جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

‌انتخابات در ولایت لغمان؛ آمار متفاوت رأ‌ی‌دهندگان و مراکز رأی‌دهی و وضعیت نامناسب امنیتی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

ولایت لغمان یکی از جمله 34 ولایت افغانستان است که با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات، نیروهای امنیتی تلاش می‎‌کنند امنیت این ولایت را به دست داشته باشند تا ساکنین آن در تمام ساحات بتوانند به پای صندوق‌های رأی‌دهی حاضر شوند.

هرچند این ولایت نیز با تهدیدات امنیتی و هم‌چنین تقلب‌های انتخاباتی روبه‌رو است، اما مقامات و مسئولین محلی سعی دارند با استفاده از تدابیر و برنامه‌های جدی، بتوانند 28 میزان، روز انتخابات مجلس نمایند‌گان را با کمترین چالش برگزار نمایند.

این ولایت شرقی کشور با 1 میلیون جمعیت، اما کم‌ترین حضور را در روند ثبت‌نام انتخابات داشته است. از سوی دیگر، این ولایات دارای 33 نامزد انتخابات پارلمانی است که از این جمع، 4 نفر با آرای بلند به پارلمان راه پیدا خواهد کرد.

ثبت‌نام رأیدهندگان

در صحبت با ارگان‌های مسئول در مورد آمار ثبت‌نام شدگان، ارقام متفاوتی ارائه شده است.

نورالدین فطرت، رئیس کمیسیون انتخابات که به تازگی ریاست دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در لغمان را به دست آورده، به خبرنامه گفت، در لغمان حضور مردم در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان به 170 هزار و 840 نفر می‌رسد.

در لغمان حضور مردم در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان به 170 هزار و 840 نفر می‌رسد
در لغمان حضور مردم در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان به 170 هزار و 840 نفر می‌رسد

اما با فرمانده پولیس این ولایت در گفت‌وگو با به خبرنامه گفت: “170 هزار و 469 نفر در پروسه ثبت‌نام انتخابات اشتراک داشته‌اند که از این مجموع، یک نفر اهل هنود و 4 هزار و 730 نفر کوچی سهم داشته‌اند”.

اسد‌الله دولت‌زی، سخنگوی ولایت لغمان نیز به خبرنامه می‌گوید: “حضور مردم در بخش ثبت نام خیلی خوب گذشت، مشکلات زیادی وجود نداشت و170 هزار رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده‌اند”.

ولی آماری که از سوی کمیسیون انتخابات گزارش شده است، نشان می‌دهد که در این ولایت 163 هزار و 708 نفر ثبت نام کرده‌ که از این بین 52 هزار و 989 نفر آنان زنان، و 119 هزار و 780 نفر دیگر مردان هستند.

امنیت بزرگترین تهدید

نقیب‌الله محب، عضو مجلس نمایندگان افغانستان از ولایت لغمان به خبرنامه می‌گوید که در زمان ثبت‌نام رأی‌دهندگان و توزیع تذکره در این ولایت، مشکلات جدی صورت نگرفته و تنها مشکلی که وجود داشت، نبود امنیت در بعضی از ساحات ولایت بود: “لغمان نیز مشکلات امنیتی فراوانی دارد که نیروهای امنیتی در پی حل آن هستند”.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: “مشکلات امنیتی وجود دارد. در این ولایت از سوی مخالفین تهدیدات صورت گرفته است که نمی‌گذارند انتخابات برگزار شود و همچنان تعدادی از مراکز رأی‌دهی مسدود شده است.”

آقای محب خاطرنشان کرد که در بخش شهرستان‌های الینگار و الیشنگ، مراکز رأی‌دهی در سرک قیر شده فعال است، اما گمان می‌رود در این قسمت‌ها نیز امکان مشکلات از قبیل بسته شدن مراکز رأی‌دهی ایجاد شود.

به گفته این عضو مجلس نمایندگان از لغمان، در روز رأی‌دهی تنها منطقه‌ای که مردم می‌توانند برای رأی‌دهی حاضر شوند، مرکز بغلان(مهترلام) و شهرستان قرغه‌یی است.

اما در واکنش به این صحبت‌ها، عبدالرئوف ارزگانی، فرمانده پولیس لغمان گفت که هیچ مشکل جدی ولایت لغمان و انتخابات 28 میزان را تهدید نمی‌کند: “این مشکلات امنیتی در هر نقطه افغانستان وجود دارد و ما سعی می‌کنیم آن را از بین ببریم”.

آقای محب خاطرنشان کرد که در بخش شهرستان‌های الینگار و الیشنگ، مراکز رأی‌دهی در سرک قیر شده فعال است، اما گمان می‌رود در این قسمت‌ها نیز امکان مشکلات از قبیل بسته شدن مراکز رأی‌دهی ایجاد شود
آقای محب خاطرنشان کرد که در بخش شهرستان‌های الینگار و الیشنگ، مراکز رأی‌دهی در سرک قیر شده فعال است، اما گمان می‌رود در این قسمت‌ها نیز امکان مشکلات از قبیل بسته شدن مراکز رأی‌دهی ایجاد شود

اما شهروندان ولایت لغمان وضعیت امنیتی این ولایت را نگران‌کننده خوانده، می‌گویند: “هیچ کاندیدی نمی‌تواند به صورت آزادانه برنامه‌ها و جلسات خود را دایر نماید و باید برای برگزاری این نوع مجالس، امنیت خود را بگیرد تا آسیبی از سوی مخالفین به او نرسد”.

آن‌ها یکی از دلایلی را که در مناطق پرجمعیت این ولایت، حضور مردم در پروسه ثبت‌نام کم بوده را نبود امنیت خوانده‌اند.

شهرستان‌های الینگار، الیشنگ، دولت‌شاه و دیگر ساحات لغمان تحت تهدیدات امنیتی بالا قرار دارد است که و در این مناطق، تنها 50 درصد روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان انجام شده است.ند

18 مرکز مسدود

به اساس گزارش کمیسیون مستقل انتخابات، برای ولایت لغمان 123 مرکز رأی‌دهی مشخص شده، اما مسئولین این ولایت می‌گویند که در این شهر 79 مرکز تثبیت شده که از این جمله 61 مرکز باز بوده و آماده‌ی برگزاری انتخابات 28 میزان است و 18 مرکز دیگر مسدود و تحت تسلط مخالفین مسلح می‌باشد.

اما رئیس کمیسیون انتخابات ولایت لغمان به خبرنامه گفت که مطابق به گزارش مرکزی کمیسیون انتخابات، 123 مرکز رأی دهی در این ولایت تعیین شده که 79 مرکز فعال است و در قسمت‌هایی چون دولت‌شاه، الیشنگ و الینگار، ثبت‌نام 50 درصد انجام شده، زیرا بعضی مناطق از این ساحات در دسترس مخالفین بوده است.

نقیب‌الله محب، عضو مجلس نمایندگان از ولایت لغمان نیز به خبرنامه گفت، پروسه ثبت‌نام در تمام مناطق ولایت انجام نشده و تنها روند ثبت‌نام در مرکز و یک شهرستان دیگر صورت گرفته که دارای امنیت بلند بوده است.

نقیب‌الله محب، عضو مجلس نمایندگان از ولایت لغمان نیز به خبرنامه گفت، پروسه ثبت‌نام در تمام مناطق ولایت انجام نشده و تنها روند ثبت‌نام در مرکز و یک شهرستان دیگر صورت گرفته که دارای امنیت بلند بوده است
نقیب‌الله محب، عضو مجلس نمایندگان از ولایت لغمان نیز به خبرنامه گفت، پروسه ثبت‌نام در تمام مناطق ولایت انجام نشده و تنها روند ثبت‌نام در مرکز و یک شهرستان دیگر صورت گرفته که دارای امنیت بلند بوده است

عبدالرئوف ارزگانی، فرمانده پولیس لغمان در جریان صحبت خود با خبرنامه گفت: “در مجموع 79 مرکز رأی‌دهی در این ولایت است که به اساس ارزیابی کمیسیون انتخابات در ولسوالی‌ها، 41 سایت باز و بدون مشکل است و 18 سایت دیگر در تهدیدات امنیتی قرار دارد.”

فرمانده پولیس لغمان اطمینان می‌دهد که تلاش می‌کنند تا روز انتخابات، 18 مرکز رأی‌دهی دیگر را نیز فعال کنند؛ این در صورتی است که نورالدین فطرت، رئیس کمیسیون انتخابات لغمان به خبرنامه گفت؛ در ساحات مراکزی که بسته است، ثبت‌نام رأی‌دهندگان صورت نگرفته است.

رئیس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در لغمان خاطرنشان کرد: “به جز از مشکل امنیتی، هیچ مشکل دیگری در این ولایت وجود ندارد، کارمندان کمیسیون از طرف کنکور انتخاب شده‌اند و افراد دیگری نیز که موظف می‌شوند نیز از جمع معلمین مکاتب هستند.”

او هم‌چنان گفت: “تمام مواد انتخاباتی به لغمان رسیده و این انتخابات با سیستم بایومتریک انجام می‌شود و دستگاه‌های بایومتریک نیز به دست ما رسیده است.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان