جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

لغو دیدارهای جده و قطر؛ گزینه شمولیت حکومت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح و اختلافات درونی طالبان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نشست دور روزه نمایندگان طالبان و نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان که در هفته‌ی جاری در دوحه قطر برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که این نشست به دلیل اختلافات روی موضوعات مورد بحث آن از سوی طالبان لغو شده است. یک مقام ارشد طالبان به رویترزر گفته است: «هر دو جناح تصمیم گرفتند که دیدار قطر صورت نگیرد.»

رسانه‌های عربی نیز گزارش داده‌اند که احتمالا این دیدار به دلیل فشارهای کشورهای مختلف به خاطر شمولیت دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح، لغو شده است.

روزنامه عرب‌نیوز نوشته است: «طالبان بارها درخواست‌های قدرت‌های منطقه‌ای را مبنی بر شمولیت افغان‌ها در مذاکرات صلح رد کرده است. طالبان اعلام کرده بود که در این دیدار هیچ کشوری به جز امریکا حضور نخواهد داشت.»

این دیدار اگر صورت بگیرد، حداقل چهارمین‌باری است که نمایندگان امریکا پس از انتخاب زلمی خلیل‌زاد، دیپلمات کارکشته افغانی‌الاصل به عنوان نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، برای دسترسی به توافقی برای صلح در افغانستان، با نمایندگان طالبان دیدار می‌کنند. پیش از این، زلمی خلیل‌زاد در جریان ماه دسامبر 2018، با حضور نمایندگان پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، با طالبان در شهر ابوظبی درباره صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

نشست دور روزه نمایندگان طالبان و نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان که در هفته‌ی جاری در دوحه قطر برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد
نشست دور روزه نمایندگان طالبان و نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان که در هفته‌ی جاری در دوحه قطر برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد

تغییر مکان مذاکره از جده به قطر

قرار بود دیدار دو روزه (چهارشنبه و پنج‌شنبه/ 19 و 20 جدی) میان نمایندگان طالبان و نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در شهر جده عربستان سعودی برگزار شود، اما طالبان مکان مذاکره را تغییر داده و شهر دوحه، پایتخت قطر را برای گفت‌وگوها انتخاب کرد.

دو مقام ارشد طالبان در این مورد به روزنامه “د نیوز”، چاپ پاکستان گفته است که قرار بود این گفت‌‌وگوها در شهر جده برگزار شود، اما چون عربستان سعودی از آنان خواسته که حکومت افغانستان را نیز در این گفت‌وگو شامل کنند، طالبان به این دلیل مکان مذاکره را تغییر داد.

آنان تاکید کرده‌اند: «قسمی‌که ما قبلا واضح کرده‌ایم که ما کدام دیداری با مقام‌های افغان نخواهیم داشت، با آن‌هم عربستان سعودی تلاش دارد که ما حکومت افغانستان را در گفت‌وگوهای صلح شامل کنیم. به همین خاطر ما دیدار خود را در عربستان سعودی لغو کردیم.»

مقام‌های طالبان گفته‌اند که آنان گفت‌وگوهایی که در دیدار قبلی در امارات متحده عربی ناتکمیل مانده است را در این نشست ادامه خواهند داد. برخلاف نشست قبلی، نمایندگان طالبان گفته‌اند که در این دیدار هیچ کشور دیگری به جز نماینده ایالات متحده امریکا حضور نخواهد داشت.

رهبران طالبان گفته‌اند که خروج نیروهای آمریکایی، تبادله زندانیان و لغو تحریم سران طالبان، از جمله مواردی است که در دیدار قطر رویش گفت‌وگو خواهد شد.

از سویی یکی رهبر ارشد طالبان به رسانه‌های پاکستانی گفته که آنان در نشست دوحه، طرح آتشبس دو ماهه را که از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در دیدار قبلی در ابوظبی پیشنهاد شده بود را رد خواهند کرد.

رسانه‌های عربی یکی از دلایل لغو این دیدار را تغییر محل مذاکرات و نپذیرفتن پیشنهاد عربستان سعودی برای شمولیت افغان‌ها در گفت‌وگوهای صلح عنوان کرده‌اند.

تلاش‌های منطقه‌ای

هم‌زمان با ادامه تلاش‌های نماینده ویژه امریکا در مورد صلح افغانستان و ادامه گفت‌وگوهای امریکا با طالبان، حکومت افغانستان نیز برای ایجاد یک اجماع منطقه‌ای تلاش می‌کند.

عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده خاص رییس‌جمهور افغانستان در امور اجماع منطقه‌ای برای صلح دیروز سه‌شنبه(18 جدی) به اسلام‌آباد رفته است.

عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده خاص رییس‌جمهور افغانستان در امور اجماع منطقه‌ای برای صلح امروز سه‌شنبه(18 جدی) به اسلام‌آباد رفته است
عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده خاص رییس‌جمهور افغانستان در امور اجماع منطقه‌ای برای صلح دیروز سه‌شنبه(18 جدی) به اسلام‌آباد رفته است

سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان به خبرنامه می‌گوید که آقای داوودزی به هدف جلب همکاری‌های عملی و حمایت پاکستان از آغاز مذاکرات مستقیم صلح حکومت افغانستان با طالبان و اجماع منطقه‌ای صلح، در یک سفر چهار روزه وارد اسلام شده است.

به گفته آقای طاهری، در این سفر، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان با وزیر خارجه، رییس ستاد ارتش، رهبران سیاسی و مذهبی تأثیرگذار پاکستان و در صورت حضور، با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان دیدار و در مورد آغاز مذاکرات مستقیم صلح دولت افغانستان و گروه طالبان گفت‌وگو می‌کند.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد نیز در توییتی با تأیید این خبر نوشته است: “محمد عمر داوودزی، نماینده خاص رئیس‌جمهور و رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان و هیأت معیتی ایشان وارد اسلام‌آباد گردیدند. قرار است آقای داوودزی با وزیر امورخارجه و تعدادی از سران سیاسی و مذهبی پاکستان ملاقات نماید”.

مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان تأکید دارند که در گفت‌وگوهای صلح، سه ابهام جدی وجود دارد که باید در دیدارها و گفت‌وگوها با مقام‌های پاکستانی رفع شود.

بر اساس اظهارات مسوولان شورای عالی صلح، خواست کشورهای منطقه از صلح افغانستان، اهداف و خواست طالبان از حکومت و قیمتی که باید برای صلح پرداخته شود، سه موردی است که تاکنون در مورد آن وضاحتی وجود ندارد.

پیش از این عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان گفته بود که به منظور رسیدن به صلح در افغانستان، این کشور باید «اجماع منطقه‌ای» را به دست آورد. او تصریح کرده که با وجود سفرهای زلمی خلیل‌زاد به کشورهای منطقه، حکومت افغانستان نیز باید با همسایه‌هایش وارد گفت‌وگو شود تا این اجماع به وجود آید.

هم‌زمان با این تحولات، به دنبال سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کابل به تاریخ 5 جدی به کابل سفر کرد و در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان، از گفت‌وگوهای این کشور با گروه طالبان پرده برداشت. به دنبال این سفر، هیأتی از گروه طالبان به تاریخ 9 جدی در سفر به تهران، با مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایران گفت‌وگو کرد. پس از آن، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و گفت‌وگوکننده با طالبان، در سفر 15 جدی به کابل، گزارشی از دیدار و گفت‌وگو با طالبان را در اختیار رییس‌جمهور افغانستان قرار داد. عراقچی در دیدارهای خود با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان، تأکید کرده که گفت‌وگوهای این کشور در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفته و ایران از مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

مقام‌های ایران اخیرا دو بار به‌خاطر مسایل صلح افغانستان به کابل آمده‌اند
مقام‌های ایران اخیرا دو بار به‌خاطر مسایل صلح افغانستان به کابل آمده‌اند

عمر داوودزی گفته که به دنبال سفر به پاکستان، برنامه دارد در ادامه دیدارهای منطقه‌ای خود، از ایران و کشورهای دیگر نیز بازدید کند.

آگاهان این انتقاد را مطرح می‌کنند که پس از اختلاف منافع و دیدگاه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و هم‌چنین همسایگان افغانستان در تحولات داخلی این کشور و تداوم جنگ در افغانستان، این‌بار این تفاوت دیدگاه‌ها و منافع، روند گفت‌وگوهای صلح این کشور را نیز با بن‌بست مواجه سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان