با پنج میوه پر فروش و صادراتی افغانستان آشنا شوید!

توسطفرشته فرهنگ

آبان ۲۰, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

افغانستان یک کشور زراعتی است و دارای انواه میوه‌های تازه و خشک با کیفیت است. این میوه‌ها که اکثریت آن به کشورهای همسایه و خارجی صادر می‌شود، یکی از بهترین منبع‌های درآمد کشاورزان و بازرگانان این کشور محسوب می‌شود.

با این‌که می‌توان از این منبع بهترین استفاده را داشت، اما بیشترین سهم این میوه‌ها به دلایلی چون عدم آگاهی باغبانان از پرورش میوه و رسیدگی به گیاهان، کنترول بیماری‌های گیاهی و تجویز دوا و بسترسازی برای فروش این حاصلات، از بین می‌رود که دولت و مسئولین زراعتی، آبیاری و مالداری در سدد کنترول و حل این مشکلات هستند.

در این گزارش 5 نوع میوه افغانستان را که امسال حاصل بیشتری داشته، معرفی می‌کنیم:

یک. انار قندهار

انار ولایت قندهار یکی از معروف‌ترین نوع میوه در سراسر افغانستان و جهان است که هر کسی آن را می‌شناسد. هرچند در مناطق دیگر افغانستان نیز انار تولید می‌شود، اما انار قندهار، از کیفیت بهتری برخوردار بوده و شهرت دارد.

در سال جاری حدود ۱۵۰ هزار تن انار از باغ‌های ولایت قندهار به دست آمده است. امسال این میوه از لحاظ تولید و همچنان کیفیت، نسبت به سال‌های قبل بهتر بوده است.

سید حفیظ‌الله سیدی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت قندهار به روزنامه 8 صبح گفته است که حاصلات «انار قندهار» در سال جاری به 150 هزار تن رسیده، در حالی که سال گذشته، ۱۲۵ هزار تن بود. این در حالی است که بیش از هشت هزار هکتار از زمین‌های این ولایت، زیر کشت انار قرار دارد.

انار ولایت قندهار یکی از معروف‌ترین نوع میوه در سراسر افغانستان و جهان است که هر کسی آن را می‌شناسد
انار ولایت قندهار یکی از معروف‌ترین نوع میوه در سراسر افغانستان و جهان است که هر کسی آن را می‌شناسد

به گفته وی، تا حال ۲۶ هزار و ۵۶۴ تن از حاصلات انار قندهار به بیرون از افغانستان صادر شده است.

خریداران انار قندهار را کشورهایی چون پاکستان، امارات متحده‌ عربی و هندوستان تشکیل می‌دهد. گفته شده است که از میان ۲۶ هزار و ۵۶۴ تن انار، بیش از ۵۰ تن آن به دوبی، ۳۰ تن به هندوستان و باقی‌مانده آن به پاکستان صادر شده است.

یک سیر انار در بازارهای داخلی قندهار تا ۳۰۰ افغانی فروخته می‌شود. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار باغدار در این ولایت، مصروف کاروبار پرورش باغ‌های انار اند. همچنان در جریان سال جاری بیش‌تر از ۲ هزار و ۵۰۰ جریب زمین را باغ انار ساخته است.

دو. عناب فراه

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فراه اعلام کرده که امسال سه هزار و ۶۰۰ تن عناب در این ولایت تولید شده و دهقانان و تاجران این ولایت، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون افغانی از فروش آن، درآمد به دست آورده‌اند.

«طلای سرخ فراه» یا همان عناب جزء میوه‌های طبی بوده که به شکل خودرو یا هم به دست زارعین کشت می‌شود.

فراه یکی از ولایت‌های مهم تولیدکننده‌ی عناب در افغانستان و منطقه به شمار می‌رود و یک هزار و 200 هکتار زمین این ولایت تحت کشت عناب قرار دارد. شهرستان‌های پشت‌کوه، قلعه‌‌کاه، پشت‌رود، بکواه، بالابلوک و مرکز فراه، از جمله مناطقی‌اند که بیش‌ترین کشت‌زارهای عناب را دارند.

در کشت عناب در فراه، شش‌هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۸ هزار تن دیگر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

طلای سرخ فراه» یا همان عناب جزء میوه‌های طبی بوده که به شکل خودرو یا هم به دست زارعین کشت می‌شود
«طلای سرخ فراه» یا همان عناب جزء میوه‌های طبی بوده که به شکل خودرو یا هم به دست زارعین کشت می‌شود

خرید و فروش یک کیلوگرام عناب پروسس نشده به ۶۰۰ افغانی و پروسس‌شده‌ی آن به یک‌هزار افغانی می‌باشد.

سالانه نزدیک به سه‌ تن عناب فراه به منصور ساخت دارو به بیرون افغانستان و عمدتا به کشورهای آسیایی و حتی به اروپا صادر می‌شود. عناب تازه فراه، در خود این ولایت به مصرف می‌رسد، اما خشک‌شده‌ی آن صادر می‌شود.

سه. سیب میدان وردک:

سیب ولایت میدان وردک همه ساله به دلیل تولید فراوان و نبود مارکت مناسب، با قیمت پایین در بازارهای افغانستان عرضه می‌شود.

این ولایت با این‌که با خشک‌سالی روبه‌رو بوده، اما حاصلات میوه سیب آن رو به افزایش نهاده و به 90 هزار تن رسیده است.

در ولایت میدان وردک، در صدها جریب زمین نهال سیب غرس شده و حدود 85 تا 90 هزار تن سیب به دست آمده است. همچنان سیب میدان وردک شامل فهرست مواد غذایی نیروهای امنیتی افغانستان خواهد شد.

با این‌که سالانه مقدار قابل ملاحظه‌ای از حاصلات سیب این ولایت فاسد شده و از بین می‌رود، اما 50 هزار تن آن هر سال به خارج از این کشور صادر می‌شود.

درختان سیب در میدان وردک نزدیک به ۴۴ هزار و ۳۹۵ جریب زمین را احتوا می‌کند.
مشهورترین سیب‌هایی که در ولایت میدان وردک تولید می‌شوند، ویلسپر یا مالینگ، گولدن دلیشیز یا بیروتی، رید دلیشیز، رید چیپ، ریال گالا و سمریت یا جوسی اند.

در ولایت میدان وردک، در صدها جریب زمین نهال سیب غرس شده و حدود 85 تا 90 هزار تن سیب به دست آمده است
در ولایت میدان وردک، در صدها جریب زمین نهال سیب غرس شده و حدود 85 تا 90 هزار تن سیب به دست آمده است

چهار. بادام دایکندی

یکی از میوه‌های مشهور دیگر افغانستان بادام است که بیشترین تولید آن در ولایت دایکندی است.

در سال جاری از این ولایت، 13 هزار تن بادام برداشت شده است. هرچند خشک‌سالی و سرمای شدید در موقع گل بادام، درختان بادام را در این ولایت متأثر کرد، اما با آن هم حاصل خوبی داشته است.

در یک خبرنامه وزارت زراعت و مالداری ولایت دایکندی آمده است که نزدیک به 15 هزار هکتار زمین در دایکندی، زیر کشت درخت بادام است که بخش عظیم دهقانان از همین باغ‌های بادام امرار معیشت می‌کنند.

بادام ولایت دایکندی 24 نوع دارد که از این بین چهار نوع بادام ستاربایی، دو نوع بادام سنگک، دو نوع عبدالواحدی، مخملی، قهاربایی و شاخ بز، از معروف‌ترین نوع بادام است.

یک سیر بادام ستاربایی بین 4 الی 5 هزار افغانی، و یک سیر بادام سنگک بین 6 الی 7صد افغانی در بازار دایکندی خرید و فروش می‌شود. نزدیک به 90 درصد این محصول به ولایت‌های همجوار دایکندی و خارج از افغانستان صادر می‌گردد.

یکی از میوه‌های مشهور دیگر افغانستان بادام است که بیشترین تولید آن در ولایت دایکندی است
یکی از میوه‌های مشهور دیگر افغانستان بادام است که بیشترین تولید آن در ولایت دایکندی است

پنج. جلغوزه سیاه

جلغوزه سیاه یکی دیگر از میوه‌های گران‌بهای افغانستان است. این میوده که دارای ارزش بالای غذایی است، یک منبع خوبی درآمد برای کشاورزان عمدتا در حوزه شرق افغانستان را تشکیل می‌دهد.

این میوه که تاکنون از ولایت خوست به پاکستان صادر شده و بعد از پروسس، با نشان پاکستان به چین صادر می‌شد، با راه‌اندازی دهلیز هوایی کابل ـ چین، از این پس با نام و نشان افغانستان و به صورت مستقیم به این کشور صادر می‌گردد.

رئیس‌جمهور افغانستان در 15 عقرب سال جاری که روز تجلیل از محصولات ملی این کشور است، با افتتاح دهلیز هوایی کابل ـ چین، 3 هزار تن جلغوزه را به چین صادر کرد. پس از این قرار است هر روز 20 تن جلغوزه به چین صادر شود.

جلغوزه سیاه یکی دیگر از میوه‌های گران‌بهای افغانستان است
جلغوزه سیاه یکی دیگر از میوه‌های گران‌بهای افغانستان است

هم اکنون محصولات جلغوزه به 23 هزار تن در سال می‌رسد. پیش از این سالانه 10 هزار تن جلغوزه افغانستان از کشور پاکستان به چین صادر می‌شد. اما از این پس درآمد صادرات این میوه در افغانستان به 1 میلیارد دالر خواهد رسید.

بیشترین تولیدات جلغوزه در ولایات جنوب شرقی مانند پکتیا، پکتیکا و خوست صورت می‌گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *