جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

از مطالبه زندگی آرام تا کابوس یک شب زمامداران؛ تظاهرات غیرمنتظره کابل چگونه شکل گرفت؟

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

صدها تن از باشندگان شهر کابل در اعتراض به ناامنی‌های اخیر در ولایات غزنی و ارزگان، شب‌هنگام به‌سوی ارگ ریاست جمهوری حرکت کرده و خواستار اقدامات فوری حکومت برای رسیدگی به وضعیت امنیتی این ولایت‌ها شدند.

این اعتراضات ساعت یازده شب گذشته آغاز شده و در دل یک شب بارانی و هوای سرد، در برابر کاخ ریاست جمهوری ادامه یافت. تعداد این معترضان که به صدها تن می‌رسید، شب را در زیر باران این فصل سردِ سال، صبح کردند و به اعتراض‌شان ادامه دادند.

این معترضان دولت را به بی‌اعتنایی در برابر حمله‌های اخیر طالبان مسلح بر شهرستان‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی و هم‌چنان شهرستان ارزگان خاص ولایت ارزگان متهم کرده و تاکید دارند که با وجود حمله‌های گسترده‌ی طالبان بر این شهرستان‌ها، حکومت هیچ اقدام جدی برای عقب زدن این گروه نکرده است.

از سویی‌هم شماری از دانشجویان در کابل، از ساعت ۶ صبح امروز دوشنبه(21 عقرب) در اعتراض به همین موضوع، دروزاه دانشگاه‌های کابل و پلی‌تخنیک را بستند.

هم‌زمان با اعتراض شماری از شهروندان کابل در برابر ارگ ریاست جمهوری و دانشگاه‌های کابل، ده‌ها تن از شهروندان و دانشجویان ولایت بلخ نیز در ارتباط به ناامنی‌های اخیر ولایت غزنی و ارزگان، دست به تظاهرات خیابانی زدند.

در ادامه این اعتراض‌های مدنی، موج اعتراض به شهر غزنی رسید و صدها نفر از شهروندان این شهر با تجمع در در مقابل دفتر والی و شورای ولایتی غزنی، دست به اعتراض زده، خواهان توجه جدی مقامات به بهبود وضعیت امنیتی مناطق مختلف این ولایت شدند.

شهرستان‌های جاغوری و مالستان غزنی و هم‌چنان ارزگان خاص ولایت ارزگان از چند روز به این‌سو زیر حملات شدید طالبان قرار دارد که در این حمله‌ها، ده‌ها غیرنظامی و نیروی امنیتی جان باخته‌اند.

محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان چند روز پیش با صدور حکمی، جنگ ارزگان را جنگ قومی خوانده و گفته بود که هیأتی برای بررسی این جنگ می‌فرستد. این حکم خشم مردم این ولایت را بر انگیخت. اما پس از آن عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان اعلام کرد این جنگ قومی نیست و طالبان به مردم و نیروهای امنیتی تلفات وارد کرده است.

حرکت خودجوش مردمی

حرکت این معترضان ساعت 10 شب گذشته و به دنبال یک نوشته فیس‌بوکی شکل می‌گیرد: «بچه‌ها اگر ممکن است، همین حالا پشت ارگ برویم.»

«احمد جاوید تاشه»، یکی از کاربران فیس‌بوک چند دقیقه بعد از نوشته اولی، نوشته دومی‌اش را این‌گونه پست می‌کند: «من تا 10 دقیقه‌ی دیگر چهارراهی حاجی نوروز هستم. هرکس جرأت دارد، بیرون شود و در مسیر جاده شهید مزاری همراه می‌شویم. پیش به سوی ارگ!»

در نهایت، همه‌ی جوانانی که دردی در ته دل‌شان به خاطر از دست دادن نزدیکان‌شان، نیروهای مردمی و امنیتی داشتند، با این حرکت یک‌جا می‌شوند و جمعیت خودجوشی را تشکیل می‌دهند.

این معترضان که تظاهرات‌شان تا پاس از ظهر در برابر ارگ ریاست جمهوری ادامه داشت، می‌گویند که «بی‌توجهی حکومت به مردم ولایت غزنی و ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان، سبب شده که پس از گذشت شش روز هنوز هم، طالبان بالای مردم در این مناطق حمله کنند که در نتیجه‌ی آن صدها تن از ساکنان این ولسوالی‌ها مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.»

آنان تاکید کردند که حکومت به نیروهای امنیتی اجازه حملات هوایی را نمی‌دهد و با گذشت بیش از یک هفته از حمله طالبان بر شهرستان جاغوری و مالستان، “هنوز هیچ اقدام موثری علیه طالبان” صورت نگرفته است.

صدور فرمان حملات هوایی و زمینی در مناطق جاغوری، مالستان و ارزگان، پاک‌سازی مناطق مرزی مالستان، جاغوری و ارزگان از وجود شورشیان و رسانیدن کمک فوری به آوار‌گان در این مناطق، فرستادن نیروهای بیش‌تر امنیتی و استقرار دایمی این نیروها در این مناطق، تأمین امنیت راه‌های مناطق مرکزی، ایجاد پاسگاه‌های امنیتی در مسیر قره‌باغ و ناهور و ایجاد قول اردوی مناطق مرکزی از عمده‌ترین خواست‌های این معترضان است.

دو روز قبل نیز شماری از فعالان مدنی و باشند‌گان پایتخت، در یک گردهم‌آیی در چوک دهمزنگ، خواستار کمک‌های فوری به‌ بی‌جاشد‌گان در شهرستان ارزگان خاص ولایت ارزگان و شهرستان‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی شده و بر ختم جنگ در این مناطق تأکید کردند.

اطمینان رییس جمهوری و پایان اعتراض

محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان پس از 14 ساعت از ادامه این تظاهرات، با معترضان از طریق تلفن صحبت کرد. رییس‌جمهور غنی در گفت‌وگو با معترضان جزییات اقدامات حکومت در رابطه به تأمین امنیت شهرستان‌های مالستان، جاغوری و سایر ولایات را با آنان شریک کرد.

محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان پس از 14 ساعت از ادامه این تظاهرات، با معترضان از طریق تلفن صحبت کرد
محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان پس از 14 ساعت از ادامه این تظاهرات، با معترضان از طریق تلفن صحبت کرد

در یک بیانیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است، آقای غنی به معترضان اطمینان داد که امنیت این شهرستان‌ها تأمین می‌شود و نیروهای بیشتری اعزام گردیده است.

بر اساس این بیانیه، به دنبال این صحبت‌ها و اطمینان رییس جمهوری، معترضین به اعتراض و تجمع خود در چهارراهی پشتونستان پایان دادند.

انفجار در میان معترضان

اما پس از پایان این اعتراض، در حالی که معترضین در حال برگشت به سوی محل زندگی خود بودند، در نزدیکی مکتب استقلال در ناحیه دوم شهر کابل، هدف یک حمله انتحاری قرار گرفتند.

وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، این رویداد تروریستی حوالی ساعت ۱:۴۵ بعد از ظهر امروز هنگامی به وقوع پیوست که یک حمله کننده انتحاری مواد همراه‌اش را در نزدیکی یک چک پاینت پولیس در مقابل لیسه استقلال منفجر کرد.

به گفته این وزارت، حمله تروریستی امروز دوشنبه(21 عقرب) شهر کابل، 6 کشته به شمول 3 خانم، 2 مرد و یک فرد نظامی و 20 زخمی به شمول سه فرد نظامی برجای گذاشته است.

اقدامات حکومت

در پی این اعتراض‌ها، جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش افغانستان پیش از ظهر امروز دوشنبه(21 عقرب) در یک نشست خبری در کابل ظاهر شده و تاکید کرد که نتیجه جنگ در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی، با توجه به اقدام‌هایی که نهادهای امنیتی روی دست گرفته‌اند، به زودی تغییر خواهد کرد.

آقای یفتلی اذعان کرد که «اخیرا دو ولسوالی غزنی که در ۱۷ سال گذشته مناطق آرام و مرکز علم و دانش بودند، متاسفانه ناامن شده، اما تلاش‌های آن‌ها با قوت ادامه دارد تا نیروهای مسلح طالبان را از این شهرستان‌ها عقب بزنند.»

جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش افغانستان
جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش افغانستان

رییس ستاد ارتش افغانستان تاکید کرد که داکتر محمدعارف شاه جهان، والی پیشین میدان وردک و از نمایندگان سابق ولایت غزنی در مجلس، همراه با ۱۴ تن از مقام‌های امنیتی و ۴۰ نیروی کوماندو به شهرستان جاغوری اعزام شده‌اند.

یفتلی گفت که در حملات شب گذشته بر شهرستان جاغوری، ۱۷ تن از طالبان کشته شدند. او خاطرنشان کرد: «اگر تلفات طالبان را در جنگ مالستان و جاغوری حساب کنیم، تاکنون ۲۰۰ طالبان در این دو شهرستان کشته شده‌اند.»

از سویی هم سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، با نشر پیامی گفته است: «رهبری حکومت اوامر قاطع صادر کرده که به اسرع وقت حملات دشمن سرکوب شده و امنیت ولسوالی‌های جاغوری و مالستان تأمین گردد. رهبری نهادهای امنیتی و دفاعی به طور ۲۴ ساعتی و با آماد‌گی کامل اوضاع را تحت نظر دارند و همین اکنون همه اقدامات و تدابیر لازم اتخاذ شده است».

وی در ادامه از معترضان خواسته که «اتحاد و همدلی‌شان را حفظ کنند و به جای مصروف شدن به مسایل فرعی و دامن زدن به اختلافات درونی، اهداف اصولی و مطالبات مشروع و قانونی‌شان را تعقیب کنند و همگی کوشش کنند که از شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس و اخبار نادرست و تضعیف روحیه مردم جلوگیری شود.»

با این حال جنرال مراد علی مراد، رییس گانیزیون کابل نیز صبح امروز دوشنبه در میان تظاهرات‌کنندگان حضور یافت و خواستار پایان اعتراض‌ها در اطراف ارگ ریاست جمهوری شد.

او تاکید کرد: «به تظاهرات پایان دهید و با رئیس جمهور تلفنی صحبت کنید و حرف رئیس جمهور را منحیث یک سند مشروع و قانونی قبول کنید. دستور عملیات از طرف شخص رئیس‌جمهور و شورای امنیت ملی به وزرای سکتور امنیتی صادر شده است.»

از سویی هم دفتر شورای امنیت ملی نیز اعلام کرده که «موضوع تأمین امنیت غزنی به گونه‌ی جدی تعقیب می‌شود».
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی در دیدار با نمایند‌گان غزنی گفته که حمله‌های هوایی و زمینی در همکاری با حمایت قاطع ناتو برای سرکوب دشمن ادامه می‌یابد.

خواست‌های برحق

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواست‌های این معترضان را خواست‌های برحق دانسته و تاکید دارد که حکومت هرچه زودتر باید به این خواست‌ها رسیدگی کند.

این کمیسیون تاکید دارد که در اثر جنگ در شهرستان‌های مالستان، جاغوری و ارزگان خاص، تلفات بی‌پشینه‌ای بر غیرنظامیان وارد شده است.

لطیفه سلطانی، یکی از سخنگویان این کمیسیون به خبرنامه می‌گوید که «در نتیجه‌ی جنگ در روزهای اخیر در ولسوالی‌های مالستان، جاغوری، ارزگان خاص، تلفات بسیار بی‌پشینه‌ای در این ساحات رخ داده است.»

خانم سلطانی تاکید کرد که در حال حاضر هم‌چنان در ولایت ننگرهار، در شهرستان معروف ولایت قندهار و در ولایت فراه جنگ به‌شدت ادامه دارد.

مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تاکید دارند که فقدان یک برنامه پیش‌گیرانه حکومت و کمبود نیروی امنیتی سبب شده که نیروهای خیزش مردمی در برابر مخالفان مسلح حکومت بیاستند و این مساله آمار تلفات غیرنظامیان را به صورت گسترده افزایش داده است.

خانم سلطانی تاکید کرد: «جنگ‌های اخیر در ولایت غزنی و ارزگان در کنار تلفات گسترده، ساکنان زیادی را در این ولایت سردسیر آواره کرده است. خواست ما از حکومت این است که هرچه زودتر به خواست‌های مردم این ولایت که خواست بر حق می‌باشد، رسیدگی کنند تا جلوی تلفات بیشتر گرفته شود.»

دلیل تشدید حملات طالبان بر مناطق هزارهنشین

اخیرا حملات طالبان بر شماری از مناطق هزاره‌نشین افغانستان افزایش یافته است. حملات اخیر این گروه بر ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان و شهرستان‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی، نمونه‌هایی از تشدید حملات بر مناطق هزاره را نشان می‌دهد.

اخیرا حملات طالبان بر شماری از مناطق هزاره‌نشین افغانستان افزایش یافته است
اخیرا حملات طالبان بر شماری از مناطق هزاره‌نشین افغانستان افزایش یافته است

با این حال رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که حمله بر شهرستان‌های جاغورى و مالستان غزنى دو سال قبل از طرف طالبان طرح شده بود. به گفته‌ی او طالبان مي‌خواهند از طريق جاغورى، مالستان، دايكندي و غور، دهليز ديگرى به خاطر ناآرام کردن ولايات شمالی باز کنند.

آقای نبیل در صحفه رسمی تویتر خود تأکید می‌کند که اين موضوع را بارها در مجالسی که سیاسیون، فعالان مدنی و همکاران بین‌المللی و همچنین کسانی که از حکومت با او در تماس بوده‌اند، مطرح کرده است.

وی در ادامه تصریح کرده است: «حكومت وحدت ملى از دو حالت مبرا نيست. يا جز این برنامه هستند و يا بي‌كفايت‌اند و با داشتن تحليل روزمر‌گى و طفلانه‌ای که از وضعیت بحرانی کنونی دارند، خطر را درك كرده نمي‌‎توانند. كه در هر دو صورت قابل بخشش نيستند و بايد در اين مورد جوابگو باشند.»

پیش از این امین احمدی، استاد دانشگاه و یکی از چهره‌های مطرح جامعه هزاره در مورد دلیل تشدید حملات طالبان بر مناطق این مردم گفته بود که «طالبان با تشدید حملات‌شان بر هزاره‌ها، می‌خواهند آنان را از حمایت نظام مایوس کرده و به‌نوعی زیر نفوذ خود بیاورند». به گفته‌ی او طالبان می‌خواهند با نفوذ بر قوم هزاره‌ که همواره از نظام حمایت کرده، دست‌آورد بزرگی را برای خود رقم بزند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان