میرزاولنگ، ارزگان و جاغوری؛ آیا حمله بر مناطق هزاره‌ها برای طالبان به یک استراژی تبدیل شده است؟

توسطعلی شیر شهیر

آبان ۱۶, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

اخیرا با تشدید حملات طالبان بر مناطق هزاره‌نشین افغانستان، نگرانی‌ها مبنی بر تبدیل شدن این حملات به یک استراتژی از سوی طالبان، افزایش یافته و گفته می‌شود که این گروه حمله بر مناطق هزاره‌ها را در اولویت خود قرار داده است.

دکتر امین احمدی، آگاه سیاسی و استاد دانشگاه به خبرنامه می‌گوید که طالبان با تشدید حملات‌شان بر هزاره‌ها، می‌خواهند آنان را از حمایت نظام مایوس کرده و به‌نوعی زیر نفوذ خود بیاورند. به گفته‌ی او طالبان می‌خواهند با نفوذ بر قوم هزاره‌ها که همواره از نظام حمایت کرده،دست‌آورد بزرگی را برای خود رقم بزنند.

آقای احمدی می‌گوید: «در حال حاضر طالبان نفوذ خود را در مرزهای مناطق هزاره‌نشین بیشتر کرده و تمام موانع دولتی از قبیل پوسته‌های امنیتی را در این مرزها برداشته است و زمانی‌که حملات را آغاز کند هیچ موانعی سر راه آنان وجود نداشته باشد.»

به گفته‏ی این آگاه سیاسی در حال حاضر تلاش طالبان برای پیشامد در مناطقی از ارزگان، ولسوالی‌های جاغوری و مالستان غزنی، بهسود و مناطقی از بامیان ادامه دارد. او می‌گوید که میان مناطق هزاره نشین و مناطق تحت نفوذ طالبان هیچ مانع و حایلی از نگاه نظامی وجود ندارد و طالبان هر ازگاهی می‌توانند بالای این مناطق یورش ببرند.

با این حال طالبان با نشر اعلامیه‌ای تاکید کرده است که «این حملات بر ولسوالی جاغوری، حمله بر قوم و مذهب خاص نیست و هدف آنان، مراکز نظامی و حمله علیه اداره کابل می‎باشد.»

طالبان با تشدید حملات‌شان بر هزاره‌ها، می‌خواهند آنان را از حمایت نظام مایوس کرده و به‌نوعی زیر نفوذ خود بیاورند
“طالبان با تشدید حملات‌شان بر هزاره‌ها، می‌خواهند آنان را از حمایت نظام مایوس کرده و به‌نوعی زیر نفوذ خود بیاورند”

جاغوری

گروه طالبان ساعت سه بامداد امروز چهارشنبه، از دو استقامت بر مرزهای ولسوالی جاغوری حمله کردند. ظفرشریف، ولسوال جاغوری به خبرنامه تایید کرد که جنگجویان طالبان بر مناطق «حوت‌قول» و «داوود» این ولسوالی یورش برده‌اند.

آمارهای دقیق از تلفات این حمله وجود ندارد، اما سخنگوی والی غزنی در گفت‌وگو با خبرنامه کشته شدن 3 سرباز محلی و زخمی شدن سرباز محلی دیگر را تایید می کند.

سخنگویان دولت اما از صبح زود امروز در رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند که نیروهای کمکی به این ولسوالی اعزام شده است.
شاه حسین مرتضوی صبح امروز در صفحه فیسبوکش نوشته بود: « طیاره ها به هدف سرکوبی دشمن به فضای جاغوری است».

در حالی‌که منابع محلی تا ساعت 4 ونیم امروز چهارشنبه به خبرنامه تاکید می‌کردند که هیچ نیروی دولتی در آنجا نرسیده است و طالبان در برخی از مناطق توسط نیروهای مردمی به عقب رانده شده است.

محمدیونس رمضانی، فرمانده پولیس ولسوالی جاغوری، به خبرنامه گفت: « حمله طالبان در حال حاضر توسط نیروهای مردمی دفع شده اما پناه گرفتن طالبان در خانه‌های مسکونی، عملیات نیروهای محلی را با دشواری روبرو ساخته است.»

بااین شماری از اعضای شورای ولایتی غزنی به خبرنامه تاکید کرده‌اند که طالبان تصمیم حمله‌ی دوباره را بر این ولسوالی دارد.

نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی به خبرنامه تاکید کرد که طالبان از ولسوالی‌های مختلف و از ولایت ارزگان به ولسوالی گیلان جمع شده‌اند که بتوانند یک حمله گسترده دیگر را بالای ولسوالی جاغوری سازماندهی کنند.

اما سید غفور جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه تایید می‌کند که قبل از غروب آفتاب نیروهای دفاعی به ولسوالی جاغوری خواهد رسید.
آقای جاوید گفت: « وزارت دفاع افغانستان بخاطر دفاع از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، در حال اعزام نیروهای خود می‌باشد و این نیروها قبل از غروب آفتاب انشاالله که در ساحه خواهد رسید و به دشمن جواب دندان شکن خواهد داد.»

نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی
نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی

طالبان پیش از این نیز با فرستادن نامه‌های پی‌هم به ساکنان ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی به آنان هشدار داده بود که «تسلیم شوید، یا می‌جنگیم»

ارزگان خاص

در کنار ولسوالی جاغوری، در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان از چند روز قبل درگیری میان “مردم” و افراد گروه طالبان ادامه دارد. به دلیل قطع بودن شبکه‎های مخابراتی در این ولسوالی تاکنون آمار دقیق از شمار تلفات آن وجود ندارد.

اما در روز ششم این جنگ منابع محلی در غزنی به خبرنامه تایید کردند که در این جنگ 46 غیر نظامی کشته 70 تن زخمی شده و بیش از 300 خانواده از این جنگ به ولسوالی‌ مالستان این ولایت آمده است.

از سویی هم کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دیروز سه شنبه اعلام کرد که در این درگیری افراد و مکان‌های غیر نظامی هدف قرار گرفته که نقض حق حیات، آزادی و امنیت شخصی شهروندان است.

این نهاد با محکوم کردن اقدام طالبان، افزوده که براساس یافته‌های نظارتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گروه طالبان از تاریخ پنجم عقرب بر روستاهای کندلان، حسینی، کاریز و گِردچمن مربوط ولسوالی ارزگان خاص حمله کرده و تا کنون درگیری مسلحانه در این مناطق ادامه دارد.

این نهاد افزوده که تاکنون صدها خانواده براساس یافته‌های ابتدایی کارمندان کمیسیون حقوق بشر آواره و حدود ۶۳ نفر از مردم محل کشته و زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر افزوده که ادامه این درگیری پیامدهای ناگوار انسانی را در پی‌داشته و منجر به نقض بیشتر حقوق بشری شهروندان خواهد شد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دیروز سه شنبه اعلام کرد که در این درگیری افراد و مکان‌های غیر نظامی هدف قرار گرفته که نقض حق حیات، آزادی و امنیت شخصی شهروندان است
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دیروز سه شنبه اعلام کرد که در این درگیری افراد و مکان‌های غیر نظامی هدف قرار گرفته که نقض حق حیات، آزادی و امنیت شخصی شهروندان است

با این حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان امروز چهارشنبه با نشر اعلامیه گفته است که «جلسۀ سرقوماندانی اعلی قوای مسلح تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، در مورد وضعیت عمومی امنیتی ولسوالی ارزگان خاص، ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی، ولسوالی قلعه کاه ولایت فراه و ولسوالی چهارسدۀ ولایت غور بحث شده و به مسئولین ارگان های امنیتی و دفاعی کشور هدایت داد تا یک تصویر و پلان واضح امنیتی در رابطه به ولسوالی های متذکره ارائه نموده و اقدامات عاجل و به موقع را برای رفع تهدیدات و تامین امنیت انجام دهند».

بر اساس اعلامیه ارگ در این جلسه هم‌چنان ماموریت حمایت قاطع از حمایت‌های هوایی در این ولسوالی‌ها اطمینان داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *