جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دفاعیه معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات در مورد ویدیوی نشر شده در شبکه‌های اجتماعی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اشاره: از روز گذشته به اینسو ویدیوی چندثانیه‌ای از گفت‌وگوی غیررسمی وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی با حفیظ هاشمی، منشی و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران افغانستان دست‌به‌دست می‌شود.

این دو عضو کمیسیون انتخابات، که متوجه نیستند میکروفون شان روشن است، در مورد برخی از چالش‌های انتخاباتی میان هم گفت‌وگو می‌کنند. به گفته‌ی خانم بادغیسی این ویدیو در شام 28 میزان (روز اول انتخابات) توسط خبرنگاری ثبت شده و بعد در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است.

وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این متن دفاعیه را در مورد این ویدیو به خبرنامه فرستاده است:

امروز بخشی از گفت‌وگوی شخصی و غیررسانه‌اي من در شب ۲۸ میزان توسط خبرنگاری که گفت‌وگو را ثبت و نشر کرده بود، در صفحات اجتماعي پخش شد.

اين ويديوي كوتاه چندثانيه اي كه درآن هيچ حرف غيرقانوني و غيراخلاقي بيان نشده، بيش از سي هزار بار ديده شده و صدها بار شريك ساخته شده است .

دراين گفت‌وگو هيچ موضوع پنهاني آشكار نشده وهيچ موضوع خبري‌اي نبوده است. اما تب انتخابات وفضاي سياسي  به‌ويژه فضاي مجازي، باعث شد تا اين ويديو به دليل برخورد غيرحرفه‌اي همگاني شود.

 حرفه اطلاع‌رساني وقوانين مرتبط ايجاب مي‌نمايد تا با قضايا برخورد حرفه‌‎ای صورت گرفته و اذن وآگاهي طرف در ضبط و نشردرنظر گرفته شود نه اين‌كه گفت‌وگوی دو همکار بي‌توجه به اصل محتواي آن و اصالت و اخلاق كار اطلاع رساني منتشر شود.

طبيعي است كه درفضاي پرالتهاب مجازي از اين ويديوي چند ثانيه اي چيزي ساخته مي شود كه روح گويندگان آن بي خبر است.

 محتواي اين گفتگوي چيزي نبود كه پنهان شود وقطعا همه امروز متوجه هستيم كه گردش اطلاعات درفضاي مجازي تب تندي واحوال ويژه خود را دارد.

انتخابات کابل با چالش های بيشتر از تمام ولايات ديگر به همراه شد. در روز ۲۸ میزان – روز انتخابات – برخی از مراکز راي دهي بسته ماند و ما را به عنوان اعضاي كميسيون انتخابات، با چالش جدي مواجه ساخت .

 علت اين مشكل چه بود که برخی از مراکز بسته ماند، ‌برخی از مردم به خانه هایشان برگشتند ؟!

 این بخش از انتخابات کابل باعث شد که عملکرد مثبت کمیسیون در قسمت برگزاری انتخابات، بکار بستن شیوه های مختلف بازدارنده ي تقلب، راي دادن مردم بر اساس يك فهرست از پيش تعيين شده، استفاده از كارمندان دولت و معلمان براي روز انتخابات در جهت كاهش هزينه هاي انتخابات و حضور میلیونی مردم در خیابان های پر آتش کابل زیر پرسش جدي رود .

من در این ویدیو ‌اشاره میکنم که اگر قاطع نباشیم ‌و متحد نباشیم در برابر کساني كه چنین مشکلاتي را خلق کردند، شکست می خوریم .

شما مي دانيد كه افرادي بر خلاف برگزاري انتخابات در هر جا وجود دارند.

دوم این که ریس جمهور جناب محمد اشرف غنی بیانیه اي در ارتباط به ختم موفقانه ی انتخابات صادر کرده بود. از آنجایی که از مشكلات  انتخابات کابل باخبر بودم، می خواستم بدانم رييس جمهوري انتخابات را چگونه دیده است .

چون خودم بر حسب مصروفیت نتوانسته بودم بیانیه را بشنوم. امروز هم که دوم عقرب است من از همکارم در کمیسیون پرسیدم که نماینده ی سازمان ملل جناب تاداميچي يوماماتو که به کمیسیون آمده بود، راجع به انتخابات نظرش چه بود كه از قضا به دليل مصروفيت در موضوع ديگري مربوط به انتخابات، در اين مجلس هم حضور نداشتم .

حکومت و همکاران بین المللی شرکاي انتخابات اند. در ساعات اولیه واکنش شان نسبت به كاركرد کمیسیون بسیار مهم است .

صحبت من در باره ی وضعیت عادی بود که مثل هر شهروند شما هم از آن آگاهید… اما متاسفانه برخي تعبير وتفسير متفاوت از آن مي كنند كه ربطي به صحبت من ندارد . نگراني من از پخش اين ويديو اين است كه صرف اذهان عامه را در مورد روند ملي انتخابات مشوش  مي سازد.

وسيمه بادغيسي

كميشنر و معاون عملياتي كميسيون انتخابات افغانستان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان