جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

سیر انتخاباتی در ولایت سرپل؛ وخامت وضعیت امنیتی، مشکلات قومی و ناامیدی مردم برای شرکت در روند انتخابات

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

ولایت سرپل از مجموعه 33 ولایتی است که مردم آن با وجود شرایط ناگوار امنیتی، در نهایت منتظر روز برگزاری انتخابات اند. در ادامه گزارش‌های خبرنامه برای بررسی وضعیت انتخاباتی ولایات، این‌بار شرایط انتخاباتی ولایت سرپل مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مطابق به آخرین گزارش‌های امنیتی که از ولایت سرپل به دست خبرنامه رسیده، وضعیت امنیتی این ولایت در قسمت‌های شرقی مرکز و هم‌چنان در چهار شهرستان نامناسب بوده و این مناطق تحت تهدیدات بلند امنیتی قرار دارند. هم‌چنین با بسته بودن بسیاری از مراکز رأی‌دهی، مردم چندان امیدی برای شرکت در انتخابات ندارند

انتخابات سرپل

11 روز مانده به 28 میزان، روز انتخابات سراسری در افغانستان، رقابت‌های انتخاباتی 33 نامزد انتخابات پارلمانی در ولایت سرپل ادامه دارد که از این بین، 4 نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

از ولایت سرپل 5 نفر با بلندترین آرا به مجلس نمایندگان افغانستان راه پیدا می‌کند که یک زن و چهار مرد می‌باشد.

از ولایت سرپل 5 نفر با بلندترین آرا به مجلس نمایندگان افغانستان راه پیدا می‌کند که یک زن و چهار مرد می‌باشد
از ولایت سرپل 5 نفر با بلندترین آرا به مجلس نمایندگان افغانستان راه پیدا می‌کند که یک زن و چهار مرد می‌باشد

این در حالی است که طبق آمار تازه اداره مرکزی احصائیه، سرپل با هفت شهرستان مجموعا بیشتر از 700 هزار جمعیت دارد، اما به دلیل مشکلات امنیتی، بیش از 100 هزار نفر در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان شرکت نکرده‌اند.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی ولایت سرپل به خبرنامه گفت: “حضور مردم در پروسه ثبت‌نام با وجود تهدیدات امنیتی خوب بود و بالاتر از 100 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.”

مطابق به گزارش ثبت‌شده در سایت رسمی کمیسیون انتخابات افغانستان، آمار مشخص ثبت‌نام‌شدگان سرپل به 135 هزار و 600 نفر می‌رسد که در این بین 68 هزار و 374 نفر آنان مرد و 66 هزار و 373 نفر این ثبت‌نام شدگان زنان هستند؛ از این مجموعه ساکنین کوچی‌‌نشین این ولایت در پروسه انتخابات، 853 نفر است.

در ولایت سرپل با ارزیابی کمیسیون انتخابات، 149 مرکز رأی‌دهی تعیین شده، اما 67 مرکز آن به دلایل امنیتی مسدود مانده است.

توزیع تذکره

یکی از مشکلاتی که مسئولین محلی ولایت سرپل در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان ذکر می‌کنند، توزیع تذکره بود.

گلاب طیبی، فعال مدنی ولایت سرپل در این مورد به خبرنامه گفت: “بسیاری از مردم علاقه‌مند بودند با پرچسب‌زنی تذکره‌شان در روند ثبت‌نام شرکت داشته باشند، اما با تأسف در توزیع و دریافت تذکره با مشکل مواجه بودند.”

او افزود: “تعدادی از زنانی که تذکره داشتند، از ولسوالی‌های دیگر بود و باید به همان ولسوالی مراجعه می‌کردند که این امکان‌پذیر نبود. عده‌یی نیز اصلا تذکره نداشتند و برای دریافت آن در ولسوالی‌ها به مشکل برخورد کردند، زیرا اداره ثبت‌ و احوال نفوس کم‌کاری کرده، به بسیاری از مناطق سر نزده و در آن ساحات تذکره توزیع نکرده‌اند؛ از این سبب بسیاری از مردم به خصوص زنان از حق رأی خود محروم شده‌اند. هم‌چنان زمان کوتاه و امکانات کم و کم‌کاری کارمندان ثبت و احوال نفوس باعث شد مردم زیادی از این ولسوالی‌ها نتوانند در روند ثبت‌نام شرکت داشته باشند.”

یکی از مشکلاتی که مسئولین محلی ولایت سرپل در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان ذکر می‌کنند، توزیع تذکره بود
یکی از مشکلاتی که مسئولین محلی ولایت سرپل در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان ذکر می‌کنند، توزیع تذکره بود

عزیز‌ احمد رسولی، سرپرست قبلی کمیسیون انتخابات سرپل به خبرنامه گفت: “در بخش توزیع تذکره مشکل جدی این بود که بسیاری‌ها مخصوصا زنان تذکره نداشته و شروع توزیع تذکره همزمان با شروع روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان بود و این کمبود وقت باعث شد اکثر مردم نتوانند تذکره دریافت کنند و یا هم نتوانند ثبت‌نام نمایند که ما شکایتی از قریه‌جات و اطراف ولسوالی‌ها دریافت کردیم.”

کوهستانات در تصرف مخالفین مسلح

سرپرست پیشین کمیسیون انتخابات ولایت سرپل ضمن این‌ که از حضور مردم به خوبی یاد کرد، اما چالش بزرگ در این ولایت را تهدیدات امنیتی خواند و گفت، در روند ثبت‌نام در شهرستان کوهستانات ثبت‌نام صورت نگرفته و همچنان در شهرستان‌هایی چون صیاد و سوزمه قلعه نیز تعدادی از مراکز رأی‌دهی مسدود شده و ثبت‌نام صورت نگرفته است.

او در ادامه اشاره کرد که در مرکز این ولایت نیز ۱۷ مرکز رای‌دهی باز نشد و در این ساحات نیز ثبت‌نام انجام نشده‌ است، اما در مراکزی که از لحاظ امنیتی در وضعیت خوبی قرارداشتند، با همکاری نیروهای امنیتی، مراکز فعال شده و مردم نیز استقبال خوبی از روند ثبت‌نام کردند؛ مانند شهرستان بلخاب که یکی از شهرستان‌های امن سرپل است.

گلاب طیبی نیز وضعیت وخیم امنیتی لایت سرپل را تأیید کرد و افزود، مردم این ولایت حتی در رفت و آمد خود نیز مشکل دارند، زیرا راه‌های مواصلاتی با مشکلات امنیتی جدی روبه‌رو است.

با این وجود، عبدالقیوم باقی‌زی، فرمانده پولیس ولایت سرپل به خبرنامه گفت: “وضعیت امنیتی در تمام ولایات افغانستان یکی از معضل‌هایی است که به صورت دائم باعث شده در روند کاری و فعالیت‌های نیروهای ملکی و نظامی کشور تعلل وارد شود. اما ما سعی داریم که امنیت مراکز رأی‌دهی گرفته‌شده و شرایط بهتری ایجاد شود.”

عزیز احمد رسولی نیز گفت: ” در ولایت سرپل از سوی کمیسیون انتخابات مرکزی 149 مرکز رای‌دهی ارزیابی شده است که در 82 مرکز، ثبت‌نام رأی‌دهندگان اجرایی شد و 67 مرکز دیگر به دلیل تهدیدات امنیتی مسدود ماند و هیچ ثبت‌نامی در آن صورت نگرفت.”

"وضعیت امنیتی در تمام ولایات افغانستان یکی از معضل‌هایی است که به صورت دائم باعث شده در روند کاری و فعالیت‌های نیروهای ملکی و نظامی کشور تعلل وارد شود"
“وضعیت امنیتی در تمام ولایات افغانستان یکی از معضل‌هایی است که به صورت دائم باعث شده در روند کاری و فعالیت‌های نیروهای ملکی و نظامی کشور تعلل وارد شود”

سخنگوی والی سرپل هم در رابطه به این موضوع گفت: “از 149 مرکز تعیین شده 63 مرکز تحت تهدیدات بلند امنیتی بوده که هیچ فردی در این ساحات ثبت‌نام نشده‌اند، 15 مرکز دیگر امنیت نسبی داشته که در بعضی نقاط ثبت‌نام صورت گرفته و 71 مرکز دیگر فعال و برای روز انتخابات آماده است.”

شهرستان بلخاب با مخالفان مسلح غیرمسئول

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل ضمن این‌که به خبرنامه گفت این ولایت در تهدید بلند نیروهای مخالف دولت است، یادآور شد که شخصی به نام “مهدی مجاهد” در شهرستان بلخاب باعث ایجاد اخلال در امور کمپاین‌های انتخاباتی شده است.

او افزود: “این فرد ستادهای انتخاباتی را بسته، عکس‌های کاندیدان را پاره کرده و هشدار داده که هیچ کسی نمی‌تواند انتخابات را در این ولسوالی برگزار کند.”

سخنگوی والی سرپل گفت: “این مسلح غیرمسئول یک شهروند عادی ولایت سرپل بوده که به تازگی دست به چنین اقداماتی زده است، با این‌که بزرگان محل تلاش دارند او را از این کار منصرف کنند؛ باز هم این موضوع به مقامات مرکزی نیز گزارش شده و منتظر اقدامی بودند که از سوی مقامات امنیتی مرکز به ولایت سرپل فرمان داده شود. اکنون مطابق به هدایتی که به مقامات محلی سپرده شده، به این مورد رسیدگی صورت می‌گیرد.”

اما فرمانده پولیس سرپل به خبرنامه گفت: “در بعضی ولسوالی‌ها و مناطق ما با مشکلات قومی روبه‌رو استیم که موضوع مهدی مجاهد نیز یکی از این موارد است. ما به دلیل نزاکت‌های قومی نمی‌توانیم برای دستگیری او اقدام نماییم و این موضوع با وکلای محل، شورا و پارلمانی و همچنان مقامات امنیتی در مرکز مطرح شده و منتظر امر از سوی آنان هستیم؛ در غیر این صورت، اگر قومیت و نزاکت‌های قومی وجود نداشت، نیروهای امنیتی می‌توانستند در 5 دقیقه او را دستگیر نموده و به دولت تحویل دهند.”

وضعیت رو به وخامت امنیتی

سرپرست پیشین کمیسیون انتخابات در ولایت سرپل که اکنون در ولایت دایکندی مقرر شده، از وضعیت حال سرپل به خبرنامه گفت: “تهدیدات امنیتی در سرپل نه تنها کاسته نشده، بلکه به شدت افزوده شده است. چنان‌که در ولسوالی صیاد چهار مرکز ثبت‌نام فعال، بعد از پایان مرحله ثبت‌نام مسدود شده و تا روز اجرای وظیفه در آن ولایت، شاهد سقوط دو ولسوالی دیگر نیز بودم”.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل
ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل

نیز به خبرنامه گفت: “اکنون بزرگترین چالش، امنیت سد راه انتخابات می‌باشد، تهدیدات امنیتی پابرجا است و مردم در تلاش هستند تا با همکاری نیروهای امنیتی بتوانند امنیت مراکز رأی‌دهی را به دست گیرند.”

او افزود: “تنها تلاش نیروهای امنیتی ولایت سرپل کافی نیست و باید به این ولایت نیروهای هوایی و زمینی بیش‌تری اعزام گردد تا بتوان با عملیات وسیع‌تر و گسترده‌تر، امنیت این ساحات را مهیا ساخت.”

گلاب طیبی نیز به خبرنامه گفت: “با این‌که مقامات امنیتی به مردم و مسئولین اطمینان داده‌اند که می‌توانند امنیت مراکز رأی‌دهی را برعهده گیرند، اما ولایت سرپل یکی از پرخطرترین ولایت زون شمال می‌باشد که هر لحظه امکان سقوط آن پیش‌بینی می‌شود.”

او در ادامه گفت که همه مردم با دیدن چنین اوضاعی از برگزاری انتخابات ناامید هستند و دچار تردید شده‌اند که در روز انتخابات شرکت کنند یا خیر؟!

اما با این حال عبدالقیوم باقی‌زی، فرمانده پولیس ولایت سرپل در مورد گرفتن امنیت انتخابات ولایت سرپل به خبرنامه گفت: “ما در تلاش هستیم تا با انجام عملیات‌های سنگین، مخالفین دولت را از پا درآوریم و کنترول ولسوالی‌ها را به دست خود داشته باشیم. همچنان با تدابیر امنیتی که برای 28 میزان طرح‌ریزی شده، می‌توانیم اطمینان بدهیم که انتخابات در این ولایت با کمترین مشکل صورت خواهد گرفت.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان