلامیه سازمان بهداشت جهانی، بیشترین آلودگی در کشورهای پرجمعیت و کم درآمد است و در میان پایتخت‌های جهان؛ کابل، تهران، دهلی و بیجینگ از جمله آلوده‌ترین پایتخت‌ها می‌باشند.

آلودگی هوا نه تنها سبب بیماری‌های تنفسی و سرطان ریه می‌گردد، بلکه باعث بیماری‌های دیگری چون دیابت، سکته مغزی، سرطان سینه در زنان، بیماری‌های قلبی و کم‌هوشی در زنان و مردان می‌گردد.

1ـ کابل

کابل پایتخت افغانستان یکی از آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان است که سالانه تعدادی از مردم این شهر به خصوص کودکان در نتیجه این آلودگی، به بیماری‌های گوناگونی مبتلا می‌شوند.

این آلودگی هوا در کابل در فصل زمستان، به خصوص هنگام صبح و شب، به بیش‌ترین حد خود می‌رسد.

فقر، کوچه‌های خاکی، موترهای دودزا، استفاده از زغال سنگ تصفیه‌نشده، چوب و بی‌برقی از دلایل عمده آلودگی هوا در افغانستان به خصوص در کابل می‌باشد.

ریاست حفاظت از محیط زیست افغانستان برای کاهش آلودگی هوا در یک‌ونیم ماه گذشته، 124 حمام، 287 رستورانت، 6 تالار عروسی، 9 حوض آب‌بازی، 3 شهرک، 7 شفاخانه، 387 سقابه و 47 بلندمنزل را مورد نظارت قرار داده که از این میان، 157 مورد آن مسدود و 2385 عراده موتر را متوقف کرده است. این ریاست همچنان ساعات کاری ادارات دولتی را تغییر داده تا هم از آلودگی هوا جلوگیری شود و هم ترافیک کاهش پیدا کند.

_105261449_gettyimages-1085702008

2ـ دهلی نو

دهلی نو، پایتخت کشور هند، از جمله آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان است که در اثر آلودگی هوا، سالانه 1.3 میلیون نفر در این شهر جان‌های خود را از دست می‌دهند.

از دلایل عمده آلودگی هوا در هند، استفاده از سوخت‌های فسیلی و جامد، سوختاندن زمین‌های کشاورزی، گرد و غبار، ترافیک و جمعیت زیاد می‌باشد.

سال گذشته کشور هند به دلیل آلودگی هوا مجبور شد که 1800 مکتب را برای مدت سه روز تعطیل کند.

دولت هند برای کاهش آلودگی هوا استفاده از مواد سوختی بی‌کیفیت را ممنوع اعلان کرده و همچنان برای پیشگیری از سوختاندن کاه در زمین‌های کشاورزی، 150 میلیون دالر را به خرید ماشین‌آلات کشاورزی تخصیص داده است که ساقه‌های برنج را تبدیل به کود طبیعی می‌نماید. این کشور هم‌چنان پارک موترها را چهار برابر کرده است.

New dehli

3ـ تهران

تهران یکی دیگر از پایتخت‌های آلوده جهان است. از دلایل عمده آلودگی هوا در تهران، ترافیک و استفاده بیش از حد از موتر‌ها می‌باشد.

 ایران هر ساله برای چند مدت به دلیل آلودگی بیش از حد هوا، مکتب‌ها و کودکستان‌ها را تعطیل می‌کند.

iran

4 ـ بیجینگ

بیجینگ پایتخت کشور چین، یکی از پرجمعیت‌ترین و آلوده‌ترین شهرهای جهان می‌باشد.

دلایل عمده آلودگی هوا در چین جمعیت زیاد و فعالیت زیاد کارخانه‌های صنعتی مانند سیمان و فولاد می‌باشد. دولت چین و وزارت محیط زیست این کشور برای جلوگیری از آلودگی هوا، بعصی از کارخانه‌ها را بسته و یا به طور موقت تعطیل کرده است. این دولت از خانواده‌ها خواسته به جای زغال سنگ، از گاز و برق استفاده کنند.

Beijing air pollution

5ـ قاهره

قاهره پایتخت مصر یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است که سوختاندن ساقه‌های برنج و زباله‌های خانگی، موترهای دودزا، کارخانه‌ها و کوره‌های خشت‌پزی، از عوامل عمده آلودگی هوا در این شهر می‌باشد.

Cairo

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *