جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

شش جدی؛ ۳۹مین سالروز تجاوز اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

امروز 6 جدی، برابر با 39مین سالروز تجاوز نظامی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان است. حکومت افغانستان می‌گوید که بحران کنونی در این کشور، به نوعی از چنین روزی سرچشمه گرفته است.

فریدون خوزون، معاون سخنگوی ریاست اجرایی حکومت افغانستان در مورد این روز به رادیو آزادی گفته است: “این بدترین، تاریک‌ترین و روز خونین در تاریخ افغانستان است، متأسفانه افغانستان به علت تجاوز شوروی وقت، خسارات زیاد مالی و معنوی را متقبل شد که هنوز نیز حس می‌شود”.

Soviet Union afg

به گفته وی، بحران جاری در افغانستان نیز از همین روز سرچشمه می‌گیرد و تا هنوز نیز افغان‌ها به همین علت رنج می‌برند و قربانی می‌دهند.

۳۹ سال پیش از امروز، در ۶ جدی سال ۱۳۵۸، حدود ۲۵ هزار سرباز اتحاد جماهیر شوروی که با سلاح و تجهیزات پیشرفته مجهز بودند، به افغانستان حمله کردند. بنابر شواهد تاریخی، تعداد این نیروها بعدا به حدود ۱۵۰ هزار تن افزایش یافت.

بر اساس گزارش‌ها، قشون سرخ به خواست ببرک کارمل بر افغانستان تجاوز کرد و به دنبال آن، حفیظ‌الله امین کشته شد و او روی کار آمد.

نیروهای شوروی سابق بیش از ۹ سال در افغانستان باقی ماندند، در این مدت صدها هزار افغان کشته و زخمی شدند و میلیون‌ها تن دیگر مجبور به ترک این کشور گردیدند. ارتش سرخ شوروی با مقاومت شدید مردم افغانستان روبه‌رو گردید و در نهایت، در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ هجری خورشیدی، مجبور به ترک این کشور شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان