10 عضو و هوادار جنبش روشنایی که وارد پیکارهای انتخابات پارلمانی 97 افغانستان شده‌اند!

توسطمانی مشکین‌قلم

مهر ۱۸, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

شرکت‌کنندگان در این دور از انتخابات پارلمانی سال 97 افغانستان، برای راه‌یابی به مجلس نمایندگان سنگ تمام گذاشته و از اقشار مختلف جامعه خود را نامزد نموده‌اند. در میان 804 نامزد انتخاباتی از کابل، تنها از آدرس جنبش روشنایی 10 نفر بر ای راه‌یابی به مجلس نمایندگان، وارد پیکارهای انتخاباتی شده‌اند.

1ـ محمد جعفر مهدوی

جعفر مهدوی، یکی از رهبران جنبش روشنایی، با شعار “دوباره آمدم تا صدای مردم باشم”، برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

آقای مهدوی که تا مقطع دکترا در دانشگاه تحصیل نموده، در حال حاضر نیز نماینده ولایت کابل در مجلس نمایندگان است. او رهبری حزب ملت افغانستان را نیز دارد.

آقای مهدوی اصالتا از ولایت غور است و در سال 1357 در شهرستان لعل و سرجنگل این ولایت متولد شده است.

محمد جعفر مهدوی
محمد جعفر مهدوی

2ـ محمد داود ناجی

داود ناجی با شعار “علیه تبعیض”، برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

نام او در تظاهرات‌های جنبش‌های تبسم و روشنایی در کابل سر زبان‌ها افتاد. آقای ناجی در ادامه جنبش تبسم نقش کلیدی داشت و در حال حاضر نیز یکی از رهبران جنبش روشنایی در افغانستان است. حالا هم تلاش دارد از همین آدرس به مجلس نمایندگان راه یابد.

او پیش از این حدود یک دهه در سرویس خبری بی.بی.سی به عنوان خبرنگار فعالیت کرده است.

آقای ناجی متولد سال 1352 در کابل است، اما اصالتا از شهرستان مالستان ولایت غزنی بوده و در دانشگاه بلخ ادبیات فارسی خوانده است.

 محمد داود ناجی
محمد داود ناجی

3ـ ذوالفقار امید

ذوالفقار امید، رهبر حزب کار و توسعه افغانستان و یکی از رهبران جنبش روشنایی برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

آقای امید متولد سال 1979 میلادی ولایت دایکندی است.

مکتب را در دنیای مهاجرت در پاکستان به اتمام رسانده است و در دانشگاه کابل  فلسفه و جامعه شناسی  خوانده است. سپس در یکی از دانشگاهای خصوصی در کابل در مقطع ماستری علوم سیاسی و روابط بین الملل خوانده است.

در ایام مبارزات عدالت خواهی تظاهرات دوم اسد براثر انفجار زخمی شد و پایش شکست. آقای امید در شکل گیری جنبش تبسم نیز نقش کلیدی داشت. از سال 1389 به این سو، به صورت جدی به فعالیت‌های سیاسی رو آورده است.

 ذوالفقار امید
ذوالفقار امید

4ـ غلام حسین ناصری

غلام حسین ناصری، در حال حاضر نماینده مردم میدان وردک در مجلس نمایندگان است و برای این دور از انتخابات پارلمانی، از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

او یکی از رهبران جنبش روشنایی است و در سال 1338 در شهرستان بهسود ولایت میدان وردک متولد شده است.

آقای ناصری مکتب را در لیسه غازی امان‌الله به اتمام رسانده و از جامعه روحانیت برخاسته است. او در کنار زبان مادری‌اش(فارسی)، به زبان‌های پشتو و انگلیسی نیز تسلط دارد.

غلام حسین ناصری
غلام حسین ناصری

5ـ احمد بهزاد

“آمدم تا هم‌چنان صدای‌تان باشم”؛ احمد بهزاد با این شعار، برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

او یکی از رهبران جنبش روشنایی است و درحال حاضر نیز نماینده ولایت هرات در مجلس نمایندگان است.

آقای بهزاد در سال 1353 در هرات به دنیا آمده؛ مکتب خود را در زمان مهاجرت در ایران به اتمام رسانده و در دانشگاه، علوم سیاسی خوانده است.

 احمد بهزاد
احمد بهزاد

6ـ ریحانه آزاد

خانم ریحانه آزاد متولد سال 1361 در ولایت دایکندی است؛ مکتب را در لیسه شهید بلخی ولایت دایکندی به اتمام رسانده و در دانشگاه، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل خوانده است.

خانم ریحانه آزاد، یکی از رهبران جنبش روشنایی است و درحال حاضر نیز نماینده مردم ارزگان در مجلس نمایندگان است، اما برای این دور از انتخابات پارلمانی، از ولایت دایکندی کاندیدا نموده است.

ریحانه آزاد
ریحانه آزاد

7ـ عزیز رویش

عزیزالله رویش، متولد سال 1348 از ولایت کابل است. او که یک معلم و فعال سیاسی است، لیسه معرفت را در ایام مهاجرت در پاکستان تأسیس کرد و پس از سقوط طالبان، این لیسه را به کابل منتقل کرد.

او در حال حاضر علاوه بر تدریس، فعالیت‌های سیاسی جدی را نیز به پیش می‌برد.

آقای رویش از رهبران هزاره و از اعضای جنبش روشنایی نیز می‌باشد و برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

عزیز رویش
عزیز رویش

8ـ ناهید احمدی فرید

ناهید فرید، سیاست‌مدار و نماینده کنونی ولایت هرات در مجلس نمایندگان افغانستان است. او در سال 1363 در شهر هرات متولد شده، مکتب را در لیسه محجوبه هروی هرات به اتمام رسانده و در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا، روابط بین‌الملل خوانده است.

او یکی از هواداران فعال جنبش روشنایی است و برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه هرات کاندیدا نموده است.

ناهید احمدی فرید
ناهید احمدی فرید

9ـ عباس نویان

عباس نویان، سیاست‌مدار و از نمایندگان اسبق مجلس نمایندگان افغانستان است. آقای نویان برای این دور انتخابات پارلمانی نیز از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

او متولد سال 1949 میلادی در شهرستان سرخ پارسای ولایت پروان است.

آقای نویان در دانشگاه مهندسی خوانده، اما در حال حاضر فعالیت‌های سیاسی جدی انجام می‌دهد. او علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، از رهبران جدی هزاره می‌باشد که در شکل‌گیری جنبش روشنایی نیز نقش داشته است.

عباس نویان
عباس نویان

10ـ مصطفی نیکزاد

مصطفی نیکزاد از اعضای شورای عالی مردمی و فعال جنبش روشنایی است و برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

او در سال 1372 در شهرستان بهسود ولایت میدان وردک متولد شده، مکتب را در لیسه عالی غازی کابل به اتمام رسانده و در دانشگاه کابل جامعه‌شناسی خوانده است.

آقای نیکزاد در حال حاضر در حال گذراندن دوره ماستری در رشته علوم سیاسی در یکی از دانشگاه‌های خصوصی کابل است.

مصطفی نیکزاد
مصطفی نیکزاد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *