جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

افغانستان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران؛ 9 نکته‌ی مهم از گزارش سال 2018 کمیته مصونیت خبرنگاران

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان امروز پنج‌شنبه(20 جدی) گزارش سال 2018 میلادی خود را در مورد چگونگی وضعیت خبرنگاران، رسانه‌ها و آزادی بیان در کابل منتشر کرد. بر اساس یافته‌های این کمیته، وضعیت کار خبرنگاری و خشونت‌ها در مقابل خبرنگاران باعث شده که افغانستان در صدر فهرست کشورهای خطرناک برای کار خبرنگاری باقی بماند. سال 2018 دومین سالی است افغانستان در فهرست این کشور‌ها قرار می‌گیرد.

9 نکته مهم این گزارش در زیر ذکر گردیده‌ است:

خشونت علیه خبرنگاران

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در سال 2018 مجموعا 121 مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای ثبت شده که شامل قضایای قتل، مجروحیت، تهدید، بازداشت‌های مؤقت، اختطاف و سایر موارد می‌باشد.

قتل خبرنگاران

در این سال در مجموع 17 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به قتل رسیده که این رقم یک‌بار دیگر افغانستان را در صدر فهرست کشورهای خطرناک برای کار خبرنگاری قرار می‌دهد.

آمار خشونت‌ها

در کنار 17 مورد قتل، کمیته مصونیت خبرنگاران 15 مورد مجروحیت، 21 مورد لت و کوب، 38 مورد تهدید، 23 مورد توهین و بدرفتاری، یک مورد اخراج توأم با بدرفتاری، ۵ مورد بازداشت‌های مؤقت و یک مورد اختطاف را ثبت نموده است.

در این سال در مجموع 17 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به قتل رسیده است
در این سال در مجموع 17 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به قتل رسیده است

داعش و طالبان؛ مسئول 15 مورد قتل

این کمیته در گزارش خود از 15 درصد کاهش در آمار قتل خبرنگاران در سال 2018  میلادی نیز یادآور شده‌ است؛ در حالی که سال 2017، 20 مورد قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را ثبت نموده بود. از میان این 17 مورد قتل، گروه طالبان و داعش مسئولیت 15 مورد آن‌را به عهده داشته و مسولیت 2 مورد دیگر به عهده افراد ناشناس می‌باشد.

کاهش 20 درصدی در آمار خشونت

آمار خشونت علیه خبرنگاران در سال 2018، 121 مورد ثبت شده که کاهش 28 درصدی را نسبت به سال 2017  نشان می‌دهد. در سال 2017، کمیته مصونیت خبرنگاران 169 قضیه خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را ثبت نموده بود.

44  مورد خشونت توسط حکومت افغانستان

همانند سال 2017، گروه داعش و طالبان مسئول بیشترین موارد خشونت، 50 قضیه علیه خبرنگاران می‌باشند. حکومت افغانستان در رده دوم قرار گرفته و مسولیت 44  قضیه را به عهده دارد. به همین ترتیب، افراد ناشناس در رده سوم قرار گرفته و مسوول 16 قضیه می‌باشند. زورمندان مسوول 6  قضیه بوده و مسئولان رسانه‌ها مسوولیت 5 مورد بدرفتاری را به عهده دارند.

11 مورد خشونت زنان

11 مورد از میان 121 مورد خشونت علیه خبرنگاران، علیه زنان اعمال گردیده است.

مصونیت کاری خبرنگاران

بر اساس گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران، اکثر رسانه‌ها تدابیر منظم امنیتی به خاطر مصونیت دفتر و کارمندان خود ندارند. در ضمن با در نظرداشت تغییر ماهیت تهدید، اقدامات لازم از جانب حکومت به خاطر کاهش آسیب‌پذیری خبرنگاران هنگام پوشش واقعات تروریستی و موارد دیگری که گروه‌های خبرنگاران در ساحه به خاطر پوشش واقعه تجمع می‌نمایند، اجرایی نشده است.

بر اساس گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران، اکثر رسانه‌ها تدابیر منظم امنیتی به خاطر مصونیت دفتر و کارمندان خود ندارند
بر اساس گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران، اکثر رسانه‌ها تدابیر منظم امنیتی به خاطر مصونیت دفتر و کارمندان خود ندارند

57 رسانه تازه تأسیس در افغانستان

در سال 2018 ، در مجموع 34 رسانه به دلایل مختلف از فعالیت باز مانده و 57 رسانه جدیدا تأسیس گردیده‌اند.

از میان ۳۴ رسانه‌ای که از فعالیت بازمانده‌اند، 4 آن تلویزیون، 10 رادیو، 18 رسانه چاپی و 2 رسانه آنلاین می‌باشد. از 57 رسانه‌ای که تازه آغاز به فعالیت نموده‌اند، 13 تلویزیون ، 13 رادیو، 25 رسانه چاپی و 6 رسانه آنلاین می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان