جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

جنگ شدید در ۸ ولایت افغانستان؛ آیا طالبان می خواهد در وزن کشی مصالحه سنگین وزن جلوه نماید؟

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

حملات طالبان اخیرا بر شماری از ولایت‌های افغانستان شدت گرفته که سبب نگرانی مقام‌های امنیتی این کشور شده است. ویس احمد برمک، وزیر داخله‌ی افغانستان می‌گوید که طالبان آخرین تلاش‌های خود را انجام می‌دهد که “کمر ما را بشکند”.

به گفته‌ی این مقام‌ امنیتی افغانستان، در حال حاضر نیروهای امنیتی این کشور در بیش از هشت ولایت در برابر مخالفان مسلح می‌جنگند. ولایت‌های غزنی، ارزگان و فراه سه ولایتی است که بیشترین تهدیدهای امنیتی را داشته است. علاوه بر این سه ولایت، جنگ در  مناطقی از ولایت‌های متعدد دیگر از جمله غور،‌ وردک، قندوز و فاریاب نیز جریان دارد.

فراه

روز چهار شنبه(23 عقرب)، نیروهای طالبان بار دیگر وارد مرکز ولایت فراه در غرب افغانستان شدند. با رخنه طالبان به داخل شهر فراه،‌ دومین شهر بزرگ در غرب افغانستان، صدها نفر از این شهر هم‌مرز با ایران، فرار کرده‌اند. سخنگوی والی فراه با تایید این رویداد می‌گوید که مشکل اصلی نیروهای دولتی در این ولایت، کمبود نیرو و تجهیزات نظامی است.

مقام‌های امنیتی ولایت فراه نیز تأیید می‌کنند که شب گذشته در درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی‌های بالابلوک و پشت‌کوه این ولایت 34 سرباز پولیس افغان به‌شمول فرمانده پولیس شهرستان خاک سفید ولایت فراه کشته شده‌اند.

سمونوال سید عبدالله اندرابی، آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت فراه می‌گوید که «شب گذشته جنگجویان طالبان بر تولی کندک شاهراه در منطقه “آب خرما” ولسوالی بالابلوک و مواضع نیروهای امنیتی در ولسوالی پشت کوه و حومه‌ی شهر فراه، حملات گروهی را انجام دادند که بعد از چندین ساعت درگیری، ۳۴ سرباز پولیس ملی به شمول قوماندان امنیه ولسوالی خاک سفید کشته شدند.»

روز چهار شنبه(23 عقرب)، نیروهای طالبان بار دیگر وارد مرکز ولایت فراه در غرب افغانستان شدند
روز چهار شنبه(23 عقرب)، نیروهای طالبان بار دیگر وارد مرکز ولایت فراه در غرب افغانستان شدند

آمر امنیت فرمانده پولیس ولایت فراه هم‌چنان تأیید می‌کند که در این درگیری‌ها همچنان ۹ سرباز زخمی و ۱۲ پولیس نیز ناپدید شده اند. به‌گفته‌ی او ، در این درگیری‌ها ۲۶ طالب مسلح کشته و ۱۴ طالب دیگر زخمی شده اند.

جنگ‌های اخیر در ولایت‌های غزنی و ارزگان نیز سبب شده که هزاران تن از ساکنان این مناطق جنگ‌زده، از خانه و کاشانه خود متواری شوند.

تشدید حملات بر مناطق هزاره‌نشین

پیش از این مناطق هزاره‌نشین افغانستان از جمله مناطق امن این کشور به‌شمار می‌رفت، اما دیده می‌شود که طالبان با هدف قرار دادن این مناطق امن، می‌خواهد امتیازهای بزرگی را به دست آورد.

ولایت‌های دایکندی، بامیان و هم‌چنان شهرستان‌های شماری از ولایت‌های دیگر از جمله شهرستان بهسود ولایت میدان وردک، شهرستان‌های جاغوری، مالستان و ناهور ولایت غزنی و شهرستان ارزگان خاص ولایت ارزگان، از جمله مناطقی اند که مردم هزاره‌ در آن بود و باش دارند و این مناطق پیش از این امن بودند.

اما اخیرا حمله‌های گروه طالبان بر این مناطق از جمله شهرستان ارزگان خاص ولایت ارزگان و شهرستان‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی شدت گرفته و ده‌ها تن از افراد ملکی و باشندگان این مناطق در درگیری با طالبان کشته شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان تأیید کرده که آمارهای تلفات غیرنظامیان در این درگیری‌ها بیپیشینه بوده است. این کمیسیون تاکید دارد که علت افزایش آمار تلفات غیرنظامیان در این شهرستان‌ها این است که نیروهای دولتی کم‌تر حضور داشته و نیروهای مردمی مجبور اند برای دفاع از حریم‌شان در برابر طالبان بجنگند.

پیش از این مناطق هزاره‌نشین افغانستان از جمله مناطق امن این کشور به‌شمار می‌رفت، اما دیده می‌شود که طالبان با هدف قرار دادن این مناطق امن، می‌خواهد امتیازهای بزرگی را به دست آورد
پیش از این مناطق هزاره‌نشین افغانستان از جمله مناطق امن این کشور به‌شمار می‌رفت، اما دیده می‌شود که طالبان با هدف قرار دادن این مناطق امن، می‌خواهد امتیازهای بزرگی را به دست آورد

آواره شدن 60 درصد از ساکنان

گزارش یک هیأت دولتی که توسط حکومت افغانستان برای بررسی وضعیت این سه شهرستان از جمله ارزگان خاص، مالستان و جاغوری تعیین شده، نشان می‌دهد که ده‌ها تن از افراد غیرنظامی در این مناطق کشته شده و صدها تن نیز خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند.

یافته‌های این هیأت نشان می‌دهد که تنها در شهرستان جاغوری ولایت غزنی، حدود ۸۱  تن از نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی در طول هفت روز جنگ کشته‌ شده‌اند که از مجموع کشته‌شدگان، 30 تن آنان نیروهای مردمی اند.

اسدالله فلاح، مشاور رییس جمهوری افغانستان در امور حل منازعات که یکی از اعضای این هیأت بوده، تاکید دارد که در نقاط مرزی جاغوری به خصوص محله «رسنه»، هنوز هم برخی از جسدهای سربازان محلی در کوه‌ها باقی مانده و به ‌دلیل شدت جنگ، منتقل نشده است.

به گفته‌ی آقای فلاح، هزاران نفر از باشندگان این شهرستان به خصوص اهالی مناطق مرزی حوتقول، داوود، ایچه و بابه، متواری شده‌اند. تنها در قریه سنگ‌شانده حدود ۸۰۰ نفر به شمول کودکان، زنان و کهن‌سالان تنها در حسینه این قریه پناه گرفته بودند.

گزارش این هیأت دولتی در مورد شهرستان مالستان نیز نشان می‌دهد که در نتیجه حمله طالبان بر این منطقه، ۱۶ تن از نیروهای امنیتی کشته شده و ۳۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

هم‌چنان یافته‌های این هیأت دولتی در مورد شهرستان ارزگان خاص، بر خلاف آن‌چه که رییس‌جمهور غنی پس از شروع نبردها در این منطقه، جنگ را «قومی» خوانده بود، نشان می‌دهد که جنگ ارزگان قومی نیست.

این هیأت دریافته که گروه طالبان از اهالی قریه‌های «کندلان، حسینی و سیاه‌بغل» خواسته بودند به این گروه مالیه بپردازند و در صورت موجودیت سلاح، آن را نیز در اختیار طالبان بگذارند.  بخش دیگری از خواست‌های طالبان از باشندگان مناطق نام‌برده، این بوده که به گفته اسدالله فلاح، علیه دولت به «جهاد» متوسل شوند.

اسدالله فلاح، مشاور رییس‌جمهور غنی در امور حل منازعات گفته است که غیرنظامیان این مناطق در پی این نافرمانی از دستور طالبان، ۲۵ تن در قریه کندلان، ۹ تن در قریه حسینی و ۲۰ تن دیگر در دیگر قریه‌ها از سوی طالبان کشته شدند. ۱۱ نیروی امنیتی نیز مشمول کشته‌شدگان جنگ شهرستان ارزگان خاص اند. ۶ تن از نیروهای امنیتی نیز در این جنگ زخمی شده‌اند.

ه گفته‌ی آقای فلاح، هزاران نفر از باشندگان این شهرستان به خصوص اهالی مناطق مرزی حوتقول، داوود، ایچه و بابه، متواری شده‌اند
ه گفته‌ی آقای فلاح، هزاران نفر از باشندگان این شهرستان به خصوص اهالی مناطق مرزی حوتقول، داوود، ایچه و بابه، متواری شده‌اند

به گفته وی، ۸۵۰ تن از باشندگان این شهرستان بی‌جا شده‌اند که آواره‌گان این جنگ در حال حاضر در بخش‌های امن شهرستان‌های جاغوری و مالستان به سر می‌برند و یک تعداد اندک آن‌ها دوباره به این منطقه برگشته‌اند.

با این حال محمد عزیز بختیاری، عضو هیأت اعزامی رییس‌جمهور که از شهرستان‌های ارزگان خاص، مالستان و جاغوری دیدار کرده، می‌گوید که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از مردم غیرنظامی از دو شهرستان جاغوری و مالستان آواره شده‌اند.

اما به گفته‌ی مقام‌های حکومت افغانستان، طالبان با استفاده از آخرین توان خود برای انجام حملات تروریستی، سنگین‌ترین تلفات را متحمل می‌شوند. به گفته‌ی مقام‌های حکومت افغانستان، تنها در دو شهرستان غزنی(مالستان و جاغوری) بیش از 200 جنگ‌جوی طالبان در یک هفته‌ی کشته شده‌اند.

کمبود تجهیزات در برابر تهدیدات

مقام‌های امنیتی افغانستان با اشاره به‌شدت درگیری‌ها در این کشور می‌گویند که امکانات نیروهای امنیتی افغانستان اندک، اما تهدیدات مخالفان مسلح بسیار جدی است.

گسترش ناامنی‌ها و پیچیدگی بُعدهای مختلف جنگ در سراسر افغانستان، هم‌زمان با افزایش تلفات نظامیان این کشور، سبب شد که نمایندگان پارلمان سران نهادهای امنیتی و دفاعی را برای استجواب به این مجلس فرا بخوانند.

طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان در نشست روز چهارشنبه(23 عقرب) مجلس نمایندگان این کشور گفت که وضعیت در شهرستان‌های جاغوری و مالستان غزنی، چهارسده ولایت غور، خاص ارزگان و ولایات قندز، بغلان، جوزجان، زابل، فاریاب، فراه و سرپل، بسیار نگران‌کننده‌ است.

آقای بهرامی می‌گوید که نیروهای امنیتی با راه‌اندازی عملیات‌ها تلاش دارند تا وضعیت عادی شود، اما به‌گفته وی، امکانات آنان اندک است.

او تصریح کرد: «حرف صادقانه این است که توطئه‌ها علیه این کشور و سطح تهدیدات خیلی بالا است، اما امکانات موجود در نهادهای امنیتی و دفاعی کفایت‌کننده دفع این تهدیدات نیست، اما ما آن‌چه من‌حیث امکانات در توان داریم، از آن استفاده می‌نماییم».

طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان
طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان

در عین حال ویس احمد برمک، وزیر امورداخله‌ی افغانستان در پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس در مورد چگونگی جنگ در مناطق مرکزی این کشور گفت که این جنگ به هیچ‌وجه قومی نیست.

او تاکید کرد: «این جنگ خدای ناخواسته جنگ قومی نیست، در هر جایی که مردم در آرامش باشند، دشمنان افغانستان نمی‌خواهند در آن‌جا حضور دولت ثابت باشد و هم مردم در آرامش زندگی کنند، بحث آنان این است که حکومت را زیر فشار بگیرد و مردم علیه حکومت برخیزند.»

آقای برمک تأکید کرد که مخالفان مسلح حکومت افغانستان آخرین تلاش‌های خود را انجام می‌دهند که «کمر ما را بشکنند»، اما این‌که کمر کی خواهد شکست، این را زمان نشان خواهد داد.

کشتهشدن 28 هزار نیروی افغان

رییس‌جمهور افغانستان غنی به تازگی گفته است که در چهار سال گذشته بیش از ۲۸ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند.

آقای غنی در سخنرانی از طریق ویدیو کنفرانس در یک گردهمایی در دانشگاه جان هاپکینز در واشنگتن گفته است که با وجود این رقم از تلفات نیروهای امنیتی در چهار سال گذشته،‌ این نیروها قادر خواهند بود تا مناطقی را که مخالفان مسلح در کنترول دارند، دوباره پس بگیرند.

به گفته‌ی او،‌ از سال ۲۰۱۵ تاکنون، ۲۸ هزار و ۵۲۹ نفر از نیروهای امنیتی و ۵۸ سرباز امریکایی در جنگ با مخالفان مسلح دولت در این کشور کشته شده‌اند.

رییس‌جمهور افغانستان غنی به تازگی گفته است که در چهار سال گذشته بیش از ۲۸ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند
رییس‌جمهور افغانستان غنی به تازگی گفته است که در چهار سال گذشته بیش از ۲۸ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند

رییس‌جمهور غنی همچنان گفته که بیشتر تلفات نیروهای دولتی هنگام دفاع از مواضع ثابت و غیرمتحرک‌شان وارد شده و حکومت درباره‌ی چگونگی جابه‌جاسازی نیروهای خود دوباره بررسی می‌کند.

وی تأکید کرده که به دنبال خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیروهای افغان مسوولیت تأمین امنیت کشور را بر عهده گرفته‌اند که سبب افزایش تلفات آن‌ها شده‌ است.

به گفته‌ی آقای غنی، پس از این‌که نیروهای افغان مسوولیت تأمین امنیت را گرفتند، تلفات نیروهای خارجی کاهش یافته است.

وی توضیح داده است: «گروه طالبان در موقعیتی نیست که جنگ را برنده شود. حکومت تلاش می‌کند در زمینه‌ی جنگ با طالبان، به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز دست یابد».

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان