جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

مسیر انتخاباتی ولایت تخار؛ ابراز ناامیدی از نمایندگان گذشته و چالش امنیتی برای انتخابات متفاوت

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در حالی که یک هفته تا برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان باقی نمانده بود، روز شنبه(21 میزان) انفجاری در کارزار انتخاباتی یک نامزد در ولایت تخار، نزدیک بیش از 50 کشته و زخمی برجای گذاشت.

مقام‌های امنیتی روز شنبه (21 میزان) از انفجاری در کارزار انتخاباتی یک نامزد زن در شهرستان رستاق ولایت تخار خبر دادند. این انفجار که ناشی از مواد انفجاری کارگذاری شده در یک موترسایکل بود، کمپاین انتخاباتی خانم نظیفه یوسفی بیک را هدف قرار داد، اما فرماندهی پولیس تخار می‌گوید که به این نامزد آسیبی نرسیده است.

سخنگوی والی ولایت تخار در مورد تلفات برجای مانده این انفجار به خبرنامه می‌گوید: “این انفجار 22 نفر شهید و 36 نفر زخمی دارد.”

او گفت: “دشمن هر لحظه منتظر فرصتی است تا به جهت آسیب رساندن به مردم استفاده کند که این شانس نیز درست در زمان کارزار انتخاباتی خانم نظیفه یوسفی به دست آن‌ها افتاد و باعث شد تعدادی از هم‌وطنان زخمی یا شهید شوند، با این‌که در این ساحه نیروهای امنیتی مستقر بود، اما فضای باز به مخالفین کمکی بود تا موفق شوند.”

انتخابات تخار

با توجه به چنین حملاتی که باعث ایجاد تردید در شهروندان کشور می‌شود، نمی‌‌توان خوش‌بین بود که ساکنین ولایت تخار در انتخابات 28 میزان، سهم فعال و گسترده‌ای داشته باشند.

اما مقامات و مسئولین محلی در این ولایت از حضور پررنگ زنان و مردان در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان خبر دادند. آن‌ها در صحبت با خبرنامه گفتند که مردم تخار برای رأی‌دهی‌ به مراکز ثبت‌نام مراجعه کردند. تعدادی نیز به دلیل بی‌کفایتی نمایندگان دوره قبل، مأیوس شده و ثبت‌نام نکردند، اما بعد با آگاهی از ورود جوانان فعال به کارزارهای انتخاباتی، دست به عمل زده و ثبت‌نام کرده‌اند.

با توجه به چنین حملاتی که باعث ایجاد تردید در شهروندان کشور می‌شود، نمی‌‌توان خوش‌بین بود که ساکنین ولایت تخار در انتخابات 28 میزان، سهم فعال و گسترده‌ای داشته باشند
با توجه به چنین حملاتی که باعث ایجاد تردید در شهروندان کشور می‌شود، نمی‌‌توان خوش‌بین بود که ساکنین ولایت تخار در انتخابات 28 میزان، سهم فعال و گسترده‌ای داشته باشند

این ولایت با داشتن 1 میلیون و 300 هزار جمعیت، 289 هزار و 178 نفر را در روند ثبت‌نام به عنوان رأی‌دهنده ثبت کرده‌ است.

جمشید کندالی، یکی از خبرنگاران محلی ولایت تخار به خبرنامه گفت: “در ولایت تخار 60 درصد مردان و 40  درصد زنان در پروسه ثبت‌نام شرکت داشته‌‌اند.”

تخار با داشتن 73 نامزد پارلمانی به شمول 12 نامزد زن، تنها می‌تواند 9 نفر را به عنوان نماینده به مجلس نمایندگان بفرستد.

مراکز بسته و ناامیدی مردم از وکلای دوره قبل

در ولایت تخار از سوی کمیسیون انتخابات، 241 مرکز رأی‌دهی در روند ثبت‌نام تعیین شده است، اما تعدادی از این مراکز بسته خواهند بود.

اما جواد هجری، سخنگوی والی این ولایت به خبرنامه گفت: “247  مرکز وجود دارد که در آن ثبت نام صورت گرفته و اکنون نیز باز است، اما در بعضی مناطق به دلیل مشکلات امنیتی در حدود 13 مرکز رأی‌دهی مسدود بوده است. در این مراکز نیز ثبت‌نام صورت گرفته و ما در تلاش هستیم این مراکز را نیز تا روز انتخابات برای ورود رأی‌دهندگان آماده‌ نماییم.”

ذبیح‌الله ابراهیمی، فعال جامعه مدنی ولایت تخار به خبرنامه گفت: “مردم ولایت تخار با این‌که نسبتا حضور خوبی در روند ثبت‌نام داشته‌اند، اما به دلیل این‌که اعتمادشان از نمایندگان دوره قبل سلب شده بود، در این دوره ابتدا هیچ اشتراکی در روند ثبت‌نام نداشتند، اما بعد با دیدن چهره‌های جدید، سهم خود را داشتند، ولی این زمان برابر بود با پایان روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان.”

چالش امنیتی

اما به باور ذبیح‌الله ابراهیمی، در کنار چالشی که در بالا ذکر شد، بزرگ‌ترین مشکل تخار، امنیت است که باعث ایجاد خلل در امور انتخاباتی می‌گردد که می‌توان به یکی از این اتفاقات که روز شنبه به وقوع پیوست اشاره کرد: “چالش امنیتی که باید بیشتر به آن توجه شود و در این بخش ضعف‌های زیادی وجود دارد، سبب شد ما روز شنبه 40 نفر کشته داشته باشیم.”

جواد هجری، سخنگوی والی
جواد هجری، سخنگوی والی

مسئولین محلی تخار به خبرنامه گفتند که آنچه از کنترول وضعیت امنیتی انتظار می‌رود، عملی نمی‌شود و شهرستان‌هایی چون اشکمش، درقد، خواجه‌غار، ینگی قلعه، دشت قلعه و خواجه بهاوالدین تحت تهدیدات بلند امنیتی قرار دارد.

جمشید کندالی، خبرنگار محلی در تخار نیز در این زمینه به خبرنامه گفت: “امنیت در همه افغانستان همواره یکی از مشکلاتی بوده که طی این سال‌ها برای برقراری آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است. همچنین در تخار نیز این مشکل وجود داشته و در ساحاتی از تخار به چشم می‌خورد. چنان‌که دو روز قبل در ستاد انتخاباتی یکی از نامزدان انتخاباتی ولایت تخار انفجاری صورت گرفت که تعدادی از مردم تخار در این حادثه زخمی و کشته شدند.”

اما با این وجود، سخنگوی والی تخار به خبرنامه می‌گوید، این حملات در هر قسمت افغانستان که از سوی نیروهای مخالف اتفاق می‌افتد، هیچ تأثیری بر تصمیم و تلاش مردم افغانستان نخواهد داشت و آن‌ها تدابیر خود را گرفته‌اند تا بتوانند انتخاباتی سراسر شفاف و با امنیت کامل داشته باشند.

5 شهرستان تحت تهدیدات بلند امنیتی

در ولایت تخار 17 شهرستان علاوه بر مرکز این ولایت یعنی تالقان وجود دارد که 90 درصد این مناطق تحت کنترول دولت است، اما تعدادی از این شهرستان ها نیز به دست نیروهای مخالف بوده و تحت تسلط آنان است.

در صحبت با مسئولین ولایت تخار گفته شده که 5 شهرستان این ولایت با تهدیدات امنیتی بلند روبه‌رو است؛ شهرستان درقد ولایت تخار که با داشتن 54 قریه، تنها 2 قریه آن تحت نظر دولت است و در شهرستان‌های ینگی قلعه، دشت قلعه و خواجه بهاءالدین نیز 50 درصد ساحات به دست طالبان می‌باشد.

در شهرستان‌های ینگی قلعه، دشت قلعه و خواجه بهاءالدین 50 درصد ساحات به دست طالبان می‌باشد
در شهرستان‌های ینگی قلعه، دشت قلعه و خواجه بهاءالدین 50 درصد ساحات به دست طالبان می‌باشد

اما جواد هجری، سخنگوی والی تخار این ادعا را رد کرده، می‌گوید که در این شهرستان‌ها تهدیدات امنیتی بلند وجود ندارد و نسبتا امنیت در این ساحات حکم‌فرما می‌باشد.

با این وجود، عبدالرشید بشیر، فرمانده پولیس تخار در ارتباط به امنیت انتخابات این ولایت به خبرنامه گفت: “ما تدابیر امنیتی خود را گرفته‌ایم و علاوه بر مستقر کردن پولیس در تمام مراکز رأی‌دهی، گروهی را تعیین کردیم که به صورت گشت‌زنی سیار در تمام مسیرهای شاهراه‌های 17 شهرستان، برای عبور و مرور مردم حضور داشته باشند.”

او گفت: “ما منکر نیستیم که مشکلات امنیتی در بعضی از ساحات تخار وجود دارد، اما سعی داریم با بیشترین تلاش، امنیت این مناطق را برای انتخابات به دست بگیریم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان