جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

انتخابات در ولایت فراه؛ مخالفین در چند کیلومتری مرکز شهر و تنها 43 مرکز رأی‌دهی برای بیش از 66 هزار رأی‌دهنده

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

روند ثبت‌نام انتخاباتی در هر ولایت افغانستان با چالش‌ها و مشکلات خود روبه‌رو است، اما این مشکلات که عمده‌ترین آن تأمین امنیت است، باعث شده روند انتخابات در ولایت‌های ناامن، یکی از پر چالش‌ترین بخش‌های انتخابات 28 میزان باشد، زیرا عدم شرکت مردم در انتخابات فراگیر و همگانی بودن آن را زیر سوال خواهد برد.

فراه که چندین بار شاهد حملات گسترده مخالفین حتی به مرکز این ولایت بوده، یکی از ولایاتی است که کم‌ترین میزان ثبت‌نام رأی‌دهندگان را به خود اختصاص داده است. به گفته مقامات فراه، روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان فقط در بخش مرکزی این ولایت انجام شده و نقاط دیگر آن به دست مخالفین مسلح است.

انتخابات فراه

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه به خبرنامه گفت: “روند ثبت نام و برچسب‌زنی تذکره‌ها به اتمام رسید، اما آن‌چه در این ولایت انتظار می‌رفت، عملی نشد. این ولایت با کم‌ترین ایمنی امنیتی روبه‌رو است و افراد کمی در بخش ثبت‌نام اشتراک داشته‌اند؛ به این سبب که مناطق زیادی در ولایت فراه به دست گروه‌های مخالف است و دولت مرکزی کم‌ترین توجهی در این بخش ندارد.”

این در حالی است که روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت فراه با سقوط دوباره مرکز این ولایت هم‌زمان بود که باعث شد مقامات ولایت فراه از پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان غافل بمانند؛ در این بین، تمام مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در فراه مسدود شد.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه
دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه

بریالی غفاری، مسئول شبکه‌ نهادهای مدنی ولایت فراه به خبرنامه گفت: “دو دلیل باعث شد تا ولایت فراه کمترین آمار ثبت‌نام رأی‌دهندگان را داشته باشد؛ اول این‌که ولایت فراه یکی از ناامن‌ترین ولایات کشور است که هر روز و شب در این ولایت جنگ جریان دارد. روند ثبت‌نام در این ولایت به خوبی سپری نشد، زیرا همزمان بود با سقوط این ولایت و برای مدت 15 روز، تمام مراکز رأی‌دهی مسدود شد”.

به گفته وی، بعد از این‌که ولایت فراه به دست دولت افتاد نیز فرصت دوباره‌ای به شهروندان این ولایت داده نشد تا بتوانند پروسه ثبت‌نام را اجرایی نمایند،

آقای غفاری در مورد دلیل دوم ثبت‌نام اندک رأی‌دهندگان در فراه خاطرنشان کرد: “دلیل دوم عدم آگاهی‌ مردم از برنامه ثبت‌نام رأی‌دهی بود؛ از سوی کمیسیون انتخابات برای مردم آگاهی درستی داده نشد تا با برنامه و روند انتخابات آشنا شوند. این نکات باعث شد تعداد زیادی از مردم فراه بدون ثبت‌نام باقی بمانند.”

به گفته مسئول نهادهای جامعه مدنی فراه، روند ثبت‌‍نام رأی‌دهندگان فقط در مرکز فراه انجام شده است.

اما محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه این حرف را رد کرده، می‌گوید که روند ثبت‌نام در تمام نقاط ولایت فراه به استثناء شهرستان پرچمن صورت گرفته است.

نامزدان انتخاباتی و شهروندان فراه

در مجلس نمایند‌گان افغانستان برای ولایت فراه، 5 نماینده در نظر گرفته شده که از این 5 نفر، 1 نفر زن و 4 نفر دیگر مرد انتخاب می‌شود. در سومین دور انتخابات پارلمانی در افغانستان، 42 نفر کاندید مجلس نمایندگان اند که 3 نفر از آنان، زن می‌باشند.

فراه نیز یکی از ولایاتی است که زنان با شرایط دشوار بازهم از روند ثبت‌نام انتخابات استقبال کرده‌اند. در ولایت فراه با داشتن 1 میلیون 200 هزار نفر جمعیت، 66 هزار و 321 رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده‌اند که از این جمع، 23 هزار و 645 نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

در مجلس نمایند‌گان افغانستان برای ولایت فراه، 5 نماینده در نظر گرفته شده که از این 5 نفر، 1 نفر زن و 4 نفر دیگر مرد انتخاب می‌شود
در مجلس نمایند‌گان افغانستان برای ولایت فراه، 5 نماینده در نظر گرفته شده که از این 5 نفر، 1 نفر زن و 4 نفر دیگر مرد انتخاب می‌شود

مسئولین این ولایت علت کم‌رنگ بودن ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت را مهاجرت ساکنین آن بعد از سقوط ولایت و همچنان مسدود بودن تمام مراکز رأی‌دهی در شهرستان‌ها می‌دانند.

مسئول نهادهای جامعه مدنی ولایت فراه به خبرنامه گفت که به جز مرکز، که به دست نیروهای دولت است، باقی ساحات ولایت فراه از دسترس نیروهای امنیتی خارج است و در این مناطق روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان صورت نگرفته است.

اما در واکنش به این حرف، محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه یادآوری کرد که برای اشتراک در انتخابات آینده، در تمام نقاط فراه مراکز توزیع تذکره و برچسب‌زنی تذکره‌ها ایجاد شده، به غیر از شهرستان پرچمن که تحت کنترول مخالفین مسلح قرار دارد. به گفته وی، در شهرستان‌های دیگر که مراکز رأی‌دهی مسدود بوده است، این پروسه با همکاری مردم و نیروهای امنیتی انجام شده است.

با این وجود نیز فعالان مدنی ولایت فراه در مورد روند توزیع تذکره به خبرنامه گفتند: “در توزیع تذکره مشکلی به وجود نیامد، زیرا هر کاندید در دفتر خود کارمندان احصائیه مرکز را مستقر ساخته بود تا به همه ساکنین تذکره توزیع گردد که ما فکر می‌کنیم در این بخش نیز تقلب صورت گرفته است، زیرا هر فرد هرقدر تذکره که می‌خواست، می‌توانست به سادگی به دست آورد. در این مورد نیز شفافیت انتخابات آینده زیر سوال می‌رود.”

43 مرکز رأی‌دهی

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت فراه، تعداد مراکز تثبیت‌شده برای روز رأی‌دهی و روند ثبت‌نام به 224 مرکز می‌رسد که به گفته بریالی غفاری، رییس شبکه نهادهای جامعه مدنی فراه، فقط 70 مرکز آن باز بوده و هنوز معلوم نیست بعد از سقوط فراه، در مجموع چند مرکز فعال می‌باشد.

اما محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه اعلام کرد که فعلا در این ولایت 43 مرکز رأی‌دهی فعال بوده و مقامات امنیتی در تلاش هستند تا به ساحات بیش‌تری دسترسی پیدا کنند و این امکان می‌رود تا در روز انتخابات، مراکز بیش‌تری باز باشد.

محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه
محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه

با این حال تعدادی از اعضای شورای ولایتی فراه به خبرنامه می‌گویند، با شرایط امنیتی فعلی، این امکان وجود دارد تا 20 درصد از شهروندان مرکز فراه نیز نتوانند در روز انتخابات سهم داشته باشند.

مخالفین مسلح در دروازه‌های شهر

مسئول نهادهای جامعه مدنی فراه می‌گوید که در 4 الی 6 کیلومتری مرکز این ولایت، مخالفین مسلح حضور دارند و باقی مناطق نیز به دست مخالفین است. در مرکز فقط خود ولسوالی و تعمیر ولایت به دست دولت می‌باشد. همچنان شهرداران شهرستان‌های ولایت فراه خدمتی می‌باشند و اصلا به این مناطق نمی‌روند. در ولایت فراه تنها پولیس ملی، اردوی ملی و فرمانده پولیس و تعدادی کارمند حضور دارند و نهادهای دیگر اصلا خدماتی ندارند.

اما محمد ناصر مهری به خبرنامه گفت: “در این اواخر وضعیت امنیتی در ولایت فراه وخیم بوده و نیروهای مخالف حملات چریکی خود را در ولایت فراه دارند. این‌که مخالفین در چند کیلومتری مرکز قرار دارد، معلوم نیست؛ گاهی تا 8 کیلومتری و گاهی در 12 کیلومتری مرکز فراه پیش‌روی می‌کنند، با قاطعیت نمی‌توان گفت که مخالفین مسلح در چند کیلومتری، مرکز را محاصره کرده‌اند.”

بزرگ‌ترین چالش

بزرگ‌ترین چالش انتخابات در ولایت فراه از دید مقامات این ولایت، امنیت و تقلب عنوان شده که باعث می‌گردد مردم به دلیل عدم توجه دولت به ولایت فراه، در روز انتخابات شرکت نکنند.

این امکان نیز وجود دارد که مردم ولایت فراه به دلیل وضعیت امنیتی نتوانند در 28 میزان و روز انتخابات شرکت کنند، زیرا مخالفین تا دروازه‌های شهر نیز آمده‌اند.

با این وجود سخنگوی والی فراه از تدابیر گرفته‌شده از سوی والی و فرمانده پولیس این ولایت صحبت کرده، می‌گوید: “فعلا مشکلی جدی وجود ندارد، مقامات امنیتی تدابیر خود را گرفته‌اند و در تلاش هستند تا مناطق بیشتری را پاک‌سازی نمایند و همه بتوانند در پروسه انتخابات سهم داشته باشند. در دیگر ولسوالی‌ها مشکلی جدی نیست، تنها ولسوالی پرچمن است که در آن نیروهای مخالف حاکم هستند و پاک‌سازی این منطقه به یک برنامه طویل‌مدت و نیروهای بیشتری نیاز دارد تا دوباره به دست دولت بیافتد، اما با آن هم ما سعی می‌کنیم تا ولسوالی پرچمن نیز به دسترس دولت قرار گیرد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان