جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان؛ «نه» به طالبان و تفکر طالبانی و پیروزی مردم‌سالاری

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

روز گذشته، یک‌شنبه (29میزان) دومین روز انتخابات پارلمانی افغانستان به اتمام رسید. این دور از انتخابات پارلمانی افغانستان با حاشیه‌ها و واکنش‌های زیادی به همراه بود. خبرنامه در این گزارش تلاش نموده شماری از واکنش‌های مقامات حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی را بررسی کند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری در پیامی ویدیویی، پایان رای‌گیری در انتخابات پارلمانی افغانستان را تبریک گفت.

رییس جمهوری از تمامی کاندیداهای انتخابات پارلمانی قدردانی کرده و افزوده است: “شما در یک رقابت سالم و مشروع، مردم را متحد ساختید و ثابت نمودید که در بین مردم ریشه‌های عمیق دارید و از برکت شما یک حرکت عظیم به وجود آمد”.

وی علاوه کرده است، از میان 2500 کاندیدا که تنها 250 نفر آن‌ها به مجلس راه می‌یابند، برنده و بازنده وجود ندارد و همه آن‌ها برنده روند دموکراسی و مردم‌سالاری هستند.

محمد اشرف غنی از نیروهای امینیی و دفاعی که تأمین امنیت انتخابات را برعهده داشتند نیز قدردانی کرده است.

به گفته وی، حوادث امنیتی نسبت به دو انتخابات پارلمانی گذشته و انتخابات ریاست جمهوری کمتر بود و این از برکت تلاش‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی،  امروز دوشنبه (30میزان) در نشست شورای وزیران گفت: برگزاری انتخابات شورای ملی در زمان تعیین‌شده‌اش گامی رو به جلو و موفقیتی بزرگ است.

او علاوه کرد که به‌رغم ناخرسندی‌ها از انتخابات گذشته، شهروندان کشور در 32 ولایت به پای صندوق‌های رأی رفتند و  به دشمنان کشور، طالبان و تفکر طالبانی “نه” ‌گفتند و همچنین ثابت کردند که از حقوق خود آگاه اند.

رییس اجرایی حکومت افزود: بایومتریک شدن رأی‌دهند‌گان به منظور شفافیت انتخابات یک گام مثبت است؛ اما نارسایی‌های نیز وجود داشت که همه شاهد بودیم.

وی علاوه کرده: “حکومت، کمیسیون‌های انتخاباتی، نهادهای ناظر انتخابات و جامعه جهانی همه مسؤولیت داریم که انتظارات بر حق مردم را برآورده سازیم و نارسای‌های موجود را جبران کنیم”.

آقای عبدالله همچنین افزود: شایعاتی وجود دارد که کرسی‌های شورای ملی از پیش میان رهبران حکومت وحدت ملی تقسیم شده‌است. ضمن این‌که این شایعه را رد می‌کنم، با سر بلند می‌گویم با وجود انتظارات شماری از نامزدان، از هیچ کسی حمایت مالی نکرده‌ام، جز حمایت معنوی از خود پروسه؛ اما این اصل متأسفانه در نزد همه رعایت نشده‌است. اسنادی وجود دارد که کسانی پول پرداختند و تلاش کردند که افراد مورد نظر خود را موفق سازند. ما همه مسؤولیت داریم که از آرای شهروندان کشور که با وجود تهدیدهای خطرناک در انتخابات اشتراک کردند، پاس‌داری کنیم”.

وی در اخیر از حضور گسترده شهروندان در انتخابات، از نیروهای امنیتی به خاطر تأمین امنیت، از حمایت‌های جامعه جهانی، نهادهای ناظر انتخاباتی و از رسانه‌های افغانستان به خاطر پوشش خبری این روند بزرگ سپاس‌گزاری نمود.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری گفته، مشارکت پرشور و هوش‌مندانۀ مردم در انتخابات پارلمانی، زیباترین فصل‌ دموکراسی جوان افغانستان است که دیروز و امروز به دست صاحبان اصیل این نظام سیاسی، یعنی مردم، رقم خورد. این در حالی بود که تهدیدات شدید امنیتی وجود داشت؛ ولی زنان و مردان سربلند این سرزمین ثابت کردند که هرگز به فصل‌های تاریک گذشته برنمی‌گردند.

معاون دوم ریاست جمهوری افزوده است، در آغاز پروسه، بعضی اختلال‌ها و نارسایی‌های تخنیکی وجود داشت که همگی از نزدیک شاهد بودیم و باعث نگرانی گروهی از مردم شده بود و عده‌ای هم از داخل و خارج کشور در نظر داشتند این کاستی‌ها را به حربه سیاسی علیه حکومت تبدیل کنند.

وی علاوه کرده است، پیام روشن و واضح مردم افغانستان از حضور گسترده‌شان در انتخابات پارلمانی این است که شهروندان افغانستان حل‌وفصل مسایل سیاسی را تنها از طریق اراده آزاد و با استفاده از روش‌های دموکراتیک و صلح‌آمیز امکان‌پذیر می‌دانند، نه با توسل به انتحار و انفجار.

آقای دانش همچنین گفته است، مکلفیت کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان است که از آرای مردم به خوبی حراست و صیانت کنند و به صورت شفاف، عادلانه و در وقت کوتاه و قانونی، به شکایت‌ها، تخطی‌ها و تخلفات انتخاباتی رسیدگی کرده و نتایج اولیه و نهایی را اعلام نمایند و همچنین در زودترین فرصت ممکن انتخابات را در دو ولایت بزرگ افغانستان یعنی قندهار و غزنی نیز برگزار کنند تا همه مردم ما به صورت عادلانه از حق سیاسی خود بهره‌مند شوند.

دفتر سازمان ملل متحد در کابل

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) در مورد انتخابات پارلمانی افغانستان گفته است، بعد از سال 2001 این اولین انتخاباتی بود که امنیت آن به صورت کامل توسط خود افغان‌ها اداره می شد.

این دفتر افزوده است، میلیون‌ها شهروند افغان در معرض تهدیدات امنیتی قرار گرفتند و ساعت‌های طولانی در صف منتظر رأی‌دادن برای آینده بهتر‌شان ماندند.

یوناما علاوه کرده، این رأی‌دهندگان سزاوار این اند که برای انجام وظیفه مدنی‌شان، مورد ستایش قرار گیرند.

سازمان ملل متحد گفته، مقامات افغانستان اقدامات متعددی را برای مبارزه با تقلب انجام دادند و همزمان، 400 هزار ناظر داخلی و بین‌المللی از این ورند نظارت داشتند تا به صورت شفاف دایر شود.

سفیر هند در افغانستان

وینی‌کمار، سفیر هند در افغانستان به نمایندگی مردم هند، اشتراک شهروندان افغانستان به پای صندق‌های رأی را تبریک گفته است.

سفیر هند در کابل افزوده است، اشتراک مردم افغانستان مخصوصا زنان این خوش‌بینی را بیان می‌کند، که شهروندان این کشور با این عمل‌شان به خشونت و تروریزم نه گفتند.

وی همچنین علاوه کرده، اشتراک مردم به صورت گسترده، باورمندی مردم افغانستان را به کشوری آزاد و نه گفتن به گسترش تروریزم، بیان می‌کند.

آقای وینی‌کمار گفته، هند از این تلاش‌های مردم افغانستان، که برای برآورده شدن صلح پایدار و سعادت‌مندی است، حمایت می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان