ششمین روز جنگ در ارزگان خاص؛ با وجود نبرد سنگین چرا جلو نیروهای اعزامی گرفته شد؟

توسطعلی شیر شهیر

آبان ۱۰, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

حمله‌ی طالبان بر ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان وارد ششمین روز شد. مقام‌های محلی غزنی می‌گویند با وجود جنگ شدید که در حال حاضر در منطقه حمزه ارزگان خاص جریان دارد، قول اردوی 203 تندر مانع نیروهای اعزامی خود شده است.

به گفته‌ی مقام‌های محلی ولایت غزنی قرار بود که این قول اردو که مسوولیت تامین امنیت حوزه جنوب شرق افغانستان را به عهده دارد، نیروهای خود را از طریق ولسوالی مالستان ولایت غزنی به ارزگان اعزام کند، اما در حال حاضر این قول اردو مانع اعزام این نیروها شده است.

گروه طالبان از روز شنبه این هفته به مناطقی در ولسوالی ارزگان خاص، ولایت ارزگان و مناطقی که بیشتر هزاره‌نشین هستند، حمله کرده‌اند. حمله‌ی طالبان از دو منطقه حسینی و کندلان این ولسوالی آغاز شده و در حال حاضر این حمله در شماری از مناطق ولسوالی ارزگان خاص از جمله منطقه حمزه گسترش یافته است.

بشیرعلی شفق، رییس دفتر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در غزنی به خبرنامه می‌گوید که تاکنون در این حمله 46 غیرنظامی کشته شده و 70 تن دیگر زخمی شده است. آقای شفق گفت: «ما تماس‌های مستقیم که با متنفذین ارزگان داریم، همانطور که روز گذشته جنگ سنگینی در ارزگان خاص جریان داشت، امروز پنج‌شنبه هم از اول صبح جنگ آغاز شده و طالبان تا منطقه حمزه به پیش آمده‌اند. آمار حقیقی بیشتر از آن است که در رسانه‌ها آمده، تاکنون قربانیان را که ما شمرده ایم، تعداد آن بیش از 46 کشته و 70 زخمی رسیده است.»

به گفته‌ی رییس دفتر ولایتی حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، تا کنون حدود 100 خانوار در نتیجه این جنگ متواری شده و به ولسوالی‌های هم‌مرز مانند ولسوالی های مالستان و جاغوری پناه آورده اند.

حمله‌ی طالبان بر ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان وارد ششمین روز شد
حمله‌ی طالبان بر ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان وارد ششمین روز شد

چرا جلو نیروهای اعزامی گرفته شد؟

با وجودی‌که نهادهای امنیتی حکومت افغانستان از اعزام نیروهای کمکیِ امنیتی و دفاعی به ارزگان خاص خبر می‌دهند، اما مقام‌های محلی تایید می‌کنند که هنوز هیچ نیروی کمکی از کابل و قول اردوی 203 تندر به محل اعزام نشده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان اما امروز پنج‌شنبه در مورد شمار تلفات و نیروهای اعزامی به‌خبرنامه گفت: «از شماری تلفات ما هنوز چیزی گفته نمی‌توانیم، بعدا ارقام تلفات که معلوم شود با شما شریک می‌کنیم. چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که به صدها تن از نیروهای امنیتی و دفاعی به محل اعزم شده و دیروز آنان به محل رسیده اند.»

از سوی هم محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که نیروهای دفاعی افغانستان به اندازه کافی در ساحه حضور دارند و در صورت وخیم شدن اوضاع نیروهای هوایی نیز در حالت آماده باش قرار دارد.

آقای رادمنش در مورد تلفات و چگونگی جنگ ارزگان به خبرنامه گفت: «ما آمار دقیقی تاکنون ارایه نمی‌توانیم، اما تایید می‌کنیم که تلفات وجود دارد. نیروهای دفاعی همانجا حضور دارد، نیروهای هوایی افغانستان هم با هماهنگی قوت‌های ناتو در وضعیت موجود ارزگان شامل است و وظایف محاربوی خود را انجام می دهند.»
به گفته‌ی آقای رادمنش نیروهای لوای که در ولایت ارزگان وجود دارد به کمک نیروهای امنیتی در ارزگان خاص رسیده است.

سخنگوی وزارت دفاع تصریح می‌کند: «شما می‌دانید که زون قندهار یکی از لوای‌های خوب هوایی‌ما و نیروهای ناتو است. ما در خود لوای که در آنجا است، هم هلی‌کوپتر هم طیاره ها سوپرتوکانو و هم “ان. دی 530” داریم که به صورت بسیار سریع نیروها را می‌تواند در هر جای ارزگان، زابل و قندهار حمایت کند.»

اما عبدالمالک حبیبی، معاون کمیته صلح ولایت غزنی به خبرنامه تایید می‌کند که تاکنون به‌جز نیروهای اربکی و خیزش‌های مردمی، هیچ نیروی کمکی به ارزگان خاص فرستاده نشده است.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی نیز به خبرنامه می‌گوید: « اطلاعات که من دارم از کابل کدام نیروهای کمکی در آنجا اعزام نشده، اما نیروهای که قرار بود از قول اردوی 203 تندر از طریق ولسوالی مالستان به کمک نیروهای امنیتی در ارزگان خاص بروند و در ضمن حمایت از نیروهای امنیتی در ارزگان، تهدیدات را از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی نیز رفع کنند، اما این نیروها توقف داده شده است.»

با این حال تورن جنرال لونگ، فرمانده قول‌اردوی 203 تندر در مورد علت اعزام نشدن نیروهای کمکی به ارزگان خاص به خبرنامه می‌گوید که «به ما گزارش‌هایی داده شد که تهدیدها در حال حاضر رفع شده و دشمن در حال شکست است، اما نیروهای امنیتی ما فعلا در حال آماده باش هستند که در صورت ضرورت، ما می‌توانیم آنان را اعزام کنیم.»

رسیدن 300 فامیل خانه به‌دوش در غزنی

مقام‌های محلی ولایت غزنی تایید می‌کنند که از جنگ ارزگان تاکنون حدود9 کشته و 18 زخمی به شفاخانه‌های ولسوالی‌های مالستان و جاغوری این ولایت رسیده است.

به گفته‌ی عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی در حال حاضر حدود 300 فامیل نیز از جنگ ارزگان به ولسوالی مالستان این ولایت رسیده که آنان در تلاش اند که از طریق ریاست مهاجرین و عودت کنندگان ولایت غزنی به آنان کمک‌های غذایی و غیر غذایی مانند لباس و کمپل اهدا کنند.

آقای نوری به خبرنامه گفت: «حدود 300 فامیل آواره به ولسوالی مالستان رسیده است. قرار بود که موترهای حامل کمک‌های مواد غذایی و غیر غذایی از سوی ریاست مهاجرین غزنی به آنجا اعزام شود، اما کمی با تاخیر مواجه شد و به زودی فرستاده خواهد شد. ما برای 500 خانواده موادهای غذای و غیر غذایی در نظر گرفته ایم.»

اما به‌گفته‌ی عبیدالله بارکزی، نماینده مردم ارزگان در مجلس نمایندگان، شمار بی‌جاشدگان ولسوالی ارزگان خاص بیشتر از این است.

عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی
عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی

آقای بارکزی به خبرنامه گفت: «معلوماتی که ما داریم حدود یک هزار فامیل از سه منطقه ارزگان خاص آواره شده است که شامل پشتون‌ها و هزاره‌ها می‌شود. منطقه کندلان نصف آن پشتون اند و نصف دیگر آن هزاره که همه‌ی آنان آواره شده است که بیشتر پشتون‌ها به ولسوالی های دیگر ارزگان و هزاره‌ها در ولسوالی‌های غزنی پناه برده‌اند. در کنار منطقه کندلان، اکثر مردم مناطق مانند حسینی، ششپر، گنداو و سیاه بغل که همه‌ی آنان هزاره هستند، آواره شده‌اند.»

با این حال بشیرعلی شفق، رییس دفتر ولایتی حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در غزنی تاکید می‌کنند که ولسوالی‌های مالستان و جاغوری به‌دلیل تهدیدهای که از این جنگ حس می‌کردند، شماری از نیروهای محلی و پولیس‌های اربکی خود را به کمک نیروهای امنیتی در ارزگان فرستاده است.

آقای شفق به‌خبرنامه گفت: «تاکنون 20 تن از نیروهای امنیتی محلی از ولسوالی جاغوری به رهبری یونس رمضانی و 30 تن از نیروهای اربکی به رهبری اسدالله شجاعی، قوماندان اربکی ولسوالی مالستان غزنی به کمک نیروهای امنیتی در ارزگان خاص شتافته اند.»

اما به گفته‌ی آقای شفق طالبان با سلاح‌های سنگین و مدرن مجهز است و این تعداد نیرو در برابر آنان ناکافی بوده و نمی‌توانند تهدید را رفع کنند.

آقای شفق تصریح کرد: «طرف مقابل کم‌ترین سلاحش توپ 82، راکت، الوانداز، سلاح‌های مدرنی مثل شب‌بین دارند که متاسفانه نیروهای ما از این سلاح ها ندارند.»

انگیزه حمله طالبان بر ارزگان خاص

شماری از منابع محلی غزنی می‌گویند که طالبان از دیرزمانی به اینسو تلاش تحت تسلط درآوردن ولسوالی‌های هزاره‌نشین ولایت غزنی را دارد. به‌گفته‌ی آنان در بهار سال جاری خورشیدی طالبان سعی کردند که از مسیر خاک افغان بالای ولسوالی جاغوری حمله کنند، اما اقدام به موقع مردم و دولت سبب شد که آنان در این امر ناکام بمانند.

بعد از آن طالبان تلاش کردند که با نامه‌های پی هم به مردم و مقام‌های محلی ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ، آنان را زیر سلطه خود در آورند و مقام‌های محلی خود را در این ولسوالی‌ها معرفی کنند. اما این تاکتیک طالبان نیز با مقابله تند شهروندان این ولسوالی‌ها قرار گرفت.

شماری از منابع محلی غزنی می‌گویند که طالبان از دیرزمانی به اینسو تلاش تحت تسلط درآوردن ولسوالی‌های هزاره‌نشین ولایت غزنی را دارد
شماری از منابع محلی غزنی می‌گویند که طالبان از دیرزمانی به اینسو تلاش تحت تسلط درآوردن ولسوالی‌های هزاره‌نشین ولایت غزنی را دارد

عبدالمالک حبیبی، معاون کمیته صلح ولایت غزنی به خبرنامه گفت: «ولسوالی‌های هزاره‌نشین ولایت غزنی همواره به عنوان ولسوالی‌های امنی قلم‌داد شده است، با این حال طالبان با حمله بر این ولسوالی‌ها می‌خواهند این مانور را به حکومت بدهند که آنان در حال حاضر می‌توانند، بالای امن‌ترین ولسوالی‌های افغانستان نیز حمله کنند و بخاطر رسیدن به این مقصد این‌بار آنان تلاش کردند که از ولایت ناامن ارزگان استفاده کنند و با تحت تسلط درآوردن مناطق مرزی ارزگان بتوانند بالای این دو ولسوالی غزنی نیز تسلط پیدا کنند.»

از سویی هم بشیرعلی شفق، رییس دفتر ولایتی حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در غزنی به خبرنامه می‌گوید که اگر مقاومت خیزش‌های مردمی در برابر طالبان در ارزگان بشکند، دیگر ولسوالی‌های مالستان و جاغوری نیز روی امنیت را نخواهد دید.

آقای شفق گفت: «در حال حاضر در مناطق شیرداغ، پشی، مرادینه و مکنک ولسوالی مالستان عملا تحرکات دشمن از سمت ولسوالی اجرستان آغاز شده است. اگر طالبان در ارزگان پیروز شوند، احتمال این وجود دارد که آنان از مسیر قشنک و کوتل غرغره یا از مسیر کوتل قُن که به منطقه مکنک مالستان وصل می‌شود، از سمت اجرستان حمله کنند.»

از سوی هم عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به خبرنامه تایید می‌کند که «در صورتی‌که طالبان در ارزگان می‌توانستند که نیروهای پولیس محلی و خیزش‌های مردمی را شکست دهند، نه تنها فاجعه‌ی بزرگی در ارزگان رخ می‌داد، بلکه در آن صورت ولسوالی‌های مالستان و جاغوری نیز هدف دومی بود. ولی خوشبختانه جلوی آن گرفته شده و کدام تهدید جدی در این ولسوالی‌های غزنی در حال حاضر وجود ندارد.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *