هفدهمین سال‌روز انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان

توسطروایت زنده

دی ۱, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

امروز اول جدی، هفدهمین سالروز انتقال مسالمت‌آمیز قدرت افغانستان است. در چنین روزی در سال 1380 هجری شمسی، برهان‌الدین ربانی پس از کنفرانس بن، قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز به حامد کرزی، رییس اداره موقت واگذار کرد.

ریاست اجرایی حکومت افغانستان در یک اعلامیه گفته است، انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در تاریخ معاصر افغانستان که جابجایی‌‌ها در رهبری سیاسی همواره با جنگ و کشتار همراه بوده است، یک گام بی‌پیشینه و استثنایی بود.

afg

بر اساس این اعلامیه، برهان‌الدین ربانی با واگذاری قدرت، نخستین گام را در راستای برپایی یک نظام دموکراتیک و مردم‌سالار در افغانستان برداشته است.

به باور ریاست اجرایی حکومت، برهان‌الدین ربانی نه تنها زمینۀ انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را فراهم ساخت که در نظام نوین سیاسی، از هیچ سعی و تلاشی در راستای قوام مردم‌سالاری، تأمین عدالت و برابری، حاکمیت قانون و نظام سیاسی پایدار و مبتنی بر آرا و اراده شهروندان دریغ نکرد.

این ریاست خارطرنشان کرده که “در واقع نظام سیاسی کنونی افغانستان و دست‌آوردهای هفده ساله، حاصل تلاش، از خودگذری، صبر، استقامت و جان‌بازی چهره‌هایی مانند پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی و شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور است و ما به عنوان رهروان آنان، مصمم و متعهد به حراست و پاسداری از زحمات و قربانی‌های‌شان هستیم”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *