جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

توجه گسترده جامعه بین المللی؛ رفع نگرانی های جدی و تمویل 5 نهاد نظارت از انتخابات پارلمانی 97

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

نهادهای ناظر انتخاباتی افغانستان می‌گویند که اداره توسعه بین‌المللی امریکا(USAID) و انستیتوت دموکراتیک ملی(NDI) به تازگی اعلام کرده‌اند که این نهادها را برای نظارت از انتخابات پارلمانی تمویل مالی و فنی می‌کنند.

هفته‌ی گذشته نهادهای ناظر انتخاباتی در گفت‌وگو با خبرنامه تأکید کرده‌بودند که به خاطر عدم حمایت مالی، نمی‌توانند از انتخابات پارلمانی افغانستان نظارت کنند. اما به تازگی دو نهاد حمایت‌کننده انتخابات افغانستان، برای حمایت مالی و فنی این نهادهای ناظر اعلام آمادگی کرده‌اند.

با این حال یکی از سخنگویان سفارت امریکا به خبرنامه می‌گوید که نظارت از انتخابات توسط ناظرین آموزش‌دیده، کلید موفقیت این روند دموکراتیک است. این سخنگوی سفارت امریکا تاکید دارد که نظارت یک مکانیزم مهم برای کسب اطمینان از این‌که انتخابات در مطابقت با قانون برگزار می‌گردد، می‌باشد.

این سخنگوی سفارت امریکا در کابل به خبرنامه گفت: «به این دلیل ایالات متحده آمریکا از طریق انستیتوت دموکراتیک ملی، تلاش‌های همکاران افغان از جمله فیفا، تیفا، اتوا و سایر نهادهای افغانستان را در راستای نظارت از انتخابات حمایت می‌کند.»

نهادهای ناظر انتخاباتی افغانستان می‌گویند که اداره توسعه بین‌المللی امریکا(USAID) و انستیتوت دموکراتیک ملی(NDI) به تازگی اعلام کرده‌اند که این نهادها را برای نظارت از انتخابات پارلمانی تمویل مالی و فنی می‌کنند
نهادهای ناظر انتخاباتی افغانستان می‌گویند که اداره توسعه بین‌المللی امریکا(USAID) و انستیتوت دموکراتیک ملی(NDI) به تازگی اعلام کرده‌اند که این نهادها را برای نظارت از انتخابات پارلمانی تمویل مالی و فنی می‌کنند

از سویی هم محمد داوود کوهی، رییس انستیتوت دموکراتیک ملی در افغانستان(NDI) به خبرنامه گفت، 24 ساعت بعد از نشر گزارش خبرنامه به تاریخ 4 اکتوبر(روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته) آنان با 5 نهاد ناظر انتخاباتی قرارداد بسته‌اند. او تأکید کرد که همه‌ی این نهادها در مرحله آمادگی برای نظارت از انتخابات پارلمانی قرار دارند.

با این حال یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(فیفا) نیز تأیید می‌کند که اداره توسعه بین‌المللی امریکا(USAID) و انستیتوت دموکراتیک ملی(NDI) حاضر شده‌اند نهادهای ناظر انتخاباتی افغانستان را برای نظارت از انتخابات پارلمانی، تمویل مالی و فنی کنند.

آقای رشید گفت: «گزارش‌ها و توجه رسانه‌ها به ویژه رسانه “خبرنامه” روی این مسأله‌ی مهم انتخاباتی، سبب شد که نهادهای همکار ملی و بین‌المللی که در این بخش کار می‌کنند، کمی عجله کنند. به تعقیب نشر گزارش شما، ما تماسی داشتم از همکارهای ما در ان.دی.آی که آنان از تصویب پیشنهادهای ما مبنی بر تمویل ناظران ما خبر دادند. مساله نظارت مساله مهمی است و ما بابت جدی گرفتن این مساله از رسانه خبرنامه و رسانه‌های دیگر قدردانی می‌کنیم.»

افزایش نهادهای ناظر انتخاباتی

مسوولان انستیتوت دموکراتیک ملی( NDI) می‌گویند که آنان در انتخابات امسال پارلمانی افغانستان، 5 نهاد ناظر انتخاباتی را برای نظارت تمویل می‌کنند.  این نهادها شامل موسسه دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان (ATWA)، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (FEFA)، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (TEFA)، مجمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) و موسسه دوچرخه‌سواران معیوب برای توان‌بخشی و سرگرمی (AABRAR) می‌شود.

وسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)
وسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)

با این حال مسوولان موسسه دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان(اتوا) نیز تأیید می‌کند که این پنج نهاد جامعه مدنی در حال آماده کردن ناظران ساحوی خود برای انتخابات پارلمانی پیش‌رو هستند. مسوولان «اتوا» هم‌چنان تأکید می‌کنند که این نهادها برای نظارت از انتخابات پارلمانی، از کمیسیون مستقل انتخابات اعتبارنامه دریافت کرده و هم‌چنان تفاهم‌نامه‌ای را با کمیسون شکایات انتخاباتی داشته‌اند.

بر اساس قراردادی که میان نهادهای ناظر و اداره توسعه بین‌المللی امریکا(USAID) و هم‌چنان انستیتوت دموکراتیک ملی (NDI) صورت گرفته، 1130 ناظر برای «اتوا»، 2500 ناظر برای «تیفا»، 1117 ناظر برای «مجما»، 1000 ناظر برای «فیفا» و 818 ناظر ساحوی برای «ابرار» در نظر گرفته شده است.

از مجموع این ناظران، حدود 40 درصد را زنان تشکیل می‌دهند و این پنج نهاد ناظر، 340 شهرستان را از مجموع 348 شهرستان و نواحی در 33 ولایت افغانستان پوشش خواهند داد.

مسوولان اتوا تأکید دارند که این نهادها به‌زودی ناظران خود را در بخش نظارت از روند رأی‌دهی و شمارش آرا در مراکز رأی‌دهی و چگونگی نظارت، آموزش خواهند داد. به گفته‌ی آنان نظارت این پنج نهاد شامل دوره پس از انتخابات نیز می‌شود که مراحلی مانند ثبت شکایات، دریافت و طی مراحل آن‌ها و اعلام فهرست برندگان انتخابات را شامل می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان