جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

میراث‌داران قدرت در افغانستان؛ با 15 عضو خانواده رهبران سیاسی و نامزد انتخابات پارلمانی 97 آشنا شوید!

خواندن 8 دقیقه
1
(1)

حدود 17 روز بیشتر به برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان باقی نمانده است. در این دور از انتخابات پارلمانی افغانستان، بیش از دو هزار نفر از سراسر این کشور به جز ولایت غزنی در فهرست نهایی نامزدان انتخاباتی حضور دارند که در میان آن‌ها فرزندان و برخی اعضای خانواده رهبران جهادی و میراث‌داران قدرت در افغانستان نیز دیده می‎شود.

خبرنامه تلاش کرده در این گزارش 15 تن از آن‌ها را معرفی کند؛

1ـ جمالالدین حکمتیار

جمال‌الدین حکمتیار، فرزند گلبدین حکمتیار است.

آقای حکمتیار، یکی از رهبران جهادی و رهبر حزب اسلامی است. وی پس از سرنگونی طالبان تا سال گذشته، یکی از مخالفان مسلح سرسخت نظام جدید افغانستان بود و در حال حاضر با پیوستن به روند صلح، در کابل زندگی می‌کند.

حالا جمال‌الدین حکمتیار، یکی از فرزندان گلبدین حکمتیار، از حوزه کابل برای انتخابات پارلمانی سال 97 کاندیدا است.

جمال‌الدین حکمتیار
جمال‌الدین حکمتیار

2ـ حبیبالرحمن سیاف

حبیب‌الرحمن سیاف، فرزند عبدالرب رسول سیاف است.

آقای سیاف، یکی از رهبران جهادی و رهبر حزب دعوت اسلامی افغانستان می‌باشد. آقای سیاف بعد از سرنگونی دولت دکتر نجیب‌الله، یکی از رهبران اصلی مجاهدین بوده است. او دو دوره به عنوان عضو مجلس نمایندگان نیز حضور داشته است.

اما این‌بار، حبیب‌الرحمن سیاف، فرزند آقای سیاف، برای انتخابات پارلمانی سال 97، از حوزه کابل کاندیدا شده است.

حبیب‌الرحمن سیاف
حبیب‌الرحمن سیاف

3ـ محمد عالم خلیلی

محمد عالم خلیلی، فرزند محمد کریم خلیلی است.

آقای خلیلی یکی از رهبران جهادی و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان است. او در حکومت‌های حامد کرزی، رییس جمهوری پیشن افغانستان، معاون دوم ریاست جمهوری بود. در حال حاضر آقای خلیلی رییس شورای عالی صلح افغانستان است.

محمد عالم خلیلی، دومین فرزند آقای خلیلی، برای انتخابات پارلمانی سال 97 افغانستان، از حوزه کابل کاندیدا شده است.

محمد عالم خلیلی
محمد عالم خلیلی

4 و 5 ـ محمد باقر و محمد علی محقق

محمد باقر و محمد علی محقق فرزندان، محمد محقق اند.

آقای محقق یکی از رهبران جهادی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان است. او در حال حاضر معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی است.

محمد باقر و محمد علی محقق، فرزندان محمد محقق، از حوزه‌های کابل و بلخ برای انتخابات پارلمانی سال 97 افغانستان کاندیدا اند.

محمد باقر محقق
محمد باقر محقق

6ـ باتور دوستم

باتور دوستم، فرزند جنرال عبدالرشید دوستم است.

آقای دوستم، یکی از رهبران جهادی و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان است. او در حال حاضر نیز معاون اول محمد اشرف غنی، رییس جمهوری است. در گذشته، عبدالرشید دوستم یکی از جنرالان برجسته دولت دکتر نجیب‌الله بود که سپس به جمع مجاهدین پیوست و در امر مبارزه با نیروهای ارتش سرخ در افغانستان، نقش برجسته‌ای بازی کرد. آقای دوستم در دولت حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع ملی بود.

حالا در انتخابات پارلمانی پیش رو، باتور دوستم، فرزند ارشد او از ولایت جوزجان کاندیدا شده است.

باتور دوستم
باتور دوستم

7ـ سید طاها صادق

سید طاها صادق، فرزند محمد اسماعیل خان است.

آقای اسماعیل خان، یکی از رهبران جهادی و عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان است. او در دولت حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، والی ولایت هرات و سپس وزیر انرژی و آب بود. آقای اسماعیل خان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393، برای پیوستن به تیم انتخاباتی عبدالرب رسول سیاف، از سمت وزارت انرژی و آب استعفا داد و سپس خانه‌نشین شد.

حالا فرزند او سید طاها صادق، برای انتخابات پارلمانی سال 97 افغانستان، از حوزه هرات کاندیدا است.

سید طاها صادق
سید طاها صادق

8 و 9 ـ سید مهدی و سید مجتبی انوری

سید مهدی و سید مجتبی انوری، فرزندان سید حسین انوری اند.

آقای انوری یکی از فرماندهان مجاهدین افغانستان و رهبر حزب حرکت اسلامی بود. او پس از فروپاشی طالبان به عنوان وزیر زراعت، والی ولایت کابل و سپس به عنوان والی هرات فعالیت کرد. آقای انوری در انتخابات 1389 به عنوان نماینده کابل در مجلس انتخاب شد و در سال 1395 بر اثر بیماری در هند درگذشت.

حال برای انتخابات پارلمانی سال 1397 افغانستان، دو تن از پنج پسر آقای انوری، به نام‌های سید مهدی و سید مجتبی انوری، از حوزه کابل کاندیدا شده‌اند.

سید مهدی انوری
سید مهدی انوری

10 ـ احمد ذکی زاهد

احمد ذکی زاهد، فرزند جنرال بابه جان است.

جنرال بابه جان به عنوان یکی از فرماندهان دولت دکتر نجیب‌الله، همراه با جنرال دوستم به مجاهدین پیوست. قبل از آمدن طالبان در کابل، او مسوول گارنیزیون بود. جنرال بابه‌جان در دوره مقاومت نیز از سوی احمدشاه مسعود فرمانده جبهه شمالی بود. سپس در دوره حکومت حامد کرزی، فرماندهی پولیس ولایت‌های کابل، هرات و بدخشان را در کارنامه دارد. او در حال حاضر نیز فرمانده کل پولیس ولایت‌های شمالی افغانستان است.

در انتخابات پارلمانی پیش رو، احمدذکی زاهد فرزند ارشد جنرال بابه‌جان، خود را از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

احمد ذکی زاهد
احمد ذکی زاهد

11 ـ احمد تمیم جرأت

احمد تمیم جرأت، فرزند دگرجنرال دین محمد جرأت از ولایت پنجشیر است.

آقای جرأت، در زمان جنگ‌های داخلی و دوره حکومت طالبان، از فرماندهان ارشد احمدشاه مسعود، فرمانده کل نیروهای مقاومت شمال بود. پس از سقوط طالبان، او  در دولت حامد کرزی به عنوان مشاور امنیتی معاون اول رییس جمهوری فعالیت داشت. آقای جرأت تا روز دوشنبه(9 میزان) مشاور ارشد ریس جمهوری غنی در امور امنیتی و دفاعی و معاون شورای امنیت ملی افغانستان بود که امروز سه‌شنبه(10 میزان) در فرمانی از سوی محمد  اشرف  غنی، برکنار شد. وی در عین حال رهبری روند حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت مردم افغانستان را نیز برعهده دارد.

تمیم جرأت فرزند او، اکنون از حوزه کابل برای راه‌یابی به مجلس نمایندگان کاندیدا شده است.

احمد تمیم جرأت
احمد تمیم جرأت

12ـ ذبیحالله الماس

ذبیح‌الله الماس، فرزند حاجی محمد الماس زاهد است.

آقای الماس زاهد، یکی از فرماندهان مجاهدین در زمان جنگ با نیروهای شوروی در افغانستاناست. پس از سرنگونی حکومت طالبان در افغانستان، او به عنوان فرمانده قول اردو در ولایت پروان تعیین شد. بعد از آن نیز در انتخابات پارلمانی 1383 به عنوان نماینده ولایت پروان به مجلس راه یافت و اکنون هم عضو مجلس نمایندگان افغانستان است.

فرزند او ذبیح‌الله الماس نیز خود را از حوزه کابل برای انتخابات پارلمانی سال 97 کاندیدا کرده است.

ذبیح‌الله الماس
ذبیح‌الله الماس

13ـ بکتاش ایشچی

بکتاش ایشچی، فرزند احمد ایشچی است.

سابقه حزبی آقای احمد ایشچی از حزب دموکراتیک خلق آغاز شده است. او در زمان حضور شوروی در افغانستان، از سوی ارتش سرخ سرباز محلی بود. سپس با تشکیل حزب جنبش ملی اسلامی در سال 1371 به رهبری آقای دوستم، معاون والی بلخ و سپس والی جوزجان شد.

در دوره طالبان نیز فرمانده نیروهای مقاوت تحت رهبری احمدشاه مسعود بود، اما با روی کار آمدن نظام فعلی افغانستان، هیچ فعالیت سیاسی نداشت، تا این‌که اسم‌اش بار دیگر با نام جنرال دوستم گره خورد و سر زبان‌ها افتاد.

حالا بکتاش ایشچی، فرزند او، در دنیای سیاست گام گذاشته و خود را برای انتخابات پارلمانی سال 97 از حوزه جوزجان کاندیدا نموده است.

بکتاش ایشچی
بکتاش ایشچی

14ـ سیده مسعوده یاری

سیده مسعوده یاری، عروس حاجی سلیمان یاری است.

آقای سلیمان یاری، وزیر صنایع خفیفه و مواد غذایی حکومت مجاهدین بود. سپس در نظام فعلی از شخصیت‌های تأثیرگذار بر حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان بود. او از اعضای ارشد جبهه ملی نجات افغانستان پنداشته می‌شد. آقای یاری همچنین عضویت لویه جرگه اضطراری، کمیسیون مستقل انتخابات و عضویت جرگه امن منطقه‌ای را داشت. او از ولایت میدان وردک، سناتور انتصابی نیز بود.

حالا برای انتخابات پارلمانی سال 97 افغانستان، سیده مسعوده یاری، عروس او، خود را از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

سیده مسعوده یاری
سیده مسعوده یاری

15 ـ رقیه عالمی بلخی

رقیه عالمی بلخی، خواهر سید حسین عالمی بلخی است.

آقای بلخی، فردی روحانی و سیاست‌مدار است. او فعالیت‌های سیاسی خود را از سازمان‌های فدائیان اسلام، اسلام مکتب توحید، روحانیت و جوانان افغانستان، جنبش اسلامی مستضعفین، جبهه متحد انقلاب اسلامی افغانستان و همچنین شورای ائتلاف هشت‌گانه اسلامی آغاز کرده است.

پس از تشکیل حزب وحدت اسلامی در سال 1373،  او سمت معاون اول حزب را برعهده گرفت. در حکومت مجاهدین نیز وزیر تجارت بود.

در دوره‌های دولت حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، آقای بلخی به مجلس نمایندگان راه یافت. سید حسین عالمی بلخی در حال حاضر وزیر امورمهاجرین حکومت افغانستان است.

حالا خواهر او، رقیه عالمی بلخی، برای انتخابات پارلمانی پیش رو از ولایت کابل کاندیدا شده است.

رقیه عالمی بلخی
رقیه عالمی بلخی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان