جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

مسیر پرچالش انتخاباتی در فاریاب؛ 2 میلیون جمعیت و تنها 200 هزار رأی‌دهنده

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

رييس‌جمهور غنى در دیدار روز یک‌شنبه(8 میزان) با مقامات ولایت فاریاب در کابل، ١٠٠میليون افغانى برای تطبیق پروژه‌های انکشافی و پنج ‌هزار تُن گندم را به این ولايت اختصاص داده و گفته است که کمک‌های بیش‌تری نیز در بخش‌های مختلف توسعه‌ای صورت خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور غنی در دیدار یادآور شد که برای امنیت ولایت فاریاب، تدابیر بیشتری گرفته خواهد شد.

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب در صحبت با خبرنامه از وضعیت اقتصادی ـ امنیتی این ولایت سخن گفت.

آقای فایق ابتدا به خشک‌سالی بی سابقه در فاریاب اشاره کرد و گفت: “خشک‌سالی ولایت فاریاب باعث شده که بسیاری از شهروندان متضرر شوند و مواشی کشته شوند”.

به گفته وی، این خشک‌سالی باعث شد 16 هزار خانواده از ولایت فاریاب به مرکز این ولایت مهاجر شوند. خشک‌سالی این ولایت باعث شد 80 درصد مردم کشاورز این ولایت که محصولات زراعتی خود را از دست داده بودند، به میمنه، مرکز شهر فاریاب ساکن شوند.

والی فاریاب پیش‌بینی می‌کند که زمستان سال جاری در ولایت فاریاب، یکی از سخت‌ترین زمستان‌ها در 40 سال اخیر خواهد بود، زیرا مواد غذایی کم به مریضان، کودکان و مادران می‌رسد و سبب مرگ این افراد خواهد شد.

به گفته آقای فایق، کمک‌های صورت گرفته توسط ادارات دولتی با این‌که برای شهروندان فاریاب موثر بوده، اما کم بوده و کفاف همه افراد ساکن این ولایت را نمی‌کند.

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب
نقیب‌الله فایق، والی فاریاب

اما با توجه به مشکل خشک‌سالی فاریاب، چالش‌های امنیتی نیز در این شهر پر رنگ بوده و سبب نگرانی مقامات و شهروندان این ولایت شده است.

در چنین شرایطی، قرار است مردم ولایت فاریاب برای رقم زدن یک آینده بهتر، به پای صندوق‌های رأی بروند.

2 میلیون جمعیت و 200 هزار رأی‌دهنده

در انتخابات 28 میزان که تنها 19 روز با آن فاصله داریم، 62 کاندیدا در ولایت فاریاب برای رسیدن به مجلس نمایند‌گان با هم رقابت می‌کنند که در این بین 19 نفر آنان زن اند.

سهم کرسی‌های پارلمانی از ولایت فاریاب 9 نفر بوده که سه نفر آنان باید زن باشند. این در حالی است که تنها 200 هزار رأی‌دهنده در ولایت فاریاب ثبت‌نام کرده‌اند که از این جمع، 90 هزار آنان را زنان تشکیل می‌دهد، اما این ولایت، جمعیت دو میلیونی دارد.

با توجه به شرایط اخیر ولایت فاریاب و وضعیت وخیم امنیتی، بسیاری از نقاط این ولایت از روند ثبت‌نام انتخابات محروم مانده‌اند. ولایت فاریاب در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان با داشتن بیش از 2 میلیون نفر جمعیت، اما نسبت به 500 هزار واجد شرایط رأی‌دهی در دوره‌های گذشته، در این دوره تنها توانسته‌ 200 هزار نفر ثبت‌نام داشته باشد.

امان‌الله فاریابی، سرپرست کمیسیون انتخابات ولایت فاریاب به خبرنامه گفت: “دلیل اشتراک کمرنگ مردم در فاریاب، مشکل امنیتی بود که نیروهای امنیتی نتوانستند امنیت را برای مردم فراهم بکنند تا آن‌ها در ثبت‌نام شرکت داشته باشند. نیروهای امنیتی قادر به پوشش دادن 80 درصد مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در فاریاب بودند و باقی مراکز از آغاز این روند مسدود بود.”

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب نیز می‌گوید: “با توجه به نفوس ولایت فاریاب و اشتراک مردم در دوره‌های گذشته، امسال فاریاب یکی از ولایاتی است که کمترین آمار اشتراک مردم را دارد. این موضوع به دو دلیل برمی‌گردد؛ یکی این که در این پروسه، آگاهی‌دهی درست صورت نگرفت و مردم به خوبی از روند انتخابات این دوره آگاهی ندارند و نکته دیگر عدم امنیت قوی است، زیرا فاریاب ولایتی است که بیشترین ساحات آن تحت پوشش طالبان مسلح بوده و از دسترس دولت خارج است.”

سهم کرسی‌های پارلمانی از ولایت فاریاب 9 نفر بوده که سه نفر آنان باید زن باشند
سهم کرسی‌های پارلمانی از ولایت فاریاب 9 نفر بوده که سه نفر آنان باید زن باشند

بهروز روزبه، معاون شبکه نهادهای جامعه مدنی فاریاب نیز به خبرنامه گفت: “در شهر میمنه اشتراک مردم چشم‌گیر بود. در این حوزه چالش‌های نگران‌کننده‌ای که وجود دارد، امنیت است، زیرا ساحات زیادی تحت تصرف مخالفین می‌باشد و بیشترین نگرانی این است که در تمام ساحات مراکز رأی‌دهی باز نشود و همچنان این انتخابات با تقلب همراه شود.”

نبود امنیت، مانع سهمگیری مردم

در این اواخر ولایت فاریاب وضعیت امنیتی وخیمی داشته و طالبان تا دروازه‌های شهر نیز پیش‌روی کردند. در این مدت، هر روز شاهد سقوط ساحاتی از فاریاب بوده‌ایم. مقامات امنیتی فاریاب می‌گویند که فعلا موفق شده‌اند جنگ را از قسمت‌های داخلی به بیرون از شهر برده و مناطق مسکونی را از وجود مخالفین مسلح پاک‌سازی نمایند.

اما به گفته “بهروز روزبه”، معاون شبکه‌ نهادهای جامعه مدنی این ولایت، چند شهرستان مانند بلچراغ که به صورت کامل در اختیار مخالفین مسلح است، از کنترول دولت خارج می‌باشد.

بهروز روزبه در صحبت با خبرنامه گفت که نگرانی از تهدیدات امنیتی در این ولایت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فاریاب است، زیرا در این ولایت اکثر مناطق به دست طالبان و مخالفین می‌باشد و کمتر ساحاتی است که تحت کنترول نیروهای امنیتی است.

او افزود: “جلسات زیادی برای گرفتن تدابیر جدی دایر شد، اما هنوز هم در سطح ولسوالی‌ها فقط مرکز ولسوالی به دست نیروهای امنیتی است و این نیروها به قریه‌جات دوردست فاریاب هیچ دسترسی ندارند و بیشترین امنیت در شهر میمنه گرفته می‌شود”.

در پاسخ به این گفته، والی ولایت فاریاب به خبرنامه گفت: “درست است ما می‌پذیریم که تنها بازار ولسوالی در اختیار ما قرار دارد.”

بر اساس یک بررسی خبرنامه، بیشتر جمعیت این ولایت در مرکز یعنی میمنه حضور دارد که در روند ثبت‌نام اشتراک داشته‌اند، همچنان چهار شهرستان اندخوی نیز بیشترین جمعیت را دارد که در این مناطق نیز ثبت‌نام صورت گرفته است. اما بیشتر مناطق شهرستان‌های دیگر مثل المار، قیصار و گرزیوان نیز تحت تسلط مخالفین مسلح قرار دارد، شهرستان‌های دیگر چون بلچراغ و غورماچ نیز کاملا سقوط کرده است؛ در این نقاط ولایت فاریاب، هیچ مرکز رأی‌دهی باز نبوده و پروسه ثبت‌نام انجام نشده است.

حاجی محمد هاشم، نماینده مردم فاریاب در پارلمان
حاجی محمد هاشم، نماینده مردم فاریاب در پارلمان

حاجی محمد هاشم، نماینده مردم فاریاب در پارلمان به خبرنامه گفت: “در ولسوالی‌های شیرین تگاب، دولت‌آباد و خواجه سبزپوش به علت تهدید امنیتی بلند، روند ثبت‌نام آغاز نشده و هیچ کسی در قریه‌جات و این ولسوالی‌ها ثبت‌نام نشده‌اند.”

اما سرپرست کمیسیون انتخابات فاریاب به خبرنامه گفته است که در یک شهرستان با مسدود بودن مراکز رأی‌دهندگان روبه‌رو بوده‌اند که آن هم لولاش بوده، در باقی شهرستان تقریبا افراد زیادی در روند ثبت‌نام شرکت کرده‌اند.

این در حالی است برخلاف گفته‌های سرپرست دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در فاریاب، 238 مرکز رأی‌دهی در ولایت فاریاب تثبیت شده و بیش از 50 درصد آن‌ها به دست نیروهای امنیتی می‌باشد.

اما نقیب‌الله فایق از راه‌اندازی یک عملیات پاکسازی تازه خبر می‌دهد: “چهار روز بعد عملیات پاک‌سازی ساحات بیشتر در ولایت فاریاب انجام خواهد شد که امیدوار هستیم مراکز بیشتری را تحت کنترول خود قرار دهیم.”

امنیت یا تقلب

ضمن مشکلات امنیتی ولایت فاریاب، یکی از نگرانی‌های مقامات این ولایت، تقلب و شرایط ایجاد شده مبنی بر عدم حاکمیت مرکزی در روند ثبت‌نام عنوان شده است.

والی فاریاب گفت: “در قسمت تذکره و برچسب‌زنی تذکره‌ها در زمان روند ثبت‌نام، حکومت مرکزی در ولایت فاریاب وجود نداشت و به صورت سمبولیک بود و این باعث شد زورمندان به نفع خود استفاده کنند.”

اما او افزود: “تلاش کرده‌ایم مشکلات این ولایت را رفع کنیم و حالا در بخش برنامه‌های انتخاباتی مشکلی وجود ندارد، زیرا طوری گردانندگی شده که شاید شفاف‌ترین انتخابات در فاریاب صورت پذیرد، زیرا حکومت موازی و زورمندانی در این ولایت وجود ندارد و هیچ یک از کارمندان در انتخابات دخالت نخواهند داشت و کمیسیون انتخابات نیز استقلایت خود را خواهد داشت.”

ضمن مشکلات امنیتی ولایت فاریاب، یکی از نگرانی‌های مقامات این ولایت، تقلب و شرایط ایجاد شده مبنی بر عدم حاکمیت مرکزی در روند ثبت‌نام عنوان شده است
ضمن مشکلات امنیتی ولایت فاریاب، یکی از نگرانی‌های مقامات این ولایت، تقلب و شرایط ایجاد شده مبنی بر عدم حاکمیت مرکزی در روند ثبت‌نام عنوان شده است

اما بهروز روزبه چیز دیگری می‌گوید: “در روند توزیع تذکره فورم‌های زیادی از تذکره توسط زورمندان انتقال داده شد و به صورت غیرقانونی اوراق تذکره توزیع گردید، همچنان در این قسمت انسان‌های خیالی نیز وجود داشت که در تذکره‌های آنان برچسب انتخاباتی زده شد.”

محمد عارف مولایی، عضو شورای ولایتی فاریاب هم به خبرنامه گفت: “چالش‌ها در فاریاب زیاد است؛ از ثبت‌نام رأی‌دهندگان تا توزیع تذکره‌های تکراری و برچسب زدن به تذکره‌های جعلی و تقلبی را می‌توان در کنار تهدیدات امنیتی، مشکلی خواند که پیش روی انتخابات پارلمانی قرار دارد.”

با این وجود، محمد هاشم، عضو مجلس نمایندگان از ولایت فاریاب نیز بزرگ‌ترین مشکل انتخابات آینده در این ولایت را امنیت و تقلب می‌خواند، اما امیدوار است که با سیستم بایومتریک، بتوان شفافیت انتخابات را برگرداند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان