جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

افزایش حملات هوایی؛ تاکتیک جدید جنگی، تلفات غیرنظامیان و انتقاد نهادهای حقوق بشری

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) می‌گوید که رقم تلفات ناشی از حملات هوایی در شش ماه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 52 درصد افزایش یافته است.

یوناما در ادامه از تمام طرف‌های درگیری خواسته تا به تعهدات خود برای حفاظت جان غیرنظامیان در حملات پای‌بند باشند و از عاملان حمله هوایی اخیر نیز خواسته تا زمینه تحقیق مستقل، بی‌طرفانه، شفاف و مؤثر درباره این رویدادها را فراهم کنند.

بر اساس گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل، در شش ماه نخست سال جاری میلادی کشته‌شدن 149 و زخمی شدن 204 غیرنظامی افغان در حملات هوایی ثبت شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزایش 52 درصدی را نشان می‌داد.

یوناما افزوده، بیش از نیمی از تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

حملات هوایی در سال روان به شدت رو به افزایش بوده است. امریکا به این وسیله می‌خواهد ملیشه‌های طالبان را مجبور کند به پای میز مذاکره بیایند. در همین راستا تعداد بمب‌هایی که نیروی هوایی ایالات متحده امریکا طالبان را با آن هدف قرار می‌دهد، در شش ماه نخست سال روان تقریبا دو برابر شده و به حدود ۳ هزار بمب رسیده است.

با این حال در بیانیه هیات معاونت ملل متحد در افغانستان آمده است: «یوناما به همه طرفین منازعه تذکر می‌دهد که وظیفه‌شان را برای دفاع از افراد ملکی در برابر خطرات فراموش نکنند.»

حملات هوایی در سال روان به شدت رو به افزایش بوده است
حملات هوایی در سال روان به شدت رو به افزایش بوده است

در ادامه این بیانیه آمده است، یوناما از نیروهای حکومتی می‌خواهد که در تعیین اهداف‌شان دقت کرده و به قربانیان ملکی غرامت پرداخت کنند.

حملات هوایی اخیر

یوناما با اشاره به حمله‌ی هوایی به خانه‌ی یک آموزگار در منطقۀ بدرابِ شهرستان تگاب ولایت کاپیسا که سبب کشته‌شدن 9 غیرنظامی شده، می‌گوید: تلفات ناشی از حملات هوایی در سال جاری افزایش یافته است.

چند روز اخیر نیز «عیدمحمد احمدزی»، فرماندار شهرستان «سمکنی» اعلام کرد که بر اثر حملات بمباران نیروهای آمریکایی، 3 غیرنظامی کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر نیز منابع خبری در ولایت «ننگرهار» اعلام کردند که در چند روز گذشته در نتیجه عملیات نیروهای آمریکایی در این ولایت، 26 غیرنظامی افغان کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.

بر اساس یک گزارش تازه یوناما نیز در حمله هوایی روز یک‌شنبه هفته جاری(1 میزان) در شهرستان جغتوی میدان وردک در جنوب کابل، ۱۲ غیرنظامی کشته شده‌اند. در خبرنامه یوناما آمده که در حمله هوایی جغتو، ۱۲ غیرنظامی کشته‌شده که همه اعضای یک خانواده بوده‌اند. ۱۰ نفر از این کشته‌شدگان کودکانی داری سنین ۶ الی ۱۵ سال و ۸ نفر آنان دختر بوده‌اند.

عاملان تلفات غیرنظامی

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان نسبت به سال 2009، حدود 62 درصد افزایش یافته است. میزان تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال 2009 حدود 1052 کشته و 1440 زخمی بود، اما در شش ما نخست سال جاری میلادی(2018)، 1692 تن کشته و 3430 تن دیگر زخمی شده‌اند.

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان نسبت به سال 2009، حدود 62 درصد افزایش یافته است
گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان نسبت به سال 2009، حدود 62 درصد افزایش یافته است

یافته‌های گزارش یوناما نشان می‌دهد که 7 درصد از کل تلفات غیرنظامیان در نیمه نخست سال جاری میلادی را حملات هوایی تشکیل می‌دهد. بر اساس گزارش یوناما از مجموع تلفات افراد غیرنظامی که در اثر حملات هوایی در نیمه اول سال جاری میلادی قربانی شده‌اند، 52 درصد آن به حملات هوایی نیروهای افغانستان، 45 درصد به نیروهای نظامی بین‌المللی و 3 درصد آن به نیروهای طرفدار حکومت نسبت داده می‌شود. در این مدت (نیمه نخست سال جاری میلادی) حدود 7 درصد تلفات افراد غیرنظامی در منازعات مسلحانه‌ی افغانستان به حملات هوایی نسبت داده شده است.

عاملان دیگر تلفات غیرنظامیان در نیمه نخست سال جاری میلادی؛ 28 درصد حملات انتحاری و پیچیده، 17 درصد مواد انفجاری غیرانتحاری، 29 درصد جنگ‌های زمینی، 9درصد قتل‌های هدفمند، 5 درصد مواد انفجاری باقی مانده از جنگ و 5 درصد دیگر سایر موارد بوده است.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تلفات غیرنظامی در طول یک عملیات مشترک توسط نیروهای افغان و امریکایی را که توسط نیروی هوایی حمایت می‌شدند، تایید کرد، اما جزییاتی ارائه نکرد. او گفت که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

اردوی ایالات متحده امریکا در کابل نیز روز دوشنبه(2 میزان) با نشر بیانیه‌ای گفت، هلی‌کوپترهای ایالات متحده که از عملیات اردوی افغانستان در کاپیسا حمایت می‌کردند، توسط ملیشه‌های طرفدار حکومت هدف قرار گرفتند که به اشتباه شلیک کردند.

اردوی ایالات متحده گفته که نیروهای امریکایی برای دفاع از خود واکنش نشان دادند و شش عضو ملیشه‌ها در این حادثه زخمی شدند. در ادامه این بیانیه آمده است: «ما هیچ مدرکی دال بر تلفات افراد غیرنظامی نداریم».

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

تغییر تاکتیک جنگی نیروهای امریکایی

در همین حال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفته که ارتش این کشور در حال تعدیل تاکتیک‌های جنگی‌اش علیه طالبان در افغانستان است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروه طالبان تلفات سنگینی را بر نیروهای امنیتی افغانستان وارد کرده و تنها در یک ماه گذشته بیش از ۵۰۰ سرباز افغان جان داده‌اند.

اما آقای ماتیس دوشنبه این هفته به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ماهم تا حالا تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده‌ایم وهم‌چنین در حال تعدیل تاکتیک‌ها هستیم. ما در بخش‌های مشخص حمایت بیشتری فراهم خواهیم کرد.»

با این حال وزارت دفاع افغانستان نیز می‌گوید که حملات هوایی بر مواضع هراس‌افگنان بیشتر شده و هر هدفی که از سوی «مرکز سوق و اداره ملی نظامی» به نیروهای امریکایی داده شود، آنان بمباران می کنند و نتیجه این حملات نیز مثبت است.

وزارت دفاع افغانستان به این باور است که حملات هوایی تأثیر جدی برای سرکوب شورشیان دارد. به گفته‌ی این مقام‌ها، در حال حاضر تحرکات شورشیان با یک درصد بلند کاهش یافته و سلاح و امکانات خود را در حملات هوایی از دست داده‌اند.

جنرال جیمز هِکر، فرمانده کل نیروهایی هوایی امریکا در افغانستان پیش‌تر گفته بود که عملیات‌های هوایی تنها یکی از گزینه‌هایی است که طالبان را مجبور می‌سازد دست از جنگ برداشته و به میز مذاکره حاضر شوند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا
جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا

تحلیل‌گران به این باور اند که با درنظرداشت خشونت‌ رو به افزایش در افغانستان، جنگ این کشور امسال با سبقت گرفتن از سوریه، به مرگ‌بارترین جنگ جهان تبدیل خواهد شد.

از سویی هم مجلس سنای افغانستان نیز به افزایش تلفات غیرنظامیان واکنش نشان داده و خواهان توقف عملیات‌های شبانه شده است.

فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا در نشست عمومی روز سه‌شنبه (۳ میزان) این مجلس گفته است که عملیات شبانه بر اساس معلومات نادرست انجام شده و غیرنظامیان در آن کشته و زخمی می‌شوند. او گفته است که این حملات باید متوقف شود.

آقای مسلمیار همچنان گفته است: «عملیات شبانه از سوی نیروهای افغان به هر شکلی که باشد، حساسیت برانگیز نیست، ولی عملیات‌هایی که توسط نیروهای خارجی انجام می‌شود، حساسیت برانگیز است و باید متوقف شود.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان