جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

در حمله طالبان به شهرستان جاغوری چه گذشت؟!

خواندن 8 دقیقه
1
(1)

در ادامه حملات اخیر طالبان بر مناطق مرکزی افغانستان، این گروه بامداد روز چهارشنبه(16 عقرب) از چند محل بالای شهرستان جاغوری ولایت غزنی حمله کرد. این در حالی است که در روزهای گذشته، به دلیل حمله طالبان بر شهرستان ارزگان خاص ولایت ارزگان، مناطق مرزی شهرستان‌های مالستان و جاغوری نیز زیر تهدید قرار داشته است.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که دولت ساعت ۳:۰۰ بامداد چهارشنبه در جریان این حمله قرار گرفته و چرخبال‌های نظامی نیز از سوی مرکز توحید عملیات، برای در کنترل‌گرفتن وضعیت به شهرستان جاغوری فرستاده شد.

اما مردم محل و شاهدان عینی می‌گویند که هیچ نیروی کمکی زمینی یا هوایی در ساعات اولیه صبح چهارشنبه به جز چند سرباز معدود امنیتی از شهرستان جاغوری به محل درگیری نرسیده بود.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به خبرنامه گفته بود که جنگ بعد از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه پایان یافته و طالبان به طرف ساحه رسنه شهرستان گیلان عقب‌نشینی کرده‌اند.

اما مسئولین محلی از احتمال ادامه حمله گسترده‌تر طالبان بر شهرستان جاغوری ولایت غزنی خبر داده‌اند.

شروع جنگ در شهرستان جاغوری

یکی از ساکنین شهرستان جاغوری که خانه‌اش در تصرف طالبان بوده، در گفتگو با خبرنامه جریان جنگ روز چهارشنبه در این شهرستان را بازگو کرده است.

نظیر حسین باهر می‌گوید: “حوالی ساعت 3 الی 4 صبح بود که صدای اسلحه‌های سبک و سنگین شنیده شد و مردم با این صدا از خواب بیدار شدند، اما با روشن شدن هر چراغی و یا نوری، طالبان آن نقطه را هدف قرار داده و شلیک کردند. این وضعیت تا روشن شدن هوا و رسیدن صبح ادامه پیدا کرد. طالبان نیز بر ولسوالی و منطقه تسلط پیدا کردند که تا این زمان 3 نفر از مردم محل کشته شدند.

در روزهای گذشته، به دلیل حمله طالبان بر شهرستان ارزگان خاص ولایت ارزگان، مناطق مرزی شهرستان‌های مالستان و جاغوری نیز زیر تهدید قرار داشته است
در روزهای گذشته، به دلیل حمله طالبان بر شهرستان ارزگان خاص ولایت ارزگان، مناطق مرزی شهرستان‌های مالستان و جاغوری نیز زیر تهدید قرار داشته است

طالبان به هر نقطه رفته اعلام کردند که کسی از خانه‌های خود بیرون نشود و این قضیه تا ساعت‌های 9 صبح ادامه پیدا کرد تا این‌که این گروه مردم محل را در مسجد جمع نموده و بسیار مختصر به آنان اعلام کرد که نباید هیچ گونه مقاومتی در برابرشان انجام دهند. و تاکید کردند که اگر کسی از خانه‌ها بیرون شود و از نزد آنان اسلحه‌ای پیدا شود، ما مستقیما به آنان شلیک می‌کنیم. طالبان بعد از این صحبت‌ها، شخصی که از خانه خود بیرون شده را کشته که هنوز هم جنازه او در قسمت بازار بوده به دست فامیل‌اش نرسیده است. و بعد از این فرد، دو نفر دیگر نیز کشته شده‌اند که هنوز هم در ساحه باقی مانده است”.

باهر به خبرنامه گفت: “وضعیت به همین منوال پیش رفته و تا هنوز هم جنگ جریان داشته و جنگ بین نیروهای خیزش‌های مردمی که از قریه‌های اطراف مثل زیرک، مهاجرین، حیدر، لومان و قسمت‌هایی از سنگ ماشه به کمک آمده‌اند و طالبان در قسمت قریه چهارشنبه داود به شدت ادامه دادند. در قسمت حوت قول نیز حمله صورت گرفته که با کمک نیروهای محلی پولیس طالبان را شکست داده و حوالی ساعت 11 دوباره طالبان حمله دوم را انجام می‌دهند که تا ساعت 2 و نیم ادامه پیدا می‌کند. مردم محل گفته‌اند که 5 پولیس محلی و مردمی کشته و 1 نفر زخمی شده و از طالبان نیز 15 جنازه در ساحه مانده و آن‌ها نتوانسته‌اند جنازه‌ها را انتقال دهند. در این حادثه جنرال باشی حبیب نیز زخمی می‌شود. جنرال باشی هنوز هم تحت تداوی بوده، از وضعیت او معلومات دقیقی در دست نیست”.

خانه‌های مردم جاغوری سنگری برای طالبان

طالبان پس از حمله دوم سعی می‌کند تا وارد خانه‌های مردم شده و این ساحات را برای سنگر خود استفاده کند. این گروه وارد بازار چهارشنبه داوود شده و با تهدید مردم از بیرون شدن از خانه‌های‌شان، سه خانه مسکونی را به عنوان پایگاه خود انتخاب می‌کنند. یکی از خانه‌ها را در قریه چنبر پایین، دومی را در پایین بازار آسیاب و خانه سوم را در قسمت غرب بازار، خانه آقای باهر که به نام قلعه عبدالحکیم تولای میشر یاد می‌شود را انتخاب کرده، پایگاه نظامی خود را مستقر می‌کنند.

 طالبان پس از حمله دوم سعی می‌کند تا وارد خانه‌های مردم شده و این ساحات را برای سنگر خود استفاده کند
طالبان پس از حمله دوم سعی می‌کند تا وارد خانه‌های مردم شده و این ساحات را برای سنگر خود استفاده کند

نظیر حسین باهر در جریان صحبت خود افزود: “این افراد با شکستن دروازه وارد خانه شده و در مدتی که در خانه ساکن بوده‌اند، از اسباب و البسه خانه استفاده کرده و مقداری را نیز با خود برده‌اند و مقداری را نیز در ساحات دیگر منطقه برای افراد خود انتقال دادند.”

او همچنان یادآور شد، به دلیل این‌که پشت سرخانه به سرک عمومی راه داشت، ایستگاه بازرسی نیز در این ساحه ایجاد کرده‌ و به مردم را اجازه رفت و آمد نیز نمی‌دادند.

حاجی محمد علی محبی شهروند ولسوالی گفت که طالبان در کنار این که مردم را تهدید به کشتن کرده و اسلحه آنان را برده‌اند در هر جایی که موتری از مردم بوده است را نیز با خود برده‌اند. این روایت جنگ شورشیان در یکی از محلات جاغوری بوده. بخشی دیگری از جنگ که از سوی منطقه ای به نام انگوری انجام شده هنوز روایت دقیقی از چگونگی انجام آن در دست نیست.

12  گروگان

گروه طالبان با ورود به شهرستان جاغوری در مناطقی که در دسترس‌شان بوده، به خانه‌ها رفته و با تلاشی خانه به خانه اسلحه‌های‌شان را خواستند. کسانی که دروازه‌ها را باز کردند، با برخوردی آرام روبه‌رو شدند، اما تعدادی که از ترس دروازه خانه‌های خود را باز نکرده بودند، طالبان با شکستاندن دروازه‌ها وارد خانه شده، به صورت مشخص گفته‌اند که شما اسلحه دارید و اگر اسلحه به آن‌ها داده نشده، مردم را با خود برده‌‌اند.

منطقه‌ای با 400 الی 500 خانواده در گروگان این گروه بوده و طالبان بازرسی خانه به خانه داشته‌اند. اول صبح چهارشنبه نیز یک نفر را به گروگان برده که بعد از یک ساعت، دوباره آزاد کردند، اما 12 نفری را که از خانه‌های‌شان اسلحه پیدا کرده‌اند، با خود برده‌اند.

 گروه طالبان با ورود به شهرستان جاغوری در مناطقی که در دسترس‌شان بوده، به خانه‌ها رفته و با تلاشی خانه به خانه اسلحه‌های‌شان را خواستند
گروه طالبان با ورود به شهرستان جاغوری در مناطقی که در دسترس‌شان بوده، به خانه‌ها رفته و با تلاشی خانه به خانه اسلحه‌های‌شان را خواستند

حاجی محمد علی محبی، یکی از ساکنین شهرستان جاغوری و شاهد عینی این جنگ در صحبت با خبرنامه گفت که از این 12 گروگان، 5 نفرشان امروز ‌پنج‌شنبه(17 عقرب) آزاد شده و 5 تن دیگر هنوز هم اسیر طالبان اند.

تلاش برای کمک و اطلاعرسانی

با همه این‌ها از صبح روز چهارشنبه بسیاری از شهروندان برای کمک‌رسانی به مردم جاغوری پیام‌هایی را بین یک‌دیگر رد و بدل می‌کنند و از هر لحظه این حملات اطلاع‌رسانی کرده، از حکومت افغانستان می‌خواهند تا به یاری مردم این شهرستان بپردازد.

اما با این حال، طالبان شب گذشته بار دیگر بر نیروهای مردمی در شهرستان جاغوری حمله نموده ‌است.

یک منبع محلی در ولایت غزنی به خبرنامه گفت که در جریان این درگیری‌ها، 3 نفر از نیروهای مردمی کشته و یک سنگر و یک موتر شخصی آن‌ها آتش گرفته است.

در چنین شرایطی، صبح امروز پنج‌شنبه 50 نیروی کوماندو به شهرستان جاغوری رسیده است، اما عده‌ای در صفحات اجتماعی یادآور شده‌اند که نیروهای کوماندو در مرکز ولسوالی پایین شد‌ه‌اند که تا جبهات جنگ، سه ساعت راه فاصله دارد. هم‌چنان گفته شده که سلاح‌های کمکی که دیروز به این منطقه فرستاده شده، تا صبح امروز به دست کسی نرسیده است.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای کوماندو الی ساعت 11 قبل از ظهر امروز به ساحه درگیری رسیده‌اند. منابع محلی هم‌چنان ذکر کرده‌اند که تا این ساعت جنگ در ساحه حوت‌قل جریان داشته است.

حاجی محمد علی محبی، یکی از ساکنین شهرستان جاغوری و شاهد عینی این جنگ در ادامه گفتگوی خود با خبرنامه، خاطرنشان کرد که جنگ تاکنون در دو منطقه داوود و حوت‌قل جاغوری ادامه داشته و طالبان در این دو ساحه دیده می‌شوند. به گفته وی، اکنون نیروهای کوماندو در تلاش از بین بردن طالبان هستند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای کوماندو الی ساعت 11 قبل از ظهر امروز به ساحه درگیری رسیده‌اند
آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای کوماندو الی ساعت 11 قبل از ظهر امروز به ساحه درگیری رسیده‌اند

او همچنان گفت که محاصره روز قبل باعث شده خانواده‌های زیادی مجبور به ترک خانه‌های خود شده و به ساحات هم‌جوار و دورتر از ولسوالی بروند.

همدردی شخصیتهای سیاسی

هم‌زمان تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های حکومتی هم‌دردی خود را با مردم افغانستان به خصوص باشندگان شهرستان جاغوری اعلام کرده‌اند.

محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان در توییتر خود نوشته است: “من با ملت بزرگ افغانستان به خصوص مردم با عزت و داغ‌دیده ولسوالی جاغوری اظهار همدردی نموده، حمله بالای ولسوالی جاغوری را به شدت محکوم می‌نمایم”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان