ارایه طرح صلح افغانستان در نشست ژنو؛ پیشنهاد صلح غیرمشروط، ولی صلح با طالبان مشروط است

توسطعلی شیر شهیر

آذر ۷, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

در دومین روز نشست عمومی کنفرانس ژنو در مورد افغانستان، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، طرح این کشور برای مذاکرات صلح را ارایه کرد و از دست‌آورهای چهار سال اخیر و تعهداتی که در کنفرانس بروکسل به جامعه جهانی داده بود، گزارش داد.

نشست امروز چهارشنبه(7 قوس) ژنو در مورد افغانستان با سخنرانی افتتاحی صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان گشایش یافت و سپس رییس جمهوری افغانستان و نمایندگان کشورهای اشتراک‌کننده در این نشست، در مورد چالش‌ها و دست‌آورهای حکومت افغانستان صحبت کردند.

صلح یکی از محورهای اصلی نشست ژنو بود. آقای غنی در این نشست گفت که پیشنهاد صلح با طالبان غیرمشروط بوده، ولی صلح با طالبان مشروط است و این پروسه حداقل ۵ سال را در بر خواهد گرفت.

آقای غنی در مورد دست‌آوردهای توسعه‌ای دوره چهارساله حکومتش در این نشست تاکید کرد که توانسته نزدیک به 40 درصد از اصلاحات تعهدشده را در بخش‌های مختلف ایجاد کنند.

او افزود: «امسال، تلاش‌های ما برای بهبودی شرایط سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی مورد تائید قرار گرفت. بانک جهانی در گزارش خود، ما را در رأس کشورهایی که برای اصلاح تلاش دارند، قرار داد».

رییس جمهوری افغانستان هم‌چنان تصریح کرد که قانون افغانستان برای دسترسی به اطلاعات، بهترین قانون در این زمینه شناخته شده است.

نشست امروز چهارشنبه(7 قوس) ژنو در مورد افغانستان با سخنرانی افتتاحی صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان گشایش یافت
نشست امروز چهارشنبه(7 قوس) ژنو در مورد افغانستان با سخنرانی افتتاحی صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان گشایش یافت

شرط‌های افغانستان برای صلح با طالبان

یکی از محورهای اصلی نشست امروز ژنو، مسأله صلح افغانستان و اعلام طرح این کشور برای مذاکرات صلح بود.

محمد اشرف غنی در نشست امروز ژنو در مورد صلح افغانستان گفت که حکومت وحدت ملی برای رسیدن به صلح، تلاش‌های نهایی خود را انجام می‌دهد. او تاکید کرد که حکومت افغانستان از سال‌ها بدین‌سو، به ویژه در پنج سال اخیر برای رسیدن به صلح عجله داشته است.

به گفته‌ی آقای غنی، پیشنهاد صلح در ۲۸ فبروری ۲۰۱۸ یک نمونه این عجله افغانستان می‌باشد: «ما پیشنهاد صلح بدون قید و شرط کردیم و با در نظرداشت برخی از موارد، پیشنهاد نمودیم که طالبان یک بخشی از جامعه همه‌شمول و مردم‌سالار شوند».

به گفته‌ی وی، افغانستان با این چهار شرط برای پذیرفتن طالبان به‌عنوان بخشی از جامعه مردم‌سالار افغانستان آماده است:

بر اساس قانون اساسی تأمین مکلفیت‌های تمام اتباع به خصوص زنان؛

قبولی قانون اساسی و یا تعدیل آن بر اساس احکام قانون اساسی؛

پیش‌برد فعالیت‌های خدمات ملکی و نیروهای امنیتی و دفاعی بر اساس قانون؛

اجازه ندادن به فعالیت گروه های مسلحی که با شبکه‌های تروریستی خارجی، سازمان‌های مخرب خارجی، نهادهای دولتی و یا غیردولتی رابطه داشته باشند و در جستجوی نفوذ در افغانستان باشند.

آقای غنی هم‌چنان در این نشست از تشکیل یک تیم ۱۲ نفری گفت‌وگوکنندگان صلح به نمایندگی از حکومت افغانستان با طالبان خبر داد.

محمد اشرف غنی در نشست امروز ژنو در مورد صلح افغانستان گفت که حکومت وحدت ملی برای رسیدن به صلح، تلاش‌های نهایی خود را انجام می‌دهد
محمد اشرف غنی در نشست امروز ژنو در مورد صلح افغانستان گفت که حکومت وحدت ملی برای رسیدن به صلح، تلاش‌های نهایی خود را انجام می‌دهد

وی در نشست امروز ژنو تاکید کرد که عجله حقیقی از یک‌سو نیازمند تمرکز استراتژیک واضح، بحث منطقی، تفکر با مغز سرد و مذاکرات جامع می‌باشد، از سوی دیگر همه روزه موج حملات بالای مردم، نهادها، سرمایه‌ها و ظرفیت‌های ما، شدید، دوام‌دار و ترس‌ناکتر می‌شود.

آقای غنی تاکید کرد: «جنگ تحمیل شده بالای جامعه ما را می‌توان جنگ بی‌سرحد گفت. این کلمه را در سال 1998 دو تن از دگروالان چینایی ساخته بودند. میان جنگویان مسلکی و افراد ملکی هیچ فرقی باقی نمانده است. به شمول جاده‌ها، شفاخانه‌ها، مساجد، پوهنتون‌ها، مراکز تجارتی، ورزشگاه‌ها و مکاتب، هیچ ساحه‌ی زندگی ما باقی نماده که بالای آن حمله نشده باشد».

از سویی هم رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد که بر اساس خواست شورای عالی صلح و حکومت، بالای ساختار شورای متذکره تجدید نظر می‌شود که بر آگاهی عامه تمرکز نماید و در مراحل بعد از توافق صلح به حکومت مشوره بدهد.

مراحل مذاکرات صلح

مقام‌های حکومتی افغانستان تاکید دارند که مذاکرات صلح در چند مرحله صورت می‌گیرد و پیشنهاد آن‌ها، این است که در این مذاکرات باید یک سری تسلسل‌هایی در نظر گرفته شود.

رییس جمهوری افغانستان در نشست امروز ژنو پیشنهاد داد که این مذاکرات باید نخست بین‌الافغانی، در مرحله دوم مذاکره مشترک با پاکستان، ایالات متحده امریکا و ناتو، در مرحله سوم با کشورهای منطقه مثل چین، هندوستان و کشورهای همسایه، در مرحله چهارم به دست آوردن حمایت کشورهای عرب ـ اسلامی به شمول اندونزی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی و در مرحله پنجم حصول حمایت ناتو و کشورهایی که شرکای توسعه‌ای افغانستان باقی مانده‌اند و در میدان جنگ و در بخش توسعه‌ای از افغانستان حمایت کرده‌اند، به پیش برود.

به گفته‌ی وی، جذب جنگجویان سابق، کمک با طالبان برای تبدیل شدن به یک حزب سیاسی و ایجاد مکانیزم‌هایی که در نتیجه آن به تشویش‌های آنان رسیدگی شود و برداشتن اقدامات برای اعتمادسازی، موارد اساسی صلح واقعی است.

مقام‌های حکومتی افغانستان تاکید دارند که مذاکرات صلح در چند مرحله صورت می‌گیرد و پیشنهاد آن‌ها، این است که در این مذاکرات باید یک سری تسلسل‌هایی در نظر گرفته شود
مقام‌های حکومتی افغانستان تاکید دارند که مذاکرات صلح در چند مرحله صورت می‌گیرد و پیشنهاد آن‌ها، این است که در این مذاکرات باید یک سری تسلسل‌هایی در نظر گرفته شود

رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد که صلح و آشتی یک پروسه اجتماعی نیز می‌باشد تا هم‌دیگر را با صداقت بپذیریم. در چهارچوب حقوق و وجایب قانون اساسی، پروسه ملت‌سازی به صورت مساویانه به توجه ما ضرورت دارد.

پشرفت‌های توسعه‌ای افغانستان

محمد اشرف غنی در دومین روز نشست ژنو ضمن صحبت در مورد صلح افغانستان، گزارش‌هایی از پیشرفت بخش‌‌های توسعه‌ای این کشور نیز ارایه کرد.

به گفته‌ی وی، در دوره حکومت او، درآمد داخلی افغانستان حدود 70 درصد رشد داشته و صادرات این کشور در سال جاری خورشیدی نیز حدود 30 درصد افزایش یافته است.

رییس جمهوری افغانستان در این نشست تأکید کرد که این کشور تلاش دارد از موقعیت جفرافیایی خود بیشترین سود را ببرد. برای رسیده به این هدف، کابل در پروژه‌های مختلف منطقه‌ای سهم گرفته و تاکنون در این پروژه‌ها حدود 11 میلیارد دالر سرمایه‌گذاری شده است.

بخش‌های معارف و مشارکت زنان از جمله موارد دیگری بود که صحبت‌های آقای غنی بالای آن متمرکز بود.

به گفته‌ی او، حکومت افغانستان ساخت 6 هزار مکتب را در دو سال و استخدام بیش از 30 هزار آموزگار را در پنج سال آینده روی دست دارد. او می‌گوید که تاکنون نیز چالش‌های زیادی در بخش معارف در افغانستان وجود دارد. به عنوان مثال، تاکنون بیش از 3 میلیون کودک در افغانستان از مکتب محروم اند.

حکومت افغانستان ساخت 6 هزار مکتب را در دو سال و استخدام بیش از 30 هزار آموزگار را در پنج سال آینده روی دست دارد
حکومت افغانستان ساخت 6 هزار مکتب را در دو سال و استخدام بیش از 30 هزار آموزگار را در پنج سال آینده روی دست دارد

رییس جمهوری افغانستان در بخش مشارکت زنان تأکید کرد که مشارکت زنان در اداره‌های مختلف زنان از 5 درصد در سال 2014 به 16 درصد در سال 2017 افزایش یافته است. او تاکید کرد که افزایش مشارکت زنان در نهادهای مختلف افغانستان، یکی از اهداف راهبردی حکومت او می باشد.

آقای غنی در مورد اصلاحات در بخش عدلی و قضایی نیز گفت که بیش از 50 درصد از اصلاحات در این مورد انجام شده است. به گفته‌ی او، حدود 350 قانون در دوره حکومت او اصلاح و تنفیذ شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *