جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

انتخابات پارلمانی در ننگرهار؛ دومین ولایت با بیش‌ترین ثبت‌نام رأی‌دهنده، اما نگران از دخالت زورمندان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

ننگرهار در شرق افغانستان از جمله ولایت‌های پرجمعیت افغانستان است. با وجود ناامنی گسترده در این ولایت، اما حدود 700 هزار شهروند ولایت‌های مرزی مانند کنر، لغمان و سایر ولایت‌های هم‌جوار آن، به‌دلیل ناامنی در این ولایت جابجا شده‌اند.

این ولایت شرقی اخیرا شاهد حمله‌های انتحاری زیادی بوده که در آخرین مورد، حمله‌ای در شهرستان کامه این ولایت در یک کمپاین انتخاباتی صورت گرفت. در این حمله ۲۱ تن کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. این حمله‌ها نگرانی بزرگی را برای شهروندان ننگرهار به‌بار آورده که به گفته‌ی مقام‌های محلی آن، می‌تواند بر میزان مشارکت مردم در روز انتخابات تأثیرگذار باشد.

دومین ولایت با بیشترین میزان ثبت‌نام

ولایت ننگرهار بعد از کابل، دومین ولایتی است که بیش‌ترین میزان ثبت‌نام رأی‌دهندگان را به خود اختصاص داده است. مقام‌های محلی ننگرهار تعداد جمعیت این ولایت را حدود 3 میلیون و 500 هزار می‌گویند که با آمدن شهروندان ولایت‌های مرزی، جمعیت آن تا 4 میلیون تن افزایش یافته است.

بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، از مجموع جمعیت این ولایت، حدود 807 هزار و 362 تن برای انتخابات پارلمانی ثبت‌نام کرده‌اند؛ رقمی که بعد از ولایت کابل، دومین میزان ثبت‌نام‌ رأی‌دهندگان را نشان می‌دهد. از این ولایت 528 هزار و 776 مرد، 264 هزار و 893 زن، 133 هزار و 51 کوچی و 342 هندو یا سیک در روند ثبت‌نام رأی‌دهی شرکت کرده‌اند.

ولایت ننگرهار بعد از کابل، دومین ولایتی است که بیش‌ترین میزان ثبت‌نام رأی‌دهندگان را به خود اختصاص داده است
ولایت ننگرهار بعد از کابل، دومین ولایتی است که بیش‌ترین میزان ثبت‌نام رأی‌دهندگان را به خود اختصاص داده است

اما با آن‌هم مقام‌های محلی می‌گویند که در شماری از شهرستان‌های این ولایت، به‌دلیل ناامنی ثبت‌نام صورت نگرفته و در برخی از شهرستان‌های دیگر مانند بتی‌کوت، قسمت‌هایی از غنی‌خیل و مومنددره به دلیل «خیزش‌های مردمی»، روند ثبت‌نام مختل شده است.

در ولایت ننگرهار 457 مرکز رأی‌دهی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات تثبیت شده است.

چالش امنیتی

ذبیح‌الله ازمری، عضو شورای ولایتی ولایت ننگرهار به خبرنامه می‌گوید که مخالفان مسلح حکومت افغانستان تلاش دارند روند‌های ملی مانند انتخابات را مختل کنند، اما جلساتی که شورای ولایتی این ولایت با نیروهای امنیتی داشته‌، این نیروها نیز آمادگی کامل برای تأمین امنیت انتخابات پارلمانی گرفته‌اند.

به گفته‌ی مقام‌های محلی ولایت ننگرهار، سه شهرستان در این ولایت از جمله شهرستان حصارک، شیرزاد و هسکه مینه با بیش‌ترین تهدیدهای امنیتی روبرو است.

آقای ازمری تأکید می‌کند که به دلیل ناامنی، در شهرستان‌های حصارک، شیرزاد و هسکه‌مینه، کم‌ترین میزان ثبت‌نام صورت گرفته است و به همین دلیل اشتراک مردم در روز انتخابات نیز در این شهرستان‌ها کم‌تر خواهد بود.

با این حال یکی از کارمندان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت ننگرهار که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود، به خبرنامه تأکید می‌کند که در سه شهرستان این ولایت، روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان به‌دلیل ناامنی با مشکل روبرو بوده است.

او تأکید کرد: «چون در ولسوالی‌های حصارک و شیرزاد و هم‌چنان ده‌بالا و هسکه‌مینه تهدیدهای امنیتی وجود داشت، ثبت‌نام با مشکل روبرو بود و در تمام مراکز صورت نگرفت. صرف در 19 ولسوالی باقی‌مانده و شش نواحی ثبت‌نام به‌شکل خوب و بهتر صورت گرفت.»

به گفته‌ی مقام‌های محلی ولایت ننگرهار، سه شهرستان در این ولایت از جمله شهرستان حصارک، شیرزاد و هسکه مینه با بیش‌ترین تهدیدهای امنیتی روبرو است
به گفته‌ی مقام‌های محلی ولایت ننگرهار، سه شهرستان در این ولایت از جمله شهرستان حصارک، شیرزاد و هسکه مینه با بیش‌ترین تهدیدهای امنیتی روبرو است

دخالت زورمندان
شماری از مقام‌های محلی ننگرهار تأکید می‌کنند که زورمندان در این ولایت ناامنی را به‌عنوان یک فرصت دیده و از مراکزی که در مناطق ناامن وجود دارد، به نفع خود استفاده می‌کنند.

سید اعظم عارف، فعال جامعه مدنی ننگرهار به‌خبرنامه می‌گوید که در روند ثبت‌نام رأی‌دهی، شماری از زورمندان محلی توانستند شناس‌نامه‌های جعلی بگیرند و آن‌ها را در روند ثبت‌نام رأی‌دهی شامل کنند. آقای عارف تاکید دارد که این زورمندان تصمیم دارند در روز انتخابات، مراکز رأی‌دهی را ناامن کرده و از این فرصت به نفع خود استفاده کنند.

او گفت: «شماری از زومندان محلی و نامزدان انتخاباتی می‌خواهند به جای طالبان عمل کنند. آنان تلاش دارند که با برهم زدن امنیت پروسه انتخابات، به نفع خود استفاده نمایند. ما در انتخابات‌های گذشته نیز شاهد چنین دخالت‌هایی بودیم و در این انتخابات نیز چند نامزد خاص تصمیم دارند که امنیت را مختل کنند و به بهانه مخالفان دولت، سوء‌استفاده کنند.»
به گفته‌ی این فعال مدنی ولایت ننگرهار، نفوذ این زورمندان بیشتر در شهرستان‌های گوشته، دره‌نور، بهسود، سرخ‌رود و خوگیانی می‌باشد؛ شهرستان‌هایی که بیش‌ترین قاچاق مواد مخدر نیز در آنجا صورت می‌گیرد.

از سویی ‌هم ذبیح الله ازمری، نماینده شورای ولایتی ننگرهار نیز تأکید می‌کند که این زورمندان در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان نیز دخالت کرده و «تقلب گسترده‌ای» را انجام داده‌اند.
او تاکید کرد: «شماری از کاندیدان زورمند و زورمندان محلی و پول‌داران، برخی از مراکز رأی‌دهی را در شماری از ولسوالی‌های ناامن در اختیار دارند و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع آنان شود.»
اما این نماینده شورای ولایتی ننگرهار امیدوار است که کمیسیون مستقل انتخابات با استفاده از سیستم بایومتریک بتواند شناس‌نامه‌های جعلی که این زورمندان در روند ثبت‌نام برچسپ زده‌اند، شناسایی شود.

آمادگی‌های امنیتی برای برگزاری انتخابات

مسوولان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت ننگرهار می‌گویند که آنان به همکاری نیروهای امنیتی، مواد لازم انتخاباتی را از طریق هوا به سه شهرستان ناامن این ولایت انتقال داده‌اند و قرار است که موادهای انتخاباتی در شهرستان‌های دیگر نیز فردا پنج‌شنبه(26 میزان) انتقال داده شود.

یکی از مقام‌های دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ننگرهار که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود، به خبرنامه گفت: « نیروهای امنیتی با ما در تأمین امنیت تمام مراکز رای‌دهی و شمارش آرا اعلام همکاری کرده‌اند. تاکنون روند ثبت‌نام و برنامه‌های آموزشی انتخاباتی با موفقیت پیش رفته و آمادگی‌های لازم امنیتی نیز برای روز برگزاری انتخابات از سوی نیروهای امنیتی گرفته شده است.»

" نیروهای امنیتی با ما در تأمین امنیت تمام مراکز رای‌دهی و شمارش آرا اعلام همکاری کرده‌اند"
” نیروهای امنیتی با ما در تأمین امنیت تمام مراکز رای‌دهی و شمارش آرا اعلام همکاری کرده‌اند”

در عین حال تورن جنرال غلام سنایی استانکزی، فرمانده پولیس ننگرهار به خبرنامه می‌گوید که «مواد اساسی دو ولسوالی به شمول کارمندان انتخاباتی از طریق هوا انتقال داده شده است. 20 ولسوالی دیگر فردا انتقال خواهد شد. قوت‌های اردوی ملی، پولیس ملی، پولیس سرحدی و امنیت ملی در ساحه تعبیه خواهند شد که انشاالله تدابیر امنیتی ما خوب است و تلاش می‌کنیم جلوی واقعات تروریستی را در روز انتخابات بگیریم.»

آقای استانکزی هرنوع دخالت زومندان را در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان رد می‌کند و تأکید دارد که آنان نمی‌گذارد هیچ زورمندی کدام مرکز رأی‌دهی را در اختیار خود بگیرد.

او گفت: «ما هیچ مجالی به هیچ زومندی نخواهیم داد که پروسه انتخابات را مختل کند. ما بیش‌ترین نیروهای امنیتی خود را در ولسوالی‌هایی توظیف کرده‌ایم که بیش‌ترین تهدیدهای امنیتی را دارد.»

فرمانده پولیس ننگرهار نیز تهدیدهای بلند امنیتی را در شماری از شهرستان‌های این ولایت تأیید می‌کند، اما تأکید دارد که در روزهای اخیر «عملیات‌های گسترده‌ای» را در این شهرستان‌ها به خاطر پاک‌سازی مخالفان حکومت راه‌اندازی کرده‌اند.

او افزود: «ما پیش از انتخابات عملیات گسترده پاک‌سازی داشتیم که ساحات کاملا از وجود مخالفان پاک شده و آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات است. به همه‌ی شهروندان ننگرهار اطمینان می‌دهم که فرزندان صادق این کشور به قیمت سر و جان از تمام سایت‌ها حمایت می‌کند و نمی‌گذارد دشمن این پروسه را مختل کند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان