جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

«داوودزی مذاکره‌کننده سیاسی ماهری است»؛ واکنش‌ها به تعیین عمر داوودزی به عنوان رییس دبیرخانه شورای عالی صلح

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در فرمان‌های جداگانه، محمد عمر داوودزی، وزیر پیشین امور داخله را به حیث نماینده رییس جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح و رییس دبیرخانه شورای عالی صلح گماشته است.

در فرمان رییس جمهور غنی که روز یک‌شنبه (18 قوس) صادر شد، آمده است که نماینده خاص رییس جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح، در جلسات شورای امنیت ملی اشتراک می‌تواند.

پیش از این اکرم خپلواک، مشاور پیشین رییس جمهور در امور سیاسی، سمت دبیرخانه شورای عالی صلح را به عهده داشت. آقای خپلواک به تاریخ چهاردهم عقرب از سمت خود کنار رفت. او دلیل کنار رفتنش را مصروفیت شخصی عنوان کرده بود.

اخیراً تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان افزایش یافته است. رییس جمهور غنی، در نشست ژنو برنامه‌ پنج‌ساله صلح حکومت را ارایه کرد. براساس این برنامه، یک هیأت مذاکره‌کننده ۱۲ نفری به ریاست سلام رحیمی، رییس اداره امور ریاست جمهوری، تشکیل شده است و قرار است بورد مشورتی برای صلح نیز ایجاد شود.

اکرم خپلواک، مشاور پیشین رییس جمهور در امور سیاسی، سمت دبیرخانه شورای عالی صلح
اکرم خپلواک، مشاور پیشین رییس جمهور در امور سیاسی، سمت دبیرخانه شورای عالی صلح

ضرورت استراتژی جدید صلح

عمر داوودزی، رییس جدید دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید با آغاز تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در موضوع صلح افغانستان تغییری در اوضاع به میان آمده و نیاز است یک استراتژی جدید برای صلح افغانستان ایجاد شود.

آقای داوودزی گفته است که این شورای عالی صلح افغانستان را باید با وضعیت جدید عیار خواهد کرد. او تاکید کرده است که « یک استراتژی کاملاً جدید را تهیه می‌کنیم. استراتژی‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های گذشته را می‌بینیم و آنرا با حالت فعلی عیار می‌سازیم.»

آقای داوودزی به این باور است که استراتژی جدید اجماع کلی‌تری را در برخواهد داشت که شامل مذاکرات صلح، آوردن صلح و حفظ صلح می‌شود. او هم‌چنان از طالبان نیز خواسته است که از خود انعطاف‌پذیری نشان دهند.

آقای داودزی تلاش‌های امریکا را برای رسیدن به صلح، موثر و مثمر دانسته و تاکید دارد که نشانه‌هایی وجود دارد که افغانستان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به صلح دست یابد.

آقای داوودزی به رادیو آزادی گفته است: « امکانات موجود اند، نشانه‌های هم وجود دارند که “به‌خیر” قبل از انتخابات ریاست جمهوری به صلح دست یابیم. آقای خلیل‌زاد به حیث نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در منطقه اثر و رسوخ خاص دارد. کار‌هایش خوب روان است. با این حال اقدامات وی، دولت افغانستان، تلاش‌های مردم و انعطاف پذیری طالبان ما را به یک سرحد، جهت حل مشکل خواهد رسانید.»

واکنش‌ها

شهروندان افغانستان در سطح‌های مختلف، واکنش‌های مختلف به تعیین آقای داوودزی به عنوان رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و هم‌چنان نماینده آقای غنی در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح، داشته‌اند.

در ادامه واکنش‌های شهروندان افغانستان:

هارون نجفی زاد، خبرنگار ایران انترنشنال:

https://twitter.com/HNajafizada/status/1071807250174566402

احمد ظاهر قادری، خبرنگار آزاد:

https://twitter.com/AhmadZahirQader/status/1071986778209480704

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان:

https://twitter.com/hmohib/status/1071791413644484608

عمر زاخیل‌وال، سفیر پیشن افغانستان در اسلام‌باد

https://twitter.com/DrOmarZakhilwal/status/1071816363889451008

عبدالرحمان رحمانی، پیلوت افغان:

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان