خوش‌بینی محتاطانه خلیل‌زاد به نتیجه گفتگوهای صلح با طالبان تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

توسطروایت زنده

آبان ۲۷, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان که پس از دیدارهای دو روزه با طالبان دوباره به کابل برگشته، از احتمال رسیدن به توافق صلح با طالبان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 31 حمل خبر می‌دهد.

به گزارش طلوع‌نیوز، آقای خلیل‌زاد که در یک نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت، تأکید کرد، طالبان به این باور اند که نمی‌‍توانند از راه جنگ به پیروزی برسند.

او خاطرنشان کرد که نسبت به گفتگوهای صلح با طالبان «محتاطانه خوش‌بین» و «امیدوار» است.

Khalilzad Seeks Peace

زلمی خلیل‌زاد با بیان این‌که احتمال دارد طالبان در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده‌شان تغییراتی بیاورند، از این گروه خواست که از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کنند.

این در حالی است که بر بنیاد گزارش آسوشتیدپرس، زلمی خلیل‌زاد در دور دوم سفرش به کشورهای منطقه، برای سه روز با نمایند‌گان طالبان در قطر گفت‌وگو کرده‌است. در این گفتگوها خیرالله خیرخواه، والی پیشین گروه طالبان برای ولایت هرات و محمد فضل، یک فرمانده پیشین گروه طالبان نیز حضور داشته‌اند. این دو، در میان پنج عضو گروه طالبان بودند که در سال ۲۰۱۴ از زندان گوانتانامو در بدل یک سرباز امریکایی آزاد شدند.

یک منبع به آسوشتیدپرس گفته است که طالبان خواستار تعلیق برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده و ایجاد یک حکومت موقت شده‌اند. بربنیاد این گزارش، عبدالستار سیرت، یک پژوهش‌گر علوم اسلامی و از نامزدان پیشین انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان رییس‌جمهور موقت پیشنهاد شده‌ است.

در عین حال، در شرایطی که رییس‌جمهور امریکا 6 ماه به زلمی خلیل‌زاد برای به سرانجام رساندن مذاکرات صلح افغانستان فرصت داده، طالبان این فرصت را بسیار کوتاه خوانده‌اند.

این منبع به اسوشتیدپرس گفته که خلیل‌زاد خواستار آتش‌بس از سوی طالبان شده، اما این گروه این درخواست را به دلیل عدم توافق روی رهایی زندانیان طالبان، باز نشدن دفتر برای این گروه و ملغا نشدن محدودیت سفر برای این گروه، نپذیرفته‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *