در انتظار گام‌های عملی پاکستان؛ آیا صلح هدیه‌ی صدمین جشن استقلال افغانستان خواهد بود؟!

توسطعلی شیر شهیر

آذر ۲۴, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

دومین دور نشست سه‌جانبه وزیران امورخارجه افغانستان، پاکستان و چین امروز شنبه(۲۴ قوس) در کابل برگزار شد. در این نشست وزرای خارجه این سه کشور یک توافق‌نامه مشترک در بخش امنیت و مبارزه با تروریسم را امضا کردند.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت خارجه افغانستان، این نشست بیشتر روی گفت‌وگو در مورد مبارزه با هراس‌افگنی، جستجوی راه‌حل سیاسی برای ختم جنگ افغانستان و صحبت در مورد همکاری‌های منطقه‌ای متمرکز بود.

این نشست نخست در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شده و سپس وزیران خارجه هر سه کشور در یک نشست خبری ظاهر شدند و در مورد آن‌چه که بحث کردند، به خبرنگاران معلومات دادند.

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفت که در این نشست در بخش‌های صلح و امنیت، همکاری اقتصادی و اتصال منطقه‌ای، اعتمادسازی و مصالحه سیاسی میان هر سه جناح گفت‌وگو شده است.

آقای ربانی تأکید کرد که پاکستان و چین نقش مؤثری در مسایل افغانستان دارند و اسلام آباد می‌تواند در بخش مذاکرات صلح این کشور، نقش مهمی را ایفا کند.

دومین دور نشست سه‌جانبه وزیران امورخارجه افغانستان، پاکستان و چین امروز شنبه(۲۴ قوس) در کابل برگزار شد
دومین دور نشست سه‌جانبه وزیران امورخارجه افغانستان، پاکستان و چین امروز شنبه(۲۴ قوس) در کابل برگزار شد

وی افزود: «در این نشست روی زمینه همکاری اقتصادی در منطقه نیز بحث شد و امیدواریم که چین در پروژه‌های کلان اقتصادی در افغانستان سرمایه‌گذاری کند».

پیش از این نخستین دور نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین سال گذشته در شهر بیجینگ چین برگزار شده بود. در این نشست، وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان تلاش کردند تا از تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد کاسته شود.

خواست های افغانستان

حکومت افغانستان سه خواست عمده را در نشست سه‌جانبه کابل مطرح کرده است. به گفته‌ی صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه این کشور، امنیت و مبارزه با تروریزم، توسعه اقتصادی و اتصال منطقه‌ای و هم‌چنان اجماع در مورد روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، سه خواست عمده و مطرح‌شده کابل در این نشست بوده است.

به گفته‌ی آقای ربانی، صلح در افغانستان به معنی صلح در منطقه و پاکستان است و حالا وقت آن است که اسلام‌آباد برای نشان دادن اراده‌اش، وارد عمل شود.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم‌چنان از امضای توافقنامه‌ای در بخش امنیت و مبارزه با تروریسم در این نشست سه‌جانبه یادآوری کرد که براساس آن باید روند مبارزه با تروریزم و صلح افغانستان به صورت مشترک به پیش برده شده و سه کشور روابط تجاری‌شان را افزایش دهند.

وی افزود که پس از امضای این توافقنامه سه‌جانبه، انتظار می‌رود که اسلام‌آباد گام‌های عملی در اجرای تعهداتش مبنی بر مبارزه با تروریزم و حمایت از روند صلح بردارد.

آقای ربانی تاکید کرد: «ما انتظار داریم تا نتایج این نشست در هفته‌ها و یا ماه‌های آینده به وضوح قابل مشاهده باشد و پاکستان به تعهداتش عمل کند.»

پاکستان: باید دیدگاه خود را نسبت به‌هم تغییر دهیم

با این حال شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان،‌ از بهبود اعتماد بین دو کشور، نتیجه بخش واقع شدن روند صلح افغانستان و افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین سه کشور ابراز امیدواری کرد.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان
شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان

وی هم‌چنان تاکید می‎کند که گروه داعش، تحریک ازبکستان و سازمان ترکستان شرقی را گروه‌هایی می‌خواند که از ناامنی‌های ایجاد شده در افغانستان برای برهم زدن ثبات منطقه استفاده می‌کنند.

وزیر امورخارجه پاکستان در این نشست مشترک خبری در کابل گفت که پاکستان تلاش دارد تا گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان را به پای میز مذاکرات صلح حاضر کند.

وی افزود: «ما تشویق می‌کنیم که تمام گروه‌های درگیر در افغانستان با هم مصالحه کنند. پاکستان نقش خود را بازی می‌کند و در این زمینه تلاش دارد، اما تصمیم افغان‌ها مهم است و باید افغان‌ها تصمیم بگیرند که برای آینده‌شان چه می‌خواهند».

آقای قریشی تأکید می‌کند: تا زمانی ‌که دیدگاه ما نسبت به همدیگر تغییر نکرده، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم. او تصریح کرد که «ما با متهم کردن یکدیگر به جایی نمی‌رسیم؛ از این‌رو باید در تفاهم با یکدیگر برای آمدن صلح در افغانستان تلاش کنیم.»
به باور آقای قریشی، تا زمانی‌که اعتماد میان هر دو کشور(افغانستان و پاکستان) به وجود نیاید، این جلسات همیشه در حد یک جلسه خواهد ماند.

او در این نشست خبری در کابل گفت: «من آمده‌ام که میان هر دو کشور(افغانستان و پاکستان) اعتمادسازی شود؛ زیرا اگر اعتمادسازی نشود، این نشست‌ها در حد یک نشست باقی خواهد ماند.»

چین: نقش ما در هردو کشور سازنده است

از سویی هم وانگ‌یی، وزیر خارجه چین در این نشست خبری تاکید کرد: “ما (هر سه کشور) در امر مبارزه با هراس افگنی متعهد هستیم و در این مورد تفاهم‌نامه‌ای را نیز امروز امضا کردیم.

او تأکید کرد که بیجینگ به اراده مردم افغانستان برای صلح احترام دارد و در این زمینه هر کمکی که بتواند، دریغ نخواهد کرد.

وزیر خارجه چین تصریح نمود که پاکستان نیز آماده است با جامعه جهانی یک‌جا کار کند که پیشرفت مثبتی در مذاکرات صلح افغانستان بیاید.

وانگ‌یی، وزیر خارجه چین
وانگ‌یی، وزیر خارجه چین

وی گفت: «بیجینگ دوست افغانستان و پاکستان است، ما همکاری خود را با هر دو کشور ادامه می‌دهیم. ما نقش سازنده در قبال صلح افغانستان داریم».

وانگ‌یی علاوه کرد، این نشست سه‌‌جانبه به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند و هم‌چنان یک فرصت خوب برای مذاکرات صلح افغانستان پیش آمده و چین هم در زمینه حاضر کردن طالبان در پای میز مذاکرات صلح، تلاش می‌کند.

او در مورد همکاری‌های اقتصادی گفت که افغانستان می‌تواند از دهلیز اقتصادی میان چین و پاکستان(CPEC)  استفاده کند، اما بیجینگ در زمینه سرمایه‌گذاری زیربنایی در کابل فکر می‌کند.

صلح افغانستان

دومین نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین در حالی در کابل برگزار می‌شود که تلاش‌های افغانستان و نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان، برای رسیدن به صلح در این کشور تشدید یافته است.

روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته(20 قوس) شورای امنیت ملی افغانستان تشکیلات شورای عالی مشورتی صلح را اعلام کرد. در فهرست اعضای این شورای ۳۱ نفره، افراد دولتی و غیردولتی حضور دارند. هفده عضو این شورا چهره‌های جهادی و اعضای دولت قبلی افغانستان هستند.

حامد کرزی، صبغت‌الله مجددی، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، عطامحمد نور، محمد کریم خلیلی، محمدآصف محسنی، یونس قانونی، حامد گیلانی، حاجی دین محمد، اسماعیل‌خان، سید منصور نادری، صلاح‌الدین ربانی، عبدالهادی ارغندیوال، آمنه افضلی، صدیقه بلخی و امرالله صالح رهبران جهادی و اعضای دولت قبلی هستند که در این فهرست نام‌شان دیده می‌شود.

هم‌چنان محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان سه هفته پیش در نشست ژنو طرح جدید حکومت این کشور برای مذاکره با گروه طالبان را اعلام کرد. ایجاد شورای مشورتی صلح و تعیین گروه مذاکره‌کننده با طالبان، بخشی از این طرح جدید است که آقای غنی از آن به‌عنوان «نقشه‌ راه صلح» یاد کرد.

در فهرست اعضای این شورای ۳۱ نفره، افراد دولتی و غیردولتی حضور دارند. هفده عضو این شورا چهره‌های جهادی و اعضای دولت قبلی افغانستان هستند
در فهرست اعضای این شورای ۳۱ نفره، افراد دولتی و غیردولتی حضور دارند. هفده عضو این شورا چهره‌های جهادی و اعضای دولت قبلی افغانستان هستند

در کنار اقدامات حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح، تلاش‌های نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان نیز در بخش مصالحه ادامه دارد. زلمی خلیل‌زاد پیش از این تأکید کرده بود که احتمال این وجود دارد که افغانستان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، به صلح برسد.

در اوج این تلاش‌های کابل و امریکا برای آمدن صلح در افغانستان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در نشست سه جانبه امروز در کابل گفت که اسلام آباد تلاش می‌کند که در جشن صد سالگی استقلال افغانستان، مردم این کشور هدیه‌ای به نام “صلح” را شاهد باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *