جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

انتقاد احزاب و آگاهان از گزینه تعویق؛ آیا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تعویق می افتد؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که با گذشت چهار روز از آغاز روند ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، هیچ شخصی خود را به‌عنوان نامزد در این کمیسیون ثبت‌نام نکرده است. این کمیسیون در حال حاضر روی تمدید زمان ثبت‌نام نامزدان فکر می‌کند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای گفته است: «دیده می‌شود که الی اکنون هیچ شخص به عنوان “کاندید” نزد کمیسیون ثبت‌نام نکرده است. بنابراین به منظور فراهم شدن فرصت بیشتر برای کاندیدان محترم احتمالی و زمان کافی برای مشورت‌های آن‌ها، روند فعلی (توزیع بسته‌های معلوماتی) الی تاریخ 12 ماه جاری کماکان ادامه خواهد داشت، و پس از کنفرانس متذکره به منظور تنظیم بهتر روند ثبت‌نام کاندیدان انتخابات، مجددا زمان ثبت‌نام کاندیدان از جانب کمیسیون اعلان می‌شود».

مقام‌های کمیسیون انتخابات هم‌چنان تاکید کرده‌اند که این کمیسیون پس از مشوره با نهادهای دخیل انتخاباتی، در آخر هفته‌ی جاری، تصمیم خود را در مورد چگونگی اجرای تقویم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون آمده است: «کمیسیون مستقل انتخابات با در نظرداشت نکات نظریات و اجماع کٌلی نهادها، در اواخر هفته جاری یک کنفرانس را دایر خواهد نمود که در این کنفرانس در مورد چگونگی تطبیق تقویم انتخابات ریاست جمهوری تصمیم خویش را اعلان می‌نماید.»

گزینه تعویق انتخابات در صورت عدم همکاری

در حالی‌که شماری از رسانه‌ها از احتمال به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خبر می‌دهند، اما مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به‌خبرنامه می‌گویند که آنان گزینه تأخیر را در برنامه‌‌شان ندارند.  این مقام‌ها به خبرنامه تأکید می‌کنند که گزینه تأخیر زمانی به وجود خواهد آمد که کمیسیون حمایت‌های حکومت و جامعه بین‌المللی را با خود نداشته باشد.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به‌خبرنامه می‌گویند که آنان گزینه تأخیر را در برنامه‌‌شان ندارند
مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به‌خبرنامه می‌گویند که آنان گزینه تأخیر را در برنامه‌‌شان ندارند

 میرزامحمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به خبرنامه می‌گوید: «گزینه تأخیر، زمانی مطرح خواهد شد که جامعه‌ی جهانی، حکومت، احزاب سیاسی، نهادهای ناظر و سایر نهادهای دخیل، با کمیسیون انتخابات همکار نباشد، در آن صورت ما نمی‌توانیم انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌تنهایی برگزار کنیم.»

او تأکید می‌کند که حمایت و تمویل جامعه جهانی و همکاری نهادهای داخلی نقش کلیدی در برگزاری انتخابات دارد و در صورت همکاری‌های همه‌جانبه، کمیسیون انتخابات آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دارد.

پیش از این مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز دوشنبه (3 جدی) به بی.بی.سی از احتمال تأخیر در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بودند.

رفیع‌الله بیدار، کمیشنر کمیسیون انتخابات گفته است که به هدفِ آوردن اصلاحات و بهتر شدن امور انتخاباتی، زمان برگزاری انتخابات به تعویق خواهد افتاد.

آقای بیدار گفته است: «مشورت‌های لازم را با جوانب ذی‌دخل آغاز کرده‌ و اکنون گفت‌وگو با احزاب، نهادهای ناظر و نهادهای مدنی جریان دارد. نتیجه این دیدارها با حکومت افغانستان که تأمین‌کننده امکانات مالی و امنیتی آن است، شریک ساخته خواهد شد».

آقای بیدار به این رسانه گفته است که اگر با جمع‌آوری نظریات جوانب ذی‌دخل به این نتیجه برسند که برگزاری انتخابات در ۳۱ حمل ناممکن است، روی تغییر زمان آن فکر خواهند کرد. این عضو کمیسیون انتخابات بیان داشته که جامعه جهانی نیز به این عقیده است که تغییرات و اصلاحات در کمیسیون انتخابات زمان‌گیر و از لحاظ فنی و ظرفیت موجود در این کمیسیون، برگزاری انتخابات در تاریخ مشخص شده، عملی نیست.

کمیسیون ظرفیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد

با این حال، شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی نیز کمیسیون مستقل انتخابات را در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ناتوان می‌دانند و از حکومت می‌خواهند در این نهاد اصلاحات به میان آورد.

این احزاب و جریان‌‎های سیاسی فیصله کرده‌اند که در انتخابات ریاست‌ جمهوری از نامزدی پشتیبانی خواهند کرد که نظام انتخاباتی را تغییر بدهد.

شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی نیز کمیسیون مستقل انتخابات را در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ناتوان می‌دانند
شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی نیز کمیسیون مستقل انتخابات را در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ناتوان می‌دانند

این احزاب و جریان‌های سیاسی تأکید می‌کنند که با حکومت در حال گفت‌وگو اند که در مورد به میان آمدن اصلاحات در کمیسیون مستقل انتخابات به نتیجه برسند.

همایون جریر، عضو کمیته‌ی سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی روز دوشنبه(3 جدی) در یک نشست خبری در کابل گفت: «انتخابات پارلمانی گذشته با مشکلاتی که داشت، ناکامی و عدم کفایت کمیسیون انتخابات را مسجل ساخته است. به این خاطر احزاب و نهادهای مدنی جامعه جهانی و حتی دولت به این نظر اند که این کمیسیون با این ظرفیت نمی‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری را به صورت درست و با موفقیت برگزار کند.»

این احزاب و جریان‌های سیاسی از آن‌چه که تقلب‌های گسترده در انتخابات مجلس نمایند‌گان می‌گویند، انتقاد می‌کنند. آنان می‌افزایند که نهادهای عدلی و قضایی باید به این مشکلات رسید‌گی کنند.

اسدالله سعادتی، عضو کمیته‌ی سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی بیان داشت: «تقلب جرم است و کسانی که مرتکب تقلب می‌شوند یا متهم به تقلب می‌شوند، باید هرچه زودتر به نهاد‌های عدلی و قضایی معرفی شوند.»

از سویی ‌هم شماری از نمایندگان مجلس افغانستان تأکید می‌کنند تا زمانی که اعضای هر دو کمیسیون(کمیسیون انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی) تبدیل نشوند، این کمیسیون‌ها توانایی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.

فوزیه کوفی، عضوی مجلس نمایندگان افغانستان به خبرنامه گفت: «مردم افغانستان در انتخابات پارلمانی به این باور رسیدند که هیچ ظرفیتی در کمیسیون‌های انتخاباتی وجود ندارد. من باور دارم تا زمانی‌که اعضای این کمیسیون‌ها به صورت کلی تغییر نکند، این اعضا به هیچ وجه ظرفیت مدیریتی برای انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.»

به گفته‌ی خانم کوفی، انتخابات پارلمانی با آن‌که سرنوشت یک قوه افغانستان را تعیین می‌کند، اما به نوعی بیشتر منازعه‌ساز نیست. او تأکید می‌کند که اگر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات پارلمانی شود، منازعه بزرگی در افغانستان اتفاق خواهد افتاد که آن‌وقت هیچ‌کسی قادر به مدیریت آن نخواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان