ابتکار کوچک با پیامدهای بزرگ؛ نگاهی به بابا کبیر و گروه بابه نانک اولین مکاتب ویژه هندوها و سیک های افغانستان

توسطفرشته فرهنگ

دی ۲۹, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ ,

وزارت معارف افغانستان برای اولین بار به همکاری کمیته سویدن، برای شهروندان هندو و سیک‌ افغان در ولایت ننگرهار یک مکتب ویژه ساخته است.

این مکتب روز یک‌شنبه (23 جدی) افتتاح شده و اکنون دانش آموزان هندو و سیک افغان در آن آموزش می بینند.

تا کنون در افغانستان، دو مکتب اختصاصی برای شهروندان سیک و هندو در دو ولایت کابل و جلال آباد که به تازگی افتتاح شده، ساخته شده است.

هندو و سیک ها جمعیت اندکی از افغان ها را شکل می دهد که در زندگی اجتماعی خود دارای مشکلات منحصر به فرد می باشند. اما اینک در بخش معارف، مسئولان افغان در پی رفع مشکلات آنان بوده که ساخت مکتب اختصاصی برای کودکان هندوباور یکی از آن اقدامات است.

وزارت معارف افغانستان برای اولین بار به همکاری کمیته سویدن، برای شهروندان هندو و سیک‌ افغان در ولایت ننگرهار یک مکتب ویژه ساخته است
وزارت معارف افغانستان برای اولین بار به همکاری کمیته سویدن، برای شهروندان هندو و سیک‌ افغان در ولایت ننگرهار یک مکتب ویژه ساخته است

مکتب “بابا کبیر”
مراسم گشایش این مکتب، روز یک‌شنبه( ۲۳ جدی) برگزار شده بود. این مکتب با هزینه ۹ میلیون افغانی و در مدت 9 ماه کار ساخت آن به پایان رسیده است. هزینه ساخت این تعمیر از سوی کمیته سویدن پرداخت شده است.

میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان در این زمینه در مصاحبه اختصاصی امروز شنبه به خبرنامه گفت که زمین این مکتب مربوط به شهروندان هندو بوده و برای مکبت ویژه ای آن ها اهدا شده است. او تصریح کرد که: “قبلا نیز این مکتب فعال بود اما تعمیر نداشت و شاگردان در اتاق‌های کهنه و خیمه درس می‌خوادند. پس از رفتن ما به جلال آباد ساخت این مکتب شروع شده و به پایان رسید و چند روز قبل افتتاح شده و حالا کاملا آماده استفاده است.”

میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان
میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان

مکتب ویژه هندوها و سیک‌ها در جلال آباد به نام “بابا کبیر” نام گذاری شده است. مکتب بابا کبیر دارای 6 صنف درسی بوده و با اتاق مدیریت و معلمان در مجموعه 8 اتاق می‌شود.

اکنون حدود 100 خانواده هندو در ننگرهار زندگی می‌کند.

مشکلات هندوها

نریندرسینگ خالصه، نامزد وکیل سیک‌ها و هندوها در مجلس نمایندگان از ولایت ننگرهار که در نتایج ابتدایی به مجلس راه یافته در رابطه به وضعیت تحصیلی و تعلیمی کودکان هندو به خبرنامه گفت که این مکتب زمینه آموزش تمام ساکنان ننگرهار مربوط به هندوباوران را فراهم ساخته است.

خانواده اهل هنود افغانستان مشکلات زیادی دارند که تعلیم کودکان‌شان یکی از جدی‌ترین مشکلات این شهروندان است.

به گفته نریندرسینگ خالصه، فرزندان این خانواده‌ها در ننگرهار به دلیل نبود مکتب پیش از این درس خوانده نتوانسته‌اند.

این مشکل نه تنها در جلال‌آباد بلکه در کابل نیز برای شاگران هندو مشکل ساز بوده است و آنان گاهی در مکتب مورد آزار و اذیت کودکان دیگر قرار می‌گرفتند.

آقای خالصه گفت: “با وجود مشکلات زیادی که برای هندوها وجود دارد اما ما با ملاقاتی که با رئیس جمهور داشتیم چناچه فرمان جناب آقای حامد کرزی مبنی بر دادن 200 نمره زمین برای اهل هنود افغانستان عملی شده و به ما توزیع گردد قسمتی از مشکلات جدی ما که همانا نداشتن سرپناه مناسبی است، رفع خواهد شد.”

مکتب دولتی هندوها با نام “گروه بابه نانک”

اکنون فرزندان هندو و سیک افغانستان در دو ولایت کابل و ننگرهار می‌توانند بدون هیچ مانعی به تحصیل خود ادامه دهند.

وزیر معارف افغانستان در این زمینه به خبرنامه تاکید کرد که: “مکتب “بابا کبیر” مکتبی ابتدائیه است که اکنون در آن شاگردان هندوهای ما مشغول درس خواندن هستند. می‌توان گفت که این مکتب به راحتی می‌تواند 500 نفر شاگرد را در خود جای دهد.”

اکنون فرزندان هندو و سیک افغانستان در دو ولایت کابل و ننگرهار می‌توانند بدون هیچ مانعی به تحصیل خود ادامه دهند
اکنون فرزندان هندو و سیک افغانستان در دو ولایت کابل و ننگرهار می‌توانند بدون هیچ مانعی به تحصیل خود ادامه دهند

خالصه نیز تصریح کرد که: “با این که متاسفانه ما در افغانستان شاهد انتحار و انفجار هستیم اما ظالمان و دشمنان نمی‌توانند انگیزه ما را ضعیف کنند و ما را از پیشرفت باز دارند. ما در افغانستان هستیم از افغانستان می‌باشیم و به همین وطن نیز خدمت خواهیم کرد.”

همچنان مکتب متوسطه “گروه بابه نانک” کابل ویژه هندوها  در شوربازار کابل دارای 60 نفر شاگرد می‌باشد.

این مکتب نیز اولین مکتب دولتی ویژه هندوها در سطح کشور بوده که در سال ۱۳۹۰ در کابل تأسیس شده است. هم اکنون نیز طبق قوانین وزارت معارف فعالیت دارد.

حمله انتحاری بر شهروندان هندو و سیک

به گزارش خبرنامه در ماه سرطان سال جاری، آمار رسمی و مشخص از جمعیت سیک‌ها در افغانستان وجود ندارد؛ اما به گفته روالی سینگ معاون شواری هندوها و سیک‌های افغانستان؛ تقریبا ۴۰ سال پیش حدود ۴۰۰۰۰ خانواده هندو و سیک در افغانستان زندگی می‌کردند. آن رقم در حال حاضر به ۳۶۳ خانواده کاهش یافته است.

به گفته روالی، در کابل تنها ۱۰۲ خانواده سیک باقی مانده است  و بسیاری از آنها در سال‌های گذشته افغانستان را ترک اند.

در سایر ولایت‌های افغانستان نیز مانند جلال آباد، غزنی و قندهار که زمانی سیک‌های زیادی زندگی می‌کردند در حال حاضر تنها چند خانواده‌ی محدود زندگی می‌کنند و فرزندان این خانواده‌ها نیاز به تحصیل و تعلیم دارند.

میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان در زمینه تاثیر حملات و ناامنی ها بر خانواده های هندوباور گفت که “متاسفانه تعداد شاگردان هندو در جلال آباد به دلیل حمله‌یی که در این ولایت اتفاق افتاد کم شده است.”

در حمله‌ی انتحاری در شهر جلال‌آباد، ۱۹ تن بر علاوه اوتار سینگ خالصه که تنها نامزد مجلس نمایندگان از این قشر جامعه افغانستان بود کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

در حمله‌ی انتحاری در شهر جلال‌آباد، ۱۹ تن بر علاوه اوتار سینگ خالصه که تنها نامزد مجلس نمایندگان از این قشر جامعه افغانستان بود کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند
در حمله‌ی انتحاری در شهر جلال‌آباد، ۱۹ تن بر علاوه اوتار سینگ خالصه که تنها نامزد مجلس نمایندگان از این قشر جامعه افغانستان بود کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند

تغییر نصاب تعلیمی هندو‌ها

با همه این موضوعات اما وزیر معارف افغانستان در مورد تغییر نصاب تعلیمی دانش آموزان ویژه هندوها از انجام مجموعه ای از اصلاحات سخن گفت. آقای بلخی تاکید کرد که: “به این دلیل که قسمت‌هایی از آموزش به ارزش‌ها و اعتقادات اقوام و مردم کشور برمی‌گردد اکنون در کنار علوم طبیعی و در کنار آن مسائل کلان ملی و ارزشی که در همه مکاتب کشور بدون استثنا تدریس می‌شود اما بعضی از کتاب‌ها نیز است که باید به شاگردان هندو  به عنوان کتاب‌های اضافی درس داده شود و می‌تواند شامل تاریخچه آن‌ها و بعضی موضوعات اعتقادی‌شان باشد که باید در آن اصلاحات و تغییراتی به وجود بیاید تا آن‌ها مسائل مربوط به خودشان را نیز بیاموزند.”

نریندرسینگ خالصه نیز در مورد تغییر نصاب تعلیمی این مکتب گفت: “با در نظر داشت این که این مکتب تازه افتتاح شده است باید کمی صبر کرد تا در نصاب آن تغییرات مربوطه آورده شود.”

او همچنان افزود: “اکنون در این مکتب یک استاد به زبان مادری هندوها‌ یعنی پنجابی تدریس می‌کند و باقی معلمین مسلمان بوده و مشغول تدریس کودکان هندو می‌باشند.”

آقای خالصه همچنان امیدوار است که این مکتب به زودترین فرصت به لیسه تبدیل شود.

وزیر معارف در آخر صحبت‌هایش اشاره کرد که “اگر در هر جای کشور اجتماع هندوها و سیک‌های حضور داشته باشند و ضرورت ایجاد مکتب یک محل مشخص برای کودکان هندو و فرزندان‌ آن‌ها احساس شود، این مکاتب اختصاصی ساخته خواهد شد و طبیعا در نصاب این اطفال تغییراتی نیز ایجاد خواهد شد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *